خبرنگار: ابوالفضل شکری
سفیر اسبق ایران در مکزیک در همایش 9 دی رودسر:

وابستگی ذهنی مردم به نفت مشکل بزرگ کشور است

سفیر سابق ایران وابستگی ذهنی مردم به نفت را مشکل بزرگ مملکت دانست و اظهار کرد: همه مردم گمان می‌کنند که درآمد نفت بسیار زیاد است درحالی‌که این‌گونه نیست.

وابستگی ذهنی مردم به نفت مشکل بزرگ کشور است

به گزارش ۸دی، محمدحسین غدیری ابیانه شامگاه جمعه در مراسم گرامیداشت نهم دی‌ماه در مسجد اما حسن مجتبی (ع) رودسر با بیان اینکه فتنه ۸۸ بیش از جنگ هشت‌ساله برای نظام خطرآفرین بود اما شکست فتنه گران به‌واسطه مشارکت مردم و پیروی از ولایت فقیه بود درحالی‌که همه کشورهای مستکبر در کنار فتنه گران بودند اظهار داشت: ما بر علیه مخوف‌ترین حملات تروریستی ما پیروز شدیم که آن‌هم به واسطه پیروی از ولایت فقیه بود. آن‌ها سال‌ها برنامه‌ریزی کردند تا مشابه انقلاب رنگین در ایران ایجاد کنند درحالی‌که چنین فتنه‌هایی با شدت و قدرت پایین‌تر بسیاری از حکومت‌ها را در دنیا سرنگون کرده بود اما حضور مردم در ۹ دی برنامه دشمن را نقش بر آب کرد.

وی با بیان اینکه هلیاری کلینتون گفته بود که با صرف میلیون‌ها دلار هزاران ایرانی را برای سرنگونی ایران آموزش داده بودیم اظهار کرد: آن‌ها حتی سران سرشناس را هم به خدمت گرفته بودند و حتی رئیس سازمان سیا هم ادعا کرده بود که ما به دنبال خمینی ست‌ها هستیم تا توانیم بیشتر کار کنیم. آن‌ها حتی به دنبال به خدمت گرفتن طلحه و زبیرهای انقلاب اسلامی بودند. یعنی کسانی که سرشناس و تأثیرگذار بودند را هم می‌خواستند جذب کنند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک ادامه داد: آن‌ها برخی از مؤثرین سرشناس را تنها هدایت می‌کنند و به صورت سازمانی جذب نمی‌کنند که به نظر من یکی از این افراد که گرفتار چنین چیزی شد آیت‌الله منتظری بود. من نمی‌گویم که ایشان جاسوس بودند بلکه به دستگاه ایشان نفوذ کردند و تبدیل به مرجع تقلید بی‌بی‌سی کردند. آن‌ها حتی دوران امام حسین (ع) یاران این امام را خریدند. ما حساب کردیم یکی از یاران امام حسین (ع) با ۱۳ میلیارد تومان امروزی خریدند. این‌ها آتش بیار فتنه هستند.

وی با بیان اینکه ایام انتخابات راحت‌تر می‌شود فتنه ایجاد کرد چون بحث‌های مختلفی بین نامزدها پیش می‌آید و انقلاب‌های رنگین هم در ایام انتخابات به وجود می‌آید. من اعتقاد ندارم موسوی فریب خورد. من می‌دانم که موسوی، کروبی، تاجزاده، خاتمی و … باور نداشتند که تقلب شده است. آن‌ها می‌دانستند که انتخابات سالم برگزار شد. تاجزاده در یک فیلم که در اینترنت موجود است می‌گوید ما می‌دانیم انتخابات تقلب نشده است و اگر اتفاقی افتاده باشد حداکثر یک‌میلیون بوده است که تأثیری در انتخابات نداشت. بااین‌وجود این‌ها خواستند برای مردم تصمیم بگیرند. آقای خاتمی در یک ویدئوی دیگر می‌گوید من از اول اعتقاد به تقلب نداشتم. خوب پس چرا شما به میرحسین موسوی تبریک گفتید. این‌ها علیه حق مردم کودتا کردند.

غدیری ابیانه افزود: ابتدا موسوی ثبت نام نکرد. اول خاتمی آمد. چرا موسوی دیر آمد؟ منتظر بود که از خارج برای او خرج کنند. اسناد سری آمریکا نشان می‌دهد محمود عباس وعده پرداخت ۵۰ میلیون دلار به موسوی داده بود. حالا عربستان چقدر خرج کرده بود. آن‌ها می‌بینند این افراد سرشناس در زندگی خود چه مشکلی دارند و تلاش می‌کنند با کمک مالی مشکل را حل کنند و برای این کمک با او ارتباط می‌گیرند و از این ارتباط اسناد تهیه می‌کنند. مثلاً می‌بینند فرزندش دارای یک بیماری خاص است. به این آدم وعده درمان فرزند می‌دهند و به یک نفر دیگر در خرج تحصیلات فرزندان در خارج کمک می‌کنند. گاهی این‌ها مسئولان ما را می‌ترسانند و تلاش می‌کنند دیدگاه‌های او را تغییر دهند.

این فعال سیاسی ادامه داد: وزارت اطلاعات صحبت‌های برادر سید محمد خاتمی را در ملاقات با سفیر آلمان در سال ۷۶ شنود کرده بود. سید محمدرضا خاتمی به او می‌گوید ما در حال از دست دادن صحنه هستیم. به او می‌گویند چه‌کار کنیم. می‌گوید ما را تحریم کنید. یعنی از آلمان و غرب می‌خواهد که تحریم‌ها را تشدید کند. مهدی هاشمی پسر مرحوم هاشمی با پول دانشگاه آزاد مسئول دفتر دانشگاه آزاد در لندن می‌شود و حقوقی کمتر از سفرا نمی‌گرفت و در تماس با ضد انقلاب می‌گوید من می‌خواهم با آمریکا تماس بگیرم تا تحریم‌ها را تشدید کنند. مایکل لدین پدر انقلاب‌های رنگین که در افکار عمومی بسیار مؤثر است و مردم را علیه حکومت‌ها می‌شوراند در همان مقطع نامه‌ای به میرحسین موسوی می‌نویسد که از طرف دولت آمریکا به شما نامه می‌نویسم. شما به ما بگویید که ما چه‌کار کنیم که شما تقویت شوید و چه‌کار نکنیم که موجب تضعیف نشویم. موسوی و کروبی به آن‌ها می‌گویند شما ما را به شدت تحریم کنید اما به طور علنی از ما حمایت نکنید. بعد می‌گویند این تحریم‌ها به خاطر این است که احمدی‌نژاد گفت آن‌قدر قطعنامه صادر کنید که قطعنامه دان شما پاره شود. خوب آقای روحانی! آقای ظریف! شما که این حرف را نزدید. پس چرا تحریم هستیم.

وی افزود: این‌ها مذاکره کردند و لبخند هم زدند اما هم تحریم تشدید شد و تهدیدها هم زیادتر شد. وقتی‌که جنگ شد و عراق حمله غافلگیرانه کرد و به فرودگاه تهران زد و برخی هواپیماها را هم تخریب کرد. رفتند با شور و حرارت به امام گفتند آن‌ها با این شدت حمله کرده‌اند. امام پاسخ نداد نگران نباشد. یک دزدی سنگی انداخته است. واقعیت این نبود اما رهبر انقلاب باید در اینجا رهبری کنید نه اینکه او هم اظهار عجر نماید. من آن زمان سفیر بودم و مکزیک هم عضو شورای امنیت بود. همان مقطع که گفت قطعنامه دان شما پاره شود همان زمان پیگیر بود که چگونه مانع رأی دادن مثلاً مکزیک شویم. کارهای خوبی احمدی‌نژاد کرد اما آخرسر خراب کرد. طلحه و زبیر هم کارهای خوبی کردند. تشبیه نمی‌خواهم انجام دهم اما شمر هم در جنگ امام علی با دشمنان تا حد جانبازی و نزدیک شهادت پیش رفت و ۱۴ بار با پای پیاده به مکه رفت اما کارش به جایی رسید که می‌خواست سر امام حسین را ببرد. هی می‌گویند نخست‌وزیر امام. خوب زبیر جز تنها افرادی بود که در تشییع مخفیانه حضرت زهرا شرکت کرد اما بعدها مقابل امام علی (ع) جنگید.

این فعال سیاسی تأکید کرد: این‌ها با اصل نظام مشکل داشتند و تقابل کردند. عده‌ای البته گول خوردند اما واقعیت این است که در تهران رأی موسوی ۳۵۰ هزار برگ بیشتر بود اما تنها تهرانی‌ها حق انتخاب ندارند. رودسری‌ها هم باید رئیس‌جمهور انتخاب کنند. هر ایرانی حق دارد. اکثریت مهم است. سه هفته قبل از شروع انتخابات یک موسسه آمریکایی نظرسنجی وابسته به سیان آن نظرسنجی کرده بود که حتی در زادگاه موسوی رأی احمدی‌نژاد دو برابر رأی موسوی بود. شمردند و موسوی رأی نیاورد. اگر موسوی تمکین می‌کرد و رأی مردم را می‌پذیرفت او رئیس‌جمهور بعدی می‌شد. احمدی‌نژاد هم اگر دور دوم خراب نمی‌کرد یکی مثل خودش رئیس‌جمهور می‌شد. من نمی‌دانم پست رئیس‌جمهور چیست که هر کس می‌آید آنجا چپی می‌شود. البته ما هم مشکل داریم. مشکل ما این است که وقتی احمدی‌نژاد و هر کس دیگر وارد یک شهری می‌شود به دنبالش می‌دویم. خوب غرور این آدم را می‌گیرد.

وی ادامه داد: من زمان آقای هاشمی معاون دفتر ایشان بودم. خوب قبل ایشان مقام معظم رهبری رئیس‌جمهور بود. آن زمان دستگاه‌های دولتی روی خودکارها و تقویم‌ها می‌زدند ۲۲ بهمن مبارک. برای ایشان این هدایا را می‌فرستادند و ما هم این‌ها را به مردم می‌دادیم. خودمان استفاده نمی‌کردیم. می‌گفت یک روز یکی از این خودکارهای ارزان‌قیمت را به پسر آقا دادم چند دقیقه بعد تلفن زنگ زد که و گفتند این چیست که به پسر من داده‌ایم. گفتند شما؟ فرمودند من خامنه‌ای هستم. جواب داد این خودکارها این‌طور است. فرمودند دگر از این کارها نکنید. برای چه این کار را می‌کنید. اگر آقا هم از بچه‌های خودشان مراقبت نمی‌کردند آن‌ها هم زمینه داشتند. اما آقا به بچه‌های خودشان رسیدگی کردند. برادر بزرگتر آقا به سفر رفته بودند و دفتر آقا در برگشت برای ایشان ماشین می‌فرستد. رئیس نقلیه خودش تعریف می‌کرد که من ماشین را فرستادم و ایشان را از فرودگاه به منزل بردند. آقا زنگ زده بودند که شما به چه حقی برای ایشان وسیله فرستادید. مگر ایشان در اینجا سمتی دارد؟ خیلی‌ها از این مراقبت‌ها نمی‌کنند.

غدیری ابیانه افزود: آقای احمدی‌نژاد هم درباره استفاده از بیت‌المال به موسوی درباره تحصیلات همسرش تذکر داد اما وقتی خودش رئیس‌جمهور شد دامادش را رئیس استاندار کرد اما با فشار رسانه‌های مجبور به تغییرش شد. یا خواهرش در فلان دانشگاه رفت. یا برادر آقای روحانی دانشگاه شهرستان قبول شده است اما به راحتی به دانشگاه تهران می‌آید. این‌ها همه خلاف است. البته ما هم برخی اوقات آدم خراب کن هستیم.

وی با بیان اینکه فتنه تمام شده است اما تکرار شدنی است گفت: آن‌ها می‌توانند بین مردم تفرقه ایجاد کنند. این‌ها دارند برای فتنه بعدی برنامه‌ریزی می‌کنند. فتنه ۷۸ در دانشگاه رخ داد. فتنه ۸۸ سیاسی بود و فتنه بعدی اجتماعی خواهد بود. یعنی از نارضایتی مردم از حقوق و نان استفاده می‌کنند. الآن‌هم حرکت‌هایی را می‌بینیم. می‌خواهند این نارضایتی‌ها را پایه فتنه جدید قرار دهند. آن‌ها می‌خواهند ناراضی‌ها از حقوق را به مقابله با اصل نظام هدایت کنند. این‌ها به خانواده شهدا و روحانیون هم امید بسته‌اند. البته به برخی روحانیون و خانواده شهدای امید بسته‌اند. می‌خواهند این‌ها با چادر به راهپیمایی علیه نظام دست بزنند. الآن می‌بینید که تجمعاتی می‌شود. الآن اگر این‌ها موفق شوند اقشار جامعه را به میدان بکشند تحریم‌ها بیشتر می‌شود هم خطر جنگ به وجود می‌آید. البته نیروهای مسلح جواب این‌ها را می‌دهند اما چرا باید کار به اینجا برسد. هم این اغتشاشات به ضرر ماست و هم آن پای‌کوبی برجام به ضرر ما بود. خوب وقتی ما این‌همه خود را شاد نشان می‌دهیم دشمن برای ما محدودیت ایجاد می‌کند. برای خرید لباس همه روی جنس ایراد می‌گذارند تا قیمت توسط فروشنده پایین بیاید.

غدیری ابیانه وابستگی ذهنی مردم به نفت را مشکل بزرگ مملکت دانست و اظهار کرد: همه مردم گمان می‌کنند که درآمد نفت بسیار زیاد است درحالی‌که این‌گونه نیست طوری که پیش از تحریم روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر شده و این موضوع نشان می‌دهد که سهم هر ایرانی از صادرات نفت در  طول یک ماه کمتر از یک بشکه در شرایط غیر تحریم بوده است و در بودجه‌ سال ۹۲ و ۹۳ نیز پیش‌بینی شده بود روزی یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر شود.

وی افزود: پارسال درآمد نفت ایران ۷۰ هزار میلیارد تومان بود. خوب این مبلغ چقدر است؟ همه تصور می‌کنند اقلاً بالای یک‌میلیون تومان است. خوب ۷۰ هزار میلیارد تومان را تقسیم‌بر ۸۰ میلیون نفر می‌کنیم و تقسیم‌بر ۱۲ ماه می‌شود و می‌بینم که به هر نفر ماهیانه ۷۳ هزار تومان می‌رسد. دولت در برنامه ۹۷ پیشنهاد کرده است که ۷۰ هزار میلیارد تومان را تبدیل به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کنیم که در این صورت نفری ۱۰۴ هزار تومان می‌رسد. اما ما فقط درآمد نفت نداریم. گاز، پتروشیمی، معادن، طلا، آهن، مالیات، گمرک و … هم از درآمدهای ماست. اگر کل این درآمد را تقسیم کنیم و کارخانه‌ها را واگذار کنیم نفری ماهی ۲۵۷ هزار تومان می‌شود اما مخارج ما ۲۸۷ هزار تومان برای هر نفر است. یعنی به ازای هر ایرانی ماهیان ۳۰ هزار تومان کسری بودجه داریم. دولت با این پول نمی‌تواند کشور را اداره کند. مجبور شده است استقراض کند. تا اول امسال دولت ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بود. یعنی به اندازه ۱۰ سال آینده درآمد نفت پارسال دولت پیش‌خور شده است و به ازای هر خانواده ۴ نفری ۳۵ میلیون تومان دولت بدهکار است. این نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک ادامه داد: امروز وابستگی به نفت موجب شده تا در وضعیت اقتصاد استراحتی قرار بگیریم و اغلب مردم به دلیل اینکه طی چند سال اخیر درآمد حاصل از نفت  بالا رفته گمان می‌کنند که دولت باید سهم آنان را بدهد و مدام می‌گویند سهم ما از نفت چه شد؟ اما نمی‌گویند که نقش ما در تولید ثروت چیست؟

جای نفت بر سر سفره‌های مردم نیست

قدیری ابیانه تأکید کرد: همه انتظار دارند پول نفت سر سفره‌هایشان بیاید اما جای نفت بر سر سفره نیست  و قرار هم نبوده که با درآمدهای نفتی شق‌القمر کنیم.

جمهوری اسلامی ایران جزء کشورهای پرمصرف دنیا است

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جزء کشورهای پرمصرف دنیا است و ما به خاطر تنبلی‌هایی که داشته‌ایم نه تنها موفق نبوده‌ایم بلکه در بسیاری از جاها در جا زده‌ایم و این امر از توطئه استعمار است.

وی افزود: جا انداختن این تفکر که چون نفت داریم به کار کردن نیازی نداریم از توطئه‌ها و نقشه‌های استعمار است و اکنون کشور ما بیشترین تعطیلات را در سال نسبت به کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس دارد.

سفیر سابق ایران در مکزیک تأکید کرد: ایرانی‌ها در روز ۲۲ دقیقه در روز کار مفید دارند. ژاپنی‌ها هشت ساعت و اهل کره جنوبی ۹.۵ ساعت کار مفید در روز دارند. اما ما در هفته لذا اگر بخواهیم از این وضعیت خارج شویم نخست باید امیدی به منابع نفتی نداشته باشیم و اقتصاد را قوی کنیم. ما جز مصرف‌ترین ملت‌ها هستیم. دور ریز غذای ما غذای ۱۵ میلیون نفر هستیم و جز تنبل‌ترین ملت‌ها هستیم. آمریکا تعطیل مناسبتی‌اش ۷ روز، انگلستان ۸ روز، فرانسه و آلمان ۱۰ روز و مال ما ۲۷ روز است. اگر آقای روحانی می‌گفت من تعطیلات را ۱۰ روز می‌کنیم آیا رأی می‌آورد. امام علی (ع) فرموده‌اند بهترین تفریح کار است اما باور و عمل ما این است که بهترین کار تفریح است. ما می‌گوییم اگر یکشنبه تعطیل است شنبه را هم تعطیل می‌کنیم. البته مسئولان ایراد دارند که دارند اما ما هم ایرادهایی داریم. خیلی از انتقادات ما بی‌جاست. آقای احمدی‌نژاد مای ۶۷ هزار تومان درآمد برای هر نفر داشت اما آقای روحانی ۷۳ هزار تومان درآمد دارد. می‌گوییم آقای روحانی با این درآمد چه‌کار کردید. درحالی‌که آن زمان دلار ضربدر ۱۲۰۰ تومان کردند و اینجا ضربدر ۳۰۰۰ هزار تومان کردند یعنی ۷۳ هزار تومان کمتر از ۶۷ هزار تومان است. خود او هم کم آورده بود.

غدیری ابیانه ادامه داد: اگر احمدی‌نژاد هم بیاید با این بدهکاری کاری نمی‌تواند انجام دهد. اگر ولایت مدار بود دیگر نیست. چون مخاطب سخنان پری روز آقا، احمدی‌نژاد بود. امروز هم شنیده‌ام رفته است بوشهر و گفته است هر کس نظر خودش را دارد و همه در نظر دادن آزاد هستند. هشت سال رئیس‌جمهور بوده‌اید و امروز اپوزیسیون شده‌اید؟ امام می‌فرمود اگر همه مردم رأی دهند اما ولی فقیه تنفیذ نکند طاغوت خواهد بود اما من می‌بینیم هنوز برخی می‌گویند ما احمدی‌نژادی هستیم. مثل این است که هنوز بگوییم ما طرفدار طلحه هستیم. ما باید تعیین کنیم که ولایت مدار هستیم یا احمدی‌نژاد مدار یا مشایی مدار؟ اگر امروز کسی مقابل ولایت بایستد در زمان امام حسین هم مقابل ایشان می‌ایستاد. دشمن می‌خواهد به تظاهرات دامن بزند ما مشکل داریم اما راهش تظاهرات نیست. مشل معیشت و بیکاری ما هم حل نمی‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه