بودجه ۱۳۹۷ تورم‌ زاست

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد دولت اصلاحات درباره بودجه سال ۹۷ اعلام کرد: این بودجه نامنسجم و بدون هدف و تورم‌زاست.

بودجه ۱۳۹۷ تورم‌ زاست

به گزارش ۸دی، حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار داشت: یکی از نکات تعجب‌آور بودجه سال ۱۳۹۷ تلاش برای حفظ هزینه‌های جاری و حتی افزایش آن است. وی افزود: در بودجه سال ۱۳۹۷ هزینه‌های جاری باز افزایش یافته و اگر پنج سال گذشته را بررسی کنیم می‌بینیم که طی پنج سال هزینه‌های جاری ۳/۵ برابر شده و در عوض اگر وضعیت بودجه عمرانی را نگاه کنیم می‌بینیم که نه تنها طی پنج سال گذشته افزایش چشمگیری نیافته، بلکه بودجه عمرانی، لایحه ۱۳۹۷ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کاهش یافت و بدین ترتیب از ۷۱ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌ایم.
معاون اسبق وزیر اقتصاد بیان کرد: بودجه سال ۱۳۹۷ برخلاف آنچه در مورد ‌اشتغال وعده داده شده تنظیم شده است به این ترتیب که با کاهش بودجه عمرانی از ظرفیت ‌اشتغالی که می‌تواند در این بخش وجود داشته باشد محروم می‌شویم.
مستخدمین حسینی ادامه داد: اگر بخواهم به طور کلی بودجه سال ۱۳۹۷ بررسی کنم باید بگویم این بودجه نامنسجم و بدون هدف است البته نتایجی مانند ایجاد هزینه‌های جاری بیشتر و همچنین تحمیل هزینه جدید برای مردم به دنبال خواهد داشت. این بودجه عدم تعادل بین هزینه‌ها و درآمدها به وجود خواهد آورد و بودجه‌ای تورم‌زاست.
دولت به خاطر رای آوردن، حامل‌های انرژی را افزایش نمی‌داد
عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، به برنامه افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی ‌اشاره کرد و اظهار داشت: این دولت کاری را که دولت‌ قبل در طول سال‌های گذشته انجام ‌داده و به صورت تدریجی و پلکانی قیمت حامل‌های انرژی را افزایش می‌داد، ‌به دلیل منازعات سیاسی و تأثیر آن در رأی مردم انجام نداد.جعفر قادری ادامه داد: در حال حاضر افزایش یکباره قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند آثار و پیامدهای نامطلوبی داشته باشد و کار کنترل تورم را برای دولت مشکل‌آفرین کند.
وی افزود: اتفاق دیگری که در بودجه ۹۷ رخ داده این است که دولت حجم قابل توجه استقراض برای خود ایجاد کرده است؛ انتشار ۵۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه در واقع ۵۰ هزار میلیارد تومان استقراض دولت محسوب می‌شود و این می‌تواند تقاضا برای پول را افزایش دهد، مجدداً نرخ سود سپرده‌ها و به تبع آن‌ سود تسهیلات را افزایش داده و مشکلات جدی ایجاد کند. عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: به هر حال در ایام انتخابات، دولت بحث عدم حذف یارانه‌ها را مطرح کرد، اما امروز به دنبال حذف یارانه‌هاست که البته حذف یارانه برخی اقشار قابل قبول است، اما نسبت به ادعای دولت، متناقض است و البته دولت راهی غیر از حذف یارانه پردرآمدها نداشت.
پیش‌بینی کسری ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۷
در همین راستا، یک نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بودجه ۹۷ با کسری ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شود.
عباسعلی نورا با بیان اینکه برآورد دولت از درآمدش در لایحه بودجه ۹۷ واقع‌بینانه نیست، گفت: عدم واقع‌بینی باعث کسری مزمن در بودجه می‌شود و کسری مزمن بر کاهش رفاه عمومی، افزایش نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی و رکود اقتصادی تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه دولت در سند لایحه بودجه ۹۷ جامعه را با مشکلات روانی مواجه می‌کند، گفت: بدون مشخص شدن تکلیف دهک‌های جامعه، اعلام شده که ۳۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف می‌شوند و مشخص نیست که این تعداد از کدام دهک‌ها هستند و چگونه شناسایی می‌شوند.
این استاد اقتصاد ادامه داد: این در حالی است که لایحه بودجه ۹۷ از این منظر بسیار خطرناک است و مشکلات اجتماعی ایجاد خواهد کرد.
نورا با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۷ حدود هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است و این رقم نزدیک به کل نقدینگی کشور یعنی هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، بیان کرد: با این کار احتمال فاجعه ملی وجود دارد و ممکن است، مقدار نقدینگی کشور در سال ۹۷ به هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.وی با بیان اینکه اکثر مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور کارشناس اقتصادی نیستند، گفت: به نظر می‌رسد، آقای نوبخت که فاقد تحصیلات اقتصادی و دارای تخصص مدیریتی است، یک تنه بودجه را مدیریت کرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه