خبرنگار: ابوالفضل شکری
فرماندار لنگرود در همایش پیشگیری از وقوع جرم مطرح کرد؛

نهادها از روستائیان برای ساختن خانه در زمین خودشان ۵ میلیون تومان پول زور می‌گیرند!

فرماندار لنگرود گفت: درحالی‌که برای تهیه طرح هادی روستاها هزینه کلانی شده است اما بنیاد مسکن؛ نظام مهندسی و دهیاری از مردم برای ساختن خانه روی زمین خودشان بیش از ۵ میلیون تومان می‌گیرند.

نهادها از روستائیان برای ساختن خانه در زمین خودشان ۵ میلیون تومان پول زور می‌گیرند!

به گزارش ۸دی، سید رضا جوادپور فرماندار لنگرود روز دوشنبه در همایش آموزشی پیشگیری از وقوع جرم در موارد زیست‌محیطی، اراضی، جنگل‌ها، ساخت‌وساز غیرمجاز در سواحل که با حضور دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان لنگرود اظهار داشت: ما در هر سطحی باشیم به آموزش ضمن کار نیازمند هستیم.

وی تأکید کرد: آموزش ضمن کار برای افزایش و ارتقای مهارت و آشنایی با مقررات است.

فرماندار لنگرود با بیان اینکه روستا تنها یک محدوده جغرافیایی نیست گفت: روستا یک جای مسکونی و تولیدی است و اکثریت مردم به نحوی از انحا با موضوعات کشاورزی در حال زندگی هستند و اگر در سرزمینی کشاورزی مثل باغداری و صیادی و دامداری نباشد اساساً روستا نیست بلکه روستا باید رابطه ارگانیک و حیاتی با محیط داشته باشد.

جوادپور ادامه دارد: همه تلاش ما این است که به چنین دردی مبتلا نشویم که روستای ما زمین کشاورزی و باغ و دام نداشته باشد. شاخصه اول روستا تولید است و تأکید روی حفظ کاربری برای حفظ همین اراضی کشاورزی است تا روستاها روستا بمانند.

وی با بیان اینکه فرآیند فعلی صدور پروانه ساختمانی وضع موجود به لحاظ مادی و استعلام‌ها بسیار سخت است اظهار کرد: این موضوع به تغییر کاربری کمک می‌کند و مردم به دنبال راه فرار و انجام تغییر کاربری غیر مجاز می‌روند.

فرماندار لنگرود ادامه داد: الآن مردم اگر یک خانه ۵۰ متری در روستا بخواهند بسازند برای صدور پروانه باید ۲.۵ میلیون تومان پرداخت کنند و اگر یک مشکل فنی کوچک داشته باشد این مبلغ ۵ میلیون تومان می‌شود و بعد ۱۵ میلیون تومان وام می‌گیرند.

وی تأکید کرد: اگر یک روستایی بخواهد در زمین خودش برای بچه‌اش زمین بسازد دهیار، نظام مهندسی و بنیاد مسکن به‌صورت مشترک بیش از ۵ میلیون تومان از او می‌گیرند و همین موضوع منجر به فرار مردم از فرآیند قانونی می‌شود. ما باید این موضوع را آسان بگیریم. این سختگیری‌ها مردم را جای دیگری می‌برد. خیلی از موارد استعلام نیاز نیست و دوباره‌کاری است.

جوادپور گفت: دولت سالانه در روستاها میلیاردها تومان هزینه و طرح هادی تهیه می‌کند و ما همان طرح را دوباره استعلام می‌کنیم. چرا این کار را می‌کنیم. گیرم یک نفر دستور داده باشد که این کار انجام شود اما آیا این کار درست است.

فرماندار لنگرود تأکید کرد: ما  آدم گرفته‌ایم و به او پول داده‌ایم که تعیین کند که در کجا مدرسه، خانه، اداره، مزرعه و … بسازیم. بعد برای ساخت خانه و یا زمین کشاورزی در همان جا دوباره استعلام می‌گیرند و برای هر استعلام ۵۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان از مردم می‌گیرند. چرا سخت‌گیری می‌کنید. اصلاً دهیار باید در روستا تابلو بزند که خانه ساختن در اینجا بلا اشکال است. قانون‌گذار مراحل قانونی را طی کرده است. چرا سخت می‌گیرید.

وی ادامه داد: برای مردم روستاها باید آسان بگیریم تا از دهیار روستا و مسئولان گریز نداشته باشند و درعین‌حال با متخلف در هر رده‌ای برخورد شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه