وزارتی که در ابتدای “راه طی شده” خاتمی در فرهنگ است

هرچند جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در پاسخ به بیانات رهبری بیانیه ای صادر و از رهنمودهای رهبری تشکر کرده است؛اما باید توجه داشته باشیم که لبیک به رهبری با بیان عملی نمی شود و باید در مسیر بیانات رهبری حرکت کرد.

وزارتی که در ابتدای “راه طی شده” خاتمی در فرهنگ است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از دانا ،با آغاز کار دولت یازدهم، علی جنتی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی و در نهایت موفق به کسب رأی اعتماد شد. جنتی در مجلس بر اصلاح فرهنگ عمومی در سبک زندگی که مورد توجه پیوسته مقام معظم رهبری است تاکید کرد.

وی در زمان کوتاهی پس از اخذ رای اعتماد اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در وزارت ارشاد ادامه دهنده راهی باشیم که سیدمحمد خاتمی آغاز کرد.

علی جنتی همچنین در ۳۰ مهرماه خوانندگی زنان را بدون اشکال دانست و گفت: طبق نظر مراجع اگر صدای تک‌خوان‌ها موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری دارند.

وی در ادامه در پاسخ به توقیف روزنامه بهار گفت: روزنامه بهار اشتباه کرده بود اما نباید توقیف می شد؛ این در حالی بود که روزنامه بهار با انتشار مقاله ای توهین آمیز با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به دستور مراجع قضایی توقیف شده بود.

اظهارت ضد فرهنگی جنتی پایان نداشت و وی در برنامه های دیگر از رفع فیلتر شدن فیس بوک خبر می داد؛ فیس بوکی که در فتنه ۸۸ به مکانی برای جولان ضد انقلاب و معاند با نظام در کشور تبدیل شده بود و افراد زیادی از طریق این شبکه اجتماعی به گسترش این فتنه در کشور دامن می زدند.

در این میان دیگر مسئولین کشور نیز کمک های شایانی به کشور کردند؛ نجفی کشیدن قلیان را منع نکرد و از آن دفاع هم کرد تا دوباره کرکره پایین کشیده شده قلیانی ها بالا رود.

جنتی درنهایت در  ۱۷ دی ۱۳۹۲ برای پاسخ به سوال نمایندگان در مجلس حضور یافت، اما پاسخ‌های وی مورد قبول نمایندگان واقع نشد و در نهایت با کسب ۱۰۵ رأی موافق، ۹۷ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ رأی مأخوذه اولین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

وی در واکنش به کارت زرد خود گفت: سر مواضع قبلی خود هستم؛ چیزی به نام کارت زرد نداریم و عده ای آن را ساخته اند؛ در گذشته زمانی که نماینده ای از وزیری سوال می کرد اگر قانع نمی شد این سوال به کمیسیون تحقیق ارجاع می شد.

وزیر فرهنگ گفت: درحال حاضر آیین نامه مجلس را تغییر داده اند که بر اساس آن اگر نماینده از پاسخ قانع نشد از مجلس پرسیده می شود که آیا این سوال را وارد می داند یا نه.

کارت زرد مجلس نیز نتوانست جلوی حرکت شتابان وزیر فرهنگ به سوی ضد فرهنگ را بگیرد و ممیزی کتاب ها و جشنواره فیلم فجر نمادهایی از ترویج فرهنگ مورد نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور را مشاهده کردیم.

مشکلات فرهنگی کشور تا جایی شدت گرفت که رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: تهاجم فرهنگی که سال‌ها قبل آن را گوشزد می‎کردم، اکنون عینیات انکارناپذیری یافته است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره با تأکیدهای قبلی مبنی بر لزوم وجود پیوست فرهنگی برای همه موضوعات و مسائل مهم در عرصه های مختلف افزودند: برخی اوقات ممکن است، تصمیم گیری‎ها و مصوّبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی علمی، تبعات منفی فرهنگی در جامعه بوجود آورد که دلیل آن نبود پیوست فرهنگی است.

این بیانات رهبری در حالی بود که رهبری در دیدار اخیر خود با مجلس خبرگان فرمودند: متأسفانه خیلى از مسئولین فرهنگى ما، با مسائل فرهنگى، در میدان مرتبط نیستند [که مثلاً] کتاب بخوانند، کتابهاى گوناگون را ببینند.

رهبری در بیانات اخیر خود از وضعیت فرهنگی کشور اظهار نگرانی کرده و مسئله‌ى فرهنگ، مسئله‌ى مهمى دانستند.

ایشان در قسمت دیگری از بیانات خود افزودند: اساس این ایستادگى، این حرکت و در نهایت ان‌شاءالله پیروزى، بر حفظ فرهنگ اسلامى و انقلابى است و تقویت جناح فرهنگى مؤمن، تقویت این نهالهایى که روییده است در عرصه‌ى فرهنگ؛ بحمدالله جوانهاى مؤمنِ خوبى داریم در عرصه‌ى فرهنگ و هنر؛ فعالیت کردند، کار کردند؛ حالا بعضى جوانند، بعضى دوره‌ى جوانى را هم گذرانده‌اند؛ ما عامل فرهنگى کم نداریم. ما حتماً در مسئله‌ى فرهنگ‌[باید توجه کنیم‌]، دولت محترم هم باید توجه کند، دیگران هم توجه کنند. بنده هم در این نگرانى با شما سهیم هستم و امیدوارم که مسئولین فرهنگى توجه داشته باشند که چه میکنند. با مسائل فرهنگى شوخى نمیشود کرد، بى‌ملاحظه گى نمی شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ى فرهنگى به‌وجود آمد، مثل رخنه‌هاى اقتصادى نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ى نقدى داد.

هرچند جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در پاسخ به بیانات رهبری بیانیه ای صادر و از رهنمودهای رهبری تشکر کرده است؛ اما باید توجه داشته باشیم که لبیک به رهبری با بیان عملی نمی شود و باید در مسیر بیانات رهبری حرکت کرد.

قطعاً همه می‌دانند که یکی از اصلی ترین مراکز موثر در ترویج فرهنگ اسلامی وزارت فرهنگ است و از این پس همه مردم انتظار بیشتری از وزرات فرهنگ در راستای ترویج فرهنگ اسلامی در کشور دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه