نویسنده زن ایرانی تهدید به مرگ شد+عکس

گلبرگ باشی، نویسنده و ناشر ایرانی‌الاصل مقیم آمریکا برای نگارش کتاب «ف مثل فلسطین» تهدید به مرگ شد. حتی کتابفروشی‌هایی که این کتاب کودک را بفروش می‌رسانند نیز از طرف صهیونیست‌های مقیم آمریکا بایکوت شده و تهدید شده‌اند.

نویسنده زن ایرانی تهدید به مرگ شد+عکس

به گزارش ۸دی، گلبرگ باشی، نویسنده ایرانی و استاد دانشگاه پیس آمریکا است که با انتشار کتابی تحت عنوان «P is for Palestine» یا «ف مثل فلسطین» خشم یهودیان آمریکا را برانگیخته است.

باشی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقلیت کوچک اما قدرتمندی من را تهدید به مرگ کرده‌اند و علیه کتابم جو ایجاد کرده‌اند و اتهام زده‌اند. دوست دارم بگویم همه این اتهامات علیه خود من و کتابم فقط و فقط به دلیل نامی است که برای کتابم انتخاب کرده‌ام.»

باشی پس از انتشار اثرش گفته بود که از تبعیض‌های نژادی زیادی رنج برده است. او گفته بود: «مسئولیت اخلاقی خود را با حضور در کمپ پناهندگان و نه با بودن در کنار ثروتمندان محله‌های نیویورک به جا آورده‌ام. ثروتمندانی که برای نژادم تحقیرم می‌کنند، خشم و تنفر علیه من را بر می‌انگیزند و تلاش می‌کنند کتاب‌فروشی‌ها را تنها به این دلیل که کتاب حروف الفبایی برای فلسطینی‌ها را در قفسه‌هایشان جا داده‌اند، بایکوت و تعطیل کنند.»

بسیاری صهیونیست‌ها به انتشار این کتاب در نیویورک و موضوع آن اعتراض کرده‌ و آن را «پروپاگاندای ضدیهودی» نامیده‌اند. یکی از این خوانندگان در پستی در فیس‌بوک نوشته: «خوب می‌دانستی که با انتخاب این اسم برای کتاب مسخره‌ات، طوفانی سیاسی به راه می‌اندازی و این اسم را هم فقط برای افزایش فروش کتابت انتخاب کرده‌ای.»

کتابفروشی مستقلِ «بوک کالچر» در نیویورک نیز برای فروش این کتاب مجبور به عذرخواهی شد و بیانیه‌ای صادر کرد: «ما پشیمانیم که که کتاب «ف مثل فلسطین» نوشته گلبرگ باشی را در کتابفروشیمان راه دادیم. هیچ کدام از ما آگاه نبودیم که فروش این کتاب تا چه اندازه احساسات جامعه یهود را جریحه‌دار می‌کند.»

«ف مثل فلسطین» تولید مشترک دکتر گلبرگ باشی و گلرخ نفیسی، تصویرگر مطرح ایرانی است. باشی کتاب را «سفری الفبایی به کشور فلسطین می‌داند.» جایی که حروف الفبای زبان انگلیسی را با کلماتی چون فلسطین، انتفاضه و بیت لحم توضیح می‌دهد.

با وجود اعتراضات زیاد صهیونیست‌ها، فروش کتاب «ف مثل فلسطین» با استقبال زیادی روبه‌رو شد و تمام ۲۰۰۰ نسخه چاپ اول کتاب در کمتر از یک ماه به فروش رفته و حالا بازار کتاب منتظر انتشار چاپ دوم است.

گلبرگ ایرانی در سال ۱۹۷۴ میلادی در شهر اهواز به دنیا آمده و در کودکی به سوئد مهاجرت کرده است. او در حال حاضر ساکن آمریکا بوده و در دانشگاه‌های چون راتگرز و پیس در کرسی ایران‌شناسی تدریس می‌کند. او می‌گوید قصد دارد کتابی مشابه به زبان فارسی منتشر کند.

در این کتاب که تصویرگری آن بر عهده گلرخ نفیسی، دیگر ایرانی ساکن آمریکا بوده، تصاویری از خانواده‌های فلسطینی به چشم می‌خورد که در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند. معترضان می‌گویند در کتاب تصاویر و مطالبی درباره انتفاضه فلسطین آورده شده که خلاف واقع است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه