هادی طوماری

خسارت‌های اقتصادی فتنه ۸۸

براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق تخریب اقتصادی از مهمترین اهداف اتاق فکر فتنه‌گران ۸۸ بود.

خسارت‌های اقتصادی فتنه ۸۸

به گزارش ۸دی، هشت سال جنگ تحمیلی، ترورهای دهه ۶۰، ترور دانشمندان هسته‌ای، تحریم های اقتصادی و علمی، جنگ نرم  فرهنگی از مهمترین شیوه های دشمن برای براندازی جمهوری اسلامی یران بود که اجرایی شد و باوجود خسارت‌های مادی و معنوی بر کشور نتوانست انقلاب اسلامی را از مسیر اصلیش ذره‌ای منحرف کند.

بی‌شک فتنه ۸۸ بعنوان حربه‌ای جدید و با اراده‌ای بیرون از مرزها و با همکاری سران فتنه تلاش می‌کرد تا جمهوری اسلامی ایران را به بن‌بست رسانده و تسلیم استکبار جهانی کند.

براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار اسلام ناب محمدی(ص) در جهان از طریق تخریب اقتصادی از مهمترین اهداف اتاق فکر فتنه‌گران ۸۸ بود، بطوریکه تلاش کردند تا مسیر بالندگی اقتصادی کشور را کنند.

فتنه ۸۸ علاوه بر خسارت‌های معنوی، ضربه‌های اقتصادی بسیاری را بر کشور تحمیل کرد که از آن جمله می‌توان به تخریب اموال عمومی ۶۳۰ میلیاردی به اموال شهرداری تهران و ده‌ها میلیارد تومانی به بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی اشاره کرد.

خسارت اقتصادی فتنه ۸۸ اما به اینجا نیز ختم نمی‌شود و سبب افت چشمگیر سرمایه‌گذاری خارجی نیز در کشور شد که مدت‌ها این روند ادمه داشت، چرا که مهمترین مولفه در سرمایه‌گذاری امنیت بوده و  فتنه‌گران با ناامن جلوه دادن کشور سبب افت آمار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در آن ایام شدند بطوریکه به اعتراف منابع غربی فتنه ۸۸ سبب کاهش سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری در حوزه انرژی کشور شد.

کاهش صادرات نفت‌خام کشور بر اثر تحریم‌های ناشی از فتنه۸۸ نیز از دیگر خسارت‌های مهم اقتصادی بود که مدت‌ها گریبانگیر اقتصاد وابسته کشور به نفت بوده، افزایش آمار بیکاری ناشی از بی‌ثباتی اقتصادی کشور در ایام فتنه ۸۸ نیز خسارت تحمیل‌شده اقتصادی فتنه‌گران و اربابان خارجی‌اشان به ملت شریف ایران اسلامی بود.

کاهش صادرات تولیدات غیرنفتی کشور و افزایش تحریم‌های اقتصادی نیز از خسارت‌های مهم اقتصادی فتنه ۸۸ در کشور بود که به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان سبب توقف چرخ اقتصادی و سپس نزول اقتصادی را در پی داشت.

کارشناسان سیاسی و امنیتی میزان خسارات اقتصادی ناشی از فتنه ۸۸ را به کشور ۳۲۴ هزار میلیارد تومان ارزیابی کرده‌اند که با این سرمایه می شد بیش از دو میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد.

اثرات مخرب اقتصادی فتنه ۸۸ در دو بخش کوتاه‌مدت و بلند مدت گریبانگیر ۸۰ میلیون ایرانی شد که برشمای و مرور این خسارات مادی در کنار خسارات معنوب گناه فتنه‌گران را نابخشودنی قلمداد می‌کند.

باید اذعان کرد که بی‌شک یوم‌الله ۸ و ۹دی با درایت مقام معظم رهبری و تبعیت امت از امام خامنه‌ای سبب توقف خسارت‌های بسیار معنوی و مادی به کشور شد.

منبع: خبرگزاری اقتصادی ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
آزاد
نه دی شروعی برای آزادی
در حاشیه