رئیسی: حقوق بشر غرب تنها بستگی به تأمین منافعشان دارد

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: امروز در نگاه ماتریالیستی غرب تعریفی از خدمت وجود دارد که می‌گویند باید به دیگران خدمت کرد اما اساس این خدمت، منفعت‌گرا و سودطلب است و جایی خدمت می‌کند که نفعی برای او داشته باشد.

رئیسی: حقوق بشر غرب تنها بستگی به تأمین منافعشان دارد

به گزارش ۸دی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، پنجشنبه هفتم دی‌ماه در همایش خادم‌یاران رضوی استان فارس که در شیراز برگزار شد، به بیان اهمیت خدمت و خدمتگزاری از نگاه دین مبین اسلام و ائمه و بزرگان دین پرداخت.

وی با اشاره به حدیثی از امام محمدباقر(ع) در این رابطه، گفت: براساس این حدیث، اگر انسان چهار رابطه و تعامل را در خود اصلاح کند زندگی سعاتمندی خواهد داشت؛ رابطه با خدا، خود، دیگران و جهان هستی و طبیعت؛ این ارتباط مربوط به این است که انسان جایگاه خودش را نسبت به آنچه باید با خدا داشته باشد و همه افکار و اخلاق و اعمالش جلوه ایمان به خدا و ارتباط با حضرت حق باشد و اگر خدمت به دیگران و گره‌گشایی از کار آن‌ها وجود دارد آن هم در پرتو ارتباط با حضرت حق و برای او باشد .

رئیسی با یادآوری اینکه خدمت در تمام فرهنگ‌ها وجود دارد اما این خدمت‌ها معانی و تعاریف مختلفی هم دارند و تعریف خدمت میان ما و خدمت در فرهنگ غربی یکسان نیست، گفت: امروز در نگاه ماتریالیستی غرب تعریفی از خدمت وجود دارد که می‌گویند باید به دیگران خدمت کرد اما اساس این خدمت، منفعت‌گرا و سودطلب است و جایی خدمت می‌کند که نفعی برای او داشته باشد .

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر امروز درباره حقوق بشر حرف می‌زنند، حرفشان همین است که ما تنها در جایی حضور پیدا می‌کنیم که منافعمان تأمین شود یعنی حقوق بشر و دگرخواهی و توجه به دیگران تنها بستگی به تأمین منافعشان دارند و این خدمت، منفعت‌گراست .

او گفت: برخی‌ می‌گویند برای این خدمت به دیگران می‌کنیم که آرام شویم و اگر این نوع خدمت نگاهی اومانیستی و انسان‌گرایی باشد، باز هم خدمت متعالی نیست چرا که توجه به دیگران و گره‌گشایی از دیگران کار خوبی است اما خدمت متعالی آن خدمتی است که برای رضای خداوند انجام شود که این خدمت با دو نوع دیگر متفاوت است .

رئیسی با بیان اینکه هر کار و سمت اجتماعی که برای خدا انجام شود، قیمت و ارزش دارد، گفت: همه کارهای در راه رضای خدا مقدس است اما در مظهر امام رئوف بودن و به نام و برای او و جلب رضای او گره‌گشایی از کار مردم کردن، معنا و مفهوم خاص خودش را دارد .

وی خدمت به امام رضا(ع) را دارای معنا ممتازی دانست که تمام امتیازات دنیایی در آن در حاشیه قرار می‌گیرند و تمام عنوان‌ها کنار می‌روند و همه یک عنوان پیدا می‌کنند و آن خدمت به آستان قدس رضوی است.

رئیسی یادآور شد: از ابتدای ورود به آستان قدس رضوی با الهام گرفتن از پیام مقام معظم رهبری درباره مفهوم خدمت و خادم و مخدوم، تلاش کردیم تا خدمات آستان قدس رضوی را توسعه دهیم به طوری که گفتیم خدمت به امام رضا(ع) فقط در حرم مطهر نیست و خادم هم این نیست که تنها در حرم خدمت می‌کند و مخدوم نیز تنها زائران امام رضا(ع) نیستند چرا که امروز افراد بسیاری در کشورمان نیازمند خدمت هستند و خادمان امام رضا(ع) نیز می‌توانند از کار مردم با نیت خدمت به این امام همام گره‌گشایی کنند .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه امروز خادمان رضوی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، صنفی و بازاری، درمانی و غیره مشغول خدمت به مردم و نیازمندان هستند، گفت: ما باید زمینه خدمت‌گزاری به محرومان و نیازمندان را فراهم کنیم و در این راستا نیز میلیون‌ها خدمت به نام آستان مقدس امام رضا(ع) در کشور صورت می‌گیرد .

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خادمان حرم مطهر امام رضا(ع) در طول سال ۴۰ روز را به خدمت مشغول می‌شوند، گفت: خادمان می‌توانند برخی از ایام را در حرم مطهر باشند و برخی دیگر از خدمت‌ها را در شهرهای خودشان انجام دهند .

رئیسی با بیان اینکه آستان قدس رضوی علاوه بر این‌ها در موارد نیاز مانند وقوع زلزله نیز حتماً به یاری نیازمندان می‌شتابد، گفت:‌ بسیاری از خدمت‌ها در کشورمان به دست توانمند ارادتمندان امام رضا(ع) صورت می‌گیرد .

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد که ما فضای خدمت‌یاری را با توجه به اینکه مردم به امام رضا(ع) دارند، روز به روز گسترش می‌دهیم چرا که بسیاری از خدمت‌ها در کشور می‌تواند مخلصانه به نام امام رضا(ع) رقم خورد .

وی با یادآوری اینکه ایران اسلامی یک کشور امام رضایی است و همه ایرانی‌ها توفیق همسایگی با این امام همام را دارند، گفت: بسیاری از نیاز نیازمندان توسط خادمان امام رضا(ع) گشوده می‌شود و در این راستا نیز به مؤسسات و دستگاه‌های یاری‌گر محرومان کمک می‌کنیم .

رئیسی همچنین به راه‌اندازی دفاتر آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف کشورمان اشاره کرد و گفت: مدیریت آستان قدس در استان‌ها باید برنامه‌ریزی کند تا این خدمت‌ها را در جهت گره‌گشایی نیازمندان و گرفتاران به کار گیرد .

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه طرح اعزام زائران بار اولی و نیازمندانی که در طول عمر خود به دلیل مشکلات مالی قادر به زیارت امام رضا(ع) نبوده‌اند در این حرم مطهر کلید خورده است، گفت: به طور متوسط روزانه یک‌هزار نفر و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر از زائران بار اولی از سراسر کشور به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف شده‌اند .

وی با بیان اینکه امروز زیارت یکی از زمینه‌های بسیار انسان‌ساز و ظرفیت‌ساز برای ملت ماست، به مناقب و ویژگی‌های حضرت شاهچراغ(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت در مقابل ولی و حجت خدا، به وظیفه خود عمل کرد و این بسیار مهم است که بتوانیم بر اساس تشخیص درست، پیرو آنچه خدا می‌کند، نیز عمل و حرکت کنیم .

رئیسی تأکید کرد: حرکت انسان در طول زندگی باید همواره با شناخت صحیح باشد ضمن اینکه باید به موقع نیز تصمیم گرفته و زمان‌شناسانه اقدام کند؛ به عنوان مثال زمانی وظیفه این بود که در جبهه‌ها حضور یابیم و افراد بسیاری در این زمینه ورود کردند و وظیفه خود را انجام دادند به همین دلیل خداوند نام شهدا را بلند و آن‌ها را نام‌آور کرد .

وی با بیان اینکه خداوند کسانی را که در راه خدا جان و مال خود را ایثار کردند و به موقع تصمیم گرفتند عزت بخشیده است، گفت: همچنین خداوند به کسانی که بعد از جنگ و زمانی که کشور دچار فتنه شد، در فتنه‌ها خوب حضور پیدا کردند و خوب دوست و دشمن را شناختند و این حضورشان زمان‌شناسانه نیز بود، عزت می‌دهد .

رئیسی با اشاره به قرارداشتن در آستانه سالروز حماسه‌ی ۹ دی، گفت: ۹ دی یادآور، روزی است که مردم تصمیم گرفتند و برای دفاع از اسلام و انقلاب حاضر شدند و اعلام موضع کردند و عشقشان هم فقط میثاق با ولایت بود و این بصیرت، زمان‌شناسی، حضور، اعلام وفادداری به ولایت و دشمن‌شناسی به نام ملت ایران ثبت شد .

او بصیرت را شناخت راه زندگی انسان دانست و گفت: بصیرت یعنی اینکه با چشم دل دوست و دشمن را بشناسیم و راه راهبر و مقصد خود را ادامه دهیم البته باید بدانیم که عامل بدون بصیرت هم مانند راه رفتن بدون راه است لذا باید از خداوند بخواهیم که به ما بصیرت عاشورایی عطا کند.

رئیسی با بیان اینکه آنچه مردم ایران در ۹ دی نشان دادند همین شناخت صحیح دوست و دشمن و به موقع عمل کردن بود، گفت: ادامه راه شهدا در این است که از راه و مقصدی که شهدا رفتند با همه وجود پاسداری کنیم و پاسداری هم آن است که زمان‌شناسانه و با بصیرت حرکت کنیم .

تولیت آستان قدس رضوی گفت: ‌باید با اقتدا به مقتدای بصیرت‌آفرین خود یعنی مقام معظم رهبری، خودمان و خداوند را شناخته و راه زندگی و دوست و دشمن و همچنین آسیب‌های راه را بشناسیم تا بتوانیم هم خود و هم جامعه را در مقابل این آسیب‌ها مصون‌سازی کنیم .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه