۳ عاملی که حزب الله لبنان آن را به تهدیدی برای تل آویو تبدیل کرد

صهیونیستها به خوبی دریافته اند که هر جنگی که این رژیم به راه اندازد و در آن نتواند به طور قاطع برنده شود دارای تبعات منفی بر رژیم صهیونیستی است از همین رو به سادگی تصمیم به جنگ را اتخاذ نمی کند

۳ عاملی که حزب الله لبنان آن را به تهدیدی برای تل آویو تبدیل کرد

به گزارش هشت دی شکی نیست که تل آویو و آمریکا و برخی از همپیمانان منطقه ای آن همواره در فکر یورش گسترده به لبنان به منظور غلبه بر مقاومت لبنان هستند و این موضوعی است که برخی از مسئولان رژیم صهیونیستی و آمریکایی و با لحن کمتر از زبان مسئولان برخی از کشورهای منطقه که همپیمانان آمریکا و رژیم صهیونیستی محسوب می شوند، شنیده می شود.

اما تل آویو و پس از جنگ سال ۲۰۰۶ لبنان و سپس جنگ های غزه در سال ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ ، از ورود به جنگ با حزب الله واهمه دارد و قبل از هر گونه جنگ افروزی جدید ضد مقاومت اسلامی لبنان، هزاران محاسبه خواهد کرد.

اسرائیلی ها به خوبی دریافته اند که هر جنگی که این رژیم به راه اندازد و در آن نتواند به طور قاطع برنده شود دارای تبعات منفی بر رژیم صهیونیستی است از همین رو به سادگی تصمیم به جنگ را اتخاذ نمی کند. در شرایط کنونی هر گونه ماجراجویی جدید بسیار سخت تر و دارای پیچیدگی بیشتری خواهد بود.

این بدان سبب است که:

اولا توان نظامی مقاومت و تجارب جنگی آن و جنگ افزارهای آن بسیار قوی تر از همه رویارویی های قبلی است. به اذعان مسئولان رژیم صهیونیستی، تل آویو در جنگ آتی وضعیت و شرایط به مراتب خطرناکتر از همه جنگهای قبلی با توجه به حجم ویرانی هایی که به بار می آید، پیدا می کند.

ثانیا؛ رژیم صهیونیستی با جبهه های متعددتری این بار روبرو خواهد شد از الناقوه در لبنان تا حوض الیرموک در مثلث مرزی سوریه-فلسطین- اردن.

ثالثا؛ رژیم صهیونیستی با رزمندگانی روبرو خواهد شد که شرایط را متفاوت رقم خواهند زد. این رزمندگان از فنون جنگی و پشتوانه اعتقادی و سلاح پیشرفته ای برخوردار هستند که نتایج این جنگ برای تل آویو با همه جنگ های قبلی رژیم صهیونیستی متفاوت خواهد بود. آیا رژیم صهیونیستی در شرایطی که جنگ با تروریسم در برخی جبهه ها تمام شده و در برخی جبهه های دیگر در حال اتمام است دست به ماجراجویی خواهد زد؟

جواب این پرسش در بررسی شرایط پس از جنگ سال ۲۰۰۶ است که هنوز تل آویو درگیر شکستی است که وینوگراد(با پایان یافتن جنگ تابستان ۲۰۰۶ اسرائیل علیه حزب الله لبنان که به جنگ ۳۳ روزه معروف و با شکست فاحش اسرائیل همراه بود، پارلمان (کنیست) اسرائیل و وزارت دفاع رژیم صهیونیستی، کمیسیون‌هایی را برای تحقیق درباره این جنگ تشکیل دادند و همزمان نخست وزیری هم یک گروه تحقیق تشکیل داد. هر چند که بر اساس قانون رژیم صهیونیستی، توصیه‌های این گروه‌ها الزام آور نیست. گروه وینوگراد به ریاست الیاهو وینوگراد که یک افسر بازنشسته است، از طرف این رژیم ، مامور تهیه گزارش در پایان این جنگ شد) نیز به آن اذعان کرد.

طی سالیانی که از آن جنگ می گذرد، مسئولان رژیم صهیونیستی راههای موفقیت در هر جنگ آتی را مورد بررسی قرار داده اند اما بحران های کشورهای عربی، رشد گروههای تکفیری و درگیر شدن حزب الله در جنگ علیه این گروهها؛ این اطمینان را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد که حزب الله در باتلاقی گرفتار شده است که توان خروج از آنرا ندارد اما شکست گروههای افراطی و موفقیت حزب الله در امن نگه داشتن مرزهای لبنان و سهم آن در شکست دادن تروریسم در سوریه موضوعی بود که در محاسبات تل آویو به آن توجه نشده بود شکست گروههای افراطی و موفقیت حزب الله در امن نگه داشتن مرزهای لبنان و سهم آن در شکست دادن تروریسم در سوریه موضوعی بود که در محاسبات تل آویو به آن توجه نشده بودو به عبارت دیگر صهیونیستها انتظار این موفقیت را نداشتند. محور مقاومت پیروز شد و صهیونیستها به تنش میان ایران-عربستان دلبستند تا محور مقاومت را تضعیف کنند.

صهیونیستها در راستای تحرکات خود برای جنگ آتی با حزب الله به رزمایش هایی نیز روی آوردند و تلاش کردند که جنگ با حزب الله در جنوب لبنان را شبیه سازی کنند اما این در واقع ناشی از ترس و واهمه آنها از توان حزب الله در ورود به شهرک های صهیونیست نشین در جنگ آتی است و به ویژه که مقاومت لبنان در سوریه تجارب گرانبهایی را در زمینه انتقال از دفاع به حمله به دست آورده است و اسرائیلی ها به خوبی می دانند که رزمندگان حزب الله لبنان بر گروههای انتحاری که نظامیان رژیم صهیونیستی به مراتب قوی تر بودند غلبه کرده اند.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب دراین باره می نویسد:

«مقاومت فلسطین و لبنان از برتری نظامی اسرائیل ترسی ندارد آنگونه که رژیم های عربی می ترسند. وی در ادامه به نگرانی صهیونیستها از اینکه حزب الله با پهپادهای خود میادین گازی در دریای مدیترانه را هدف قرار دهد، اشاره کرده است.

عطوان می افزاید: گنبد آهنین شاید بتواند با موشک هایی که از غزه می آید مقابله کند اما به طور قطع نمی تواند پهپادهایی که از جنوب لبنان یا جنوب فلسطین می آیند را ساقط کند و این دیدگاه همه کارشناسان اسرائیلی است. آنچه ما می خواهیم بگوییم این است؛ که افراد با شرافت به طور شبانه روز در راستای تقویت توان نظامی مقاومت و ایستادن در برابر زورگویی اسرائیل تلاش می کنند.

وی بیان کرد: ما تعداد موشک های پاتریوت اشغالگران را نمی دانیم اما آنچه می دانیم این است صدها هواپیمای بدون سرنشین در انبارهای مقاومت در لبنان و غزه وجود دارد موضوعی که بودجه نظامی اسرائیل را بر باد می دهد و عاملی برای ایجاد وحشت میان شهرک نشینان است. شاید بیشتر اعراب این اخبار قابل توجه و معانی آن را دنبال نمی کنند اما تحلیلگران نظامی اسرائیل به دقت روند را دنبال می کنند و از حجم خطری که آنها را تهدید می کند آگاه هستند؛ اعم از تهدیدی که این پهپادها دارند یا صدها هزار موشک پیشرفته مقاومت».

با این تفاسیر، تل آویو متوجه تغییر اوضاع شده است و در جنگی که بازنده باشد وارد نمی شود. مقاومت آماده رویارویی است و توان خود را چند برابر کرده است.

مقاومت لبنان توان هدف قرار رژیم صهیونیستی را با موشک هایی با تعداد زیاد دارد. موشک های حزب الله همه زیر ساخت های رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد و ضربات مهلکی به این رژیم وارد خواهد کرد.

محافل استخباراتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی همواره درباره هر گونه جنگی با حزب الله هشدار داده اند و اعلام کرده اند که اینک حزب الله از تجربه جنگی مهم در سطح گسترده و ابزارهای پیشرفته ای مانند پهپاد استفاده می کند. افسران و محافل جاسوسی و اطلاعاتی صهیونیستها اذعان می کنند که حزب الله موشک های دقیقی در اختیار دارد که می تواند خسارات سنگینی به زیر ساخت های رژیم صهیونیستی وارد کند.

این در شرایطی است که تحولات در سوریه نیز آنگونه که تل آویو انتظار آن را داشت پیش نرفته است.

به هر حال قدر مسلم آن است که مقاومت لبنان علاوه بر برخورداری از موشک های دقیق و جنگ افزار موثر و کارآمد، رزمندگانی در اختیار دارد که شیوه های جنگ را به خوبی می دانند. در مقابل صهیونیستها به نیروی هوایی خود تکیه دارند و الگوی صهیونیستها نیز جنگ کوزوو و نیز جنگ عراق از سوی ناتو و نیروی هوایی آمریکاست که در جنگ ۲۰۰۶ این بُعد که صهیونیست ها روی آن حساب ویژه ای باز کرده بودند، نتوانست برای تل آویو موثر واقع شود.

علاوه بر این در کنار قدرت رزمندگان حزب الله، نظامیان رژیم صهیونیستی معمولا در پناه تانک ها و ادوات زرهی حرکت می کنند که آسییب پذیر بودن آنها در جنگ ۳۳ روزه به خوبی نمایان شد. نظامیان رژیم صهیونیستی بعد از یورش به لبنان در سال ۱۹۸۲ در جنگ زمینی مشارکت نکرده اند و فقط به مانورها و تمرینات نظامی پرداخته اند در حالی که حزب الله جنگ واقعی را در سوریه تجربه کرده است.

حزب الله بازدارندگی در برابر صهیونیستها ایجاد کرده است و مقاومت لبنان به عنوان دغدغه مسئولان رژیم صهیونیستی است. تل آویو با رزمندگانی با تجارب و توان بالا که از هیچ نبردی ترسی ندارند و نیز سلاح قوی حزب الله و نیز فرماندهی و اداره عالی جنگ از سوی مقاومت لبنان روبرو است.

حزب الله لبنان سه عامل که فرصتی برای رژیم صهیونیستی به شمار می آمدند را تبدیل به تهدیدی برای آنها کرده است که عبارتند از؛ نیروگاه هسته ای دیمونا رژیم صهیونیستی که هدف آن حمایت کامل این رژیم از خطر خارجی بود به تهدید جدی به سبب هدف قرار گرفتن آن از سوی حزب الله در جنگ احتمالی تل آویو علیه مقاومت اسلامی لبنان، برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

ماده آمونیاک که اهداف اقتصادی و استراتژیک باید برای رژیم اسرائیل محقق می کرد به خطری برای صهیونیستها در نتیجه هدف قرار گرفتن آن از سوی حزب الله در جنگ آتی، تبدیل شده است.

شهرک های صهیونیست نشین که باید یهودیان خارج از فلسطین اشغالی را جذب می کرد به نقطه ضعفی در جنگ آتی با حزب الله تبدیل شده است. از سویی احتمال نفوذ رزمندگان حزب الله به این شهرک ها وجود دارد و از سویی هزینه های زیادی بر تل آویو به سبب پناهگاه و مراکز حمایتی تحمیل می کند.

رژیم صهیونیستی که اصل یورش نظامی را مورد توجه قرار می داد هم اینکه به توسعه سامانه هایی برای در امان ماندن از موشک های حزب الله روی آورده است.

مهر

منبع: جام نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه