از «شارژ سریع» تا «شارژ بیسیم»

تامین انرژی یک از مشکلات اصلی در حوزه فناوری محسوب می شود که گریبانگیر تولیدکنندگان گجتها و دستگاههای قابل حمل شده است.

از «شارژ سریع» تا «شارژ بیسیم»

به گزارش ۸دی به نقل از اقتصاد آنلاین، فناوری «شارژ سریع» ، یکی از راه حلهایی است که برای حل این مشکل ابداع شده است و گرچه هنوز نتوانسته این مانع را به طور کامل برطرف کند اما روزنه امیدی را در دل سازندگان دستگاههای قابل حمل و کاربران ایجاد کرده است.

چینی ها ازجمله فعالترین محققان برای توسعه این فناوری هستند و رتبه اول ساخت سریعترین شارژر جهان را در دست دارند. اپو یکی از تولیدکنندگان تلفن همراه به تازگی از گوشی جدیدی رونمایی کرده که میتواند یک باتری ۲۵۰۰ میلی آمپری را در مدت ۱۵ دقیقه به طور کامل شارژ کند. شرکتهای هواوی ، شیائومی و ZTE نیز از دیگر شرکتهای چینی هستند که در توسعه فناوری شارژ سریع ید طولایی دارند.

در فناوری شارژ سریع ، دستگاههای شارژ هوشمند ساخته میشوند و میتوانند سرعت و قدرت الکترونها را کنترل کند . انتقال برق به باتری گرما تولید میکند و باتریهای لیتیومی در صورتی که بیش از حد داغ شوند، ممکن است آسیب ببینند. به همین دلیل دستگاههایی که از تکنولوژی شارژ سریع بهره میبرند مجهز به یک سنسور دما هستند. اگر طی فرآیند شارژ شدن دستگاه، باتری بیش از حد مجاز گرم شود، حالت شارژ سریع غیرفعال شده و ولتاژ ورودی شارژر کاهش خواهد یافت. به طور کلی شارژ سریع هنگام خالی بودن باتری بسیار خوب کار میکند، اما هنگامی که میزان شارژ دستگاه به حدود ۶۰ درصد یا بیشتر برسد، سرعت شارژ شدن دستگاه نیز کاهش می یابد.

با وجود اینکه به نظر میرسد این فناوری میتواند مشکل تامین انرژی را برای دستگاههای قابل حمل به میزان قابل توجهی برطرف کند ؛ اما مشکلاتی را به همراه دارد که بسیاری از تولیدکنندگان دستگاههای قابل حمل حاضر به استفاده از آن در محصولات خود نیستند. اتمام زودهنگام شارژ و عمر کوتاه باتری از جمله مشکلاتی است که توسعه دهندگان شارژ سریع هنوز نتوانسته اند آن را برطرف کنند .

شارژ بیسیم؛ یکی دیگر از فناوری هایی است که به نظر میرسد بتواند دنیای فناوری را متحول کند و تمام دستگاههای دیجیتال در سالهای آینده به این فناوری مجهز شود.البته این فناوری تنها ناجی گجتها و دستگاههای دیجیتال نیست و از خودروهای برقی گرفته تا لامپ های کنار خیابانها میتوانند از این فناوری در فرآیند تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کنند .

تا به حال چند شرکت تولید کننده تجهیزات دیجیتال از این فناوری برای دستگاههای خود بهره گرفته اند و حتی برخی کشورها مثل فرانسه و انگلیس این فناوری را در چند خیابان خود برای شارژ خودروهای برقی در حال حرکت آزمایش کردهاند.

شارژرهای بیسیم از فناوری میدان الکترومغناطیسی القایی ، برای ارسال برق به باتری دستگاهها و یا خودروها استفاده میکنند. شارژر بی‌سیم دارای یک سیم‌پیچ داخلی است که با ورود برق به آن، یک میدان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می‌کند. دستگاهی که قرار است شارژ شود نیز دارای یک سیم‌پیچ داخلی است و زمانی که در محدوده این میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، یک جریان در آن ایجاد می‌شود ، این جریان به برق DC تبدیل شده و شارژ باتری آغاز می‌شود.

اما برای شارژ خودروهای برقی در حین حرکت ماجرا کمی پیچیده تر و البته پرهزینه تر است. برای استفاده از این روش کابل هایی با امکان ایجاد میدان الکترومغناطیسی زیر خیابانها قرار میگیرد و با حرکت خودروهای برقی از این مسیرها ، برق مورد نیاز به باتری آنها ارسال میشود .

گفته میشود که دولت انگلستان برای آزمایش این فناوری در برخی بزرگراهها، ۷۸۰ هزار دلار هزینه کرده است و اگر این پروژه با موفقیت به ثمر بنشیند ، میزان بودجه آن چندن برابر خواهد شد.

البته استفاده از این روش برای دارندگان خودروهای برقی رایگان نخواهد بود و باید مبلغی را به دولت پرداخت کنند و کارت مخصوصی را که دارای کد منحصربه فردی است دریافت کنند . سپس خودروی آنها با حرکت روی مسیرهای مخصوص شناسایی شده و بعد به طور خود کار در طول مسیر شارژ خواهد شد. بدون شک این ماجرا برای دستگاههای قابل حمل مثل تلفن همراه نیز تکرار خواهد شد و در آینده می توانیم با پرداخت حق اشتراک گوشیهای خود را هنگام راه رفتن در کوچه و خیابان شارژ کنیم .

ناگفته نماند که این فناوری آنقدرها هم جدید نیست و نمونه های اولیه آن را میتوان در مسواک های برقی که حدود ۲۰ سال پیش عرضه شده بودند مشاهده کرد که از فاصله ۲۰ سانتیمتری ، باتری مسواک شارژ میشد. از آن روز تا به امروز فناوری انتقال برق از طریق هوا بیشتر و بیشتر توسعه یافته است و باید دید که این فناوری چه موقع و چگونه فراگیر خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه