درمان بدون جراحی قوز کمر با کایروپراکتیک

شاید در طول روز افراد زیادی را دیده باشید که دچار قوز کمر هستند، ولی آیا از درمان های دستی و بدون جراحی آن هم آگاهی دارید؟ در این مطلب برای شما از درمان قوز کمر به کمک کایروپراکتیک صحبت کرده ایم.

درمان بدون جراحی قوز کمر با کایروپراکتیک

به گزارش ۸دی، شاید در طول روز افراد زیادی را دیده باشید که دچار قوز کمر هستند، ولی آیا از درمان های دستی و بدون جراحی آن هم آگاهی دارید؟ در این مطلب برای شما از درمان قوز کمر به کمک کایروپراکتیک صحبت کرده ایم.

قوز پشت (کیفوز): گودی کمر باعث عدم تعادل در ستون فقرات می شود، بدن این عدم تعادل را با انحنایی رو به بیرون در قسمت بالای ستون فقرات جبران می کند تا فشار کمتری به ناحیه تحتانی کمر وارد شود. برای تشخیص و رفع قوز پشت ، متخصصین سابقه‌ی خانوادگی و تاریخچه‌ی پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهند، معایناتی بالینی و بصری از پشت بیمار به عمل می‌آیند و مطالعات رادیولوژیک مربوطه نیز به انجام می‌شوند.

از علائم قوز کمر چه می دانید

در صورتیکه دچار انحنای غیرطبیعی ستون فقرات شوید یکی از ساده ترین راه های تشخیص علائم قوز کمر گرد شدن پشت است انحنای بیش از حد در ناحیه بالای ستون فقرات باعث  ایجاد قوز پشت میشود. علاوه بر این گرد شدن پشت با علائم دیگری همراه است:

 

بروز کمر دردهای خفیف و شدید

بروز کمر درد همراه باحرکت

خستگی

ضعف و سختی در ستون مهره ها

متمایل شدن سر به جلو

بروز درد سینه و اشکال در تنفس در موارد شدید

بروز تفاوت در ارتفاع شانه

گرفتگی همسترینگ(ماهیچه هایی که درپشت ران قراردارد)

 

 

انواع قوز کمر و پشت (کیفوز)

عارضه‌ی قوز کمر و پشت (کیفوز) دارای سه نوع اصلی می‌باشد: کیفوز وضعیتی، کیفوز شوئرمن و کیفوز مادرزادی.

 

کیفوز وضعیتی

شایع‌ترین نوع این عارضه است. این عارضه در دختران بیشتر از پسران دیده شده و ظهور آن معمولاً از سنین جوانی تشخیص داده می‌شود. این عارضه به دلیل داشتن حالت نامناسب بدن و ضعیف شدن عضلات و رباط‌ها در کمر ایجاد می‌شود. در کیفوز وضعیتی، مهره‌های کمر معمولاً حالت طبیعی خود را دارند. این عارضه معمولاً به‌کندی پیشرفت کرده و با مرور زمان حالت پیش‌رونده پیدا نمی‌کند و افراد مبتلا به آن از علائمی چون درد و خستگی عضلانی رنج خواهند برد. این نوع قوز کمر و پشت (کیفوز) معمولاً باعث ایجاد قوس عمیق نشده و خطر بروز مشکلات عصبی، قلبی و یا تنفسی در آن پایین است.

 

کیفوز شوئرمن

نیز در طی جوانی تشخیص داده می‌شود. این نوع قوز کمر و پشت (کیفوز)، نتیجه‌ی یک بدشکلی در ساختمان مهره‌های کمر بوده و بروز عارضه‌های چون اسکولیوز (کیفواسکولیوز) به همراه آن، شایع است. تشخیص این بیماری نیازمند نشان داده شدن زاویه‌ی حداقل ۵ درجه در جلوی حداقل ۳ مهره‌ی مجاور، در عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس می‌باشد. علت این امر هنوز شناخته نشده است.

 

کیفوز مادرزادی

کمیاب‌ترین نوع این عارضه می‌باشد. این عارضه به دلیل شکل‌گیری غیرطبیعی مهره‌های کمر قبل از تولد نوزاد، ایجاد می‌شود. در این نوع قوز کمر و پشت (کیفوز)، ممکن است چندین مهره‌ی کمر به‌صورت به هم چسبیده (جوش‌خورده) رشد کنند.

 

انواع حالات قوز پشت

قوز پشت و انحنای غیر طبیعی ستون فقرات انواع مختلفی دارد که عبارتد از:

 

–          از نظر ساختاری:

این اختلال در بزرگسالان اتفاق می افتد و زمانی ایجاد می شود که سرعت رشد بخش جلویی و پشتی تون مهره ها یکسان نبوده و در نتیجه انحنای پشتی به جای حالت طبیعی خود به شکل قوز شکل می گیرد.

 

–          از نظر شکل ظاهری و قرار گیری مفاصل:

این نوع قوز پشت ناشی از حالات نامطلوب قرارگیری بدن است و بطور مثال قوز کردن دائمی می تواند عاملی در جهت ایجاد انحنای ستون فقرات و قوز پشتی دائمی شود.

 

کایروپراکتیک(درمان دستی) چیست

درمان کایروپراکتیک همانند ورزش برای قوز پشت روشی غیرجراحی برای درمان قوز کمر است. این روش می تواند به درمان درد، سفتی بافت، و دیگر علائم قوز کمر کمک کند. درمان کایروپراکتیک برای قوز کمر میتواند به موارد زیر کمک کند: رفع التهاب، کاهش اسپاسم عضلانی، کمک به حفظ سلامت ستون فقرات، بهبود حرکتی درستون فقرات از طریق افزایش قدرت عضلات، کاهش درد مزمن، کند کردن فرایند دژنراسیون درناحیه میانی کمر، درمان دیسک های بین مهره ای.

 

درمان کایروپراکتیک برای قوز کمر

بسته به تشخیص خاص خود فرد، ممکن است تکنیک‌های چندگانه کایروپراکتیک برای درمان کیفوز و کمک به بهبود حرکت عضلات پشت بکار گرفته شود. از جمله:

 

درمان دستی ویژه ستون فقرات:

فیزیوتراپ حرکات محدود در ستون فقرات را مشخص می‌کند و از فشار ملایم برای کشش بافت نرم استفاده می‌کند تا سیستم عصبی را تحریک کند. پس از درمان‌های متعدد کایروپراکتیک، ستون فقرات شروع به برگشت آرام به وضعیت طبیعی می‌کند و طیف کاملی از حرکت به فرد داده می‌شود.

 

روش فلکشن دیستراکشن:

اگر قوز پشت به علت بیماری دژنراتیو دیسک ایجاد شود و یا مشکل حرکتی نخاع پایین‌تر از ستون فقرات واقع‌ شده، روش کایروپراکتیک ارجح است.این روش شامل استفاده از حرکات ملایم و بدون فشاراست که با احتیاط  دامنه حرکت در ستون فقرات را افزایش می‌دهد.

درمان دستی ستون فقرات با استفاده از ابزار:

یک ابزاردستی خاص با سرعت استفاده می‌شود تا نیروی ملایم در مکان‌های مناسب بدون استفاده از فشار به ستون فقرات اعمال شود.

 

درمان بافت نرم با استفاده از ابزار:

با استفاده از دستگاه‌های مختلف دستی، فیزیوتراپ به‌آرامی به عضلات آسیب‌دیده پشت ضربه میزند تا  آن‌ها را شل و ریلکس کند. این روش به درمان هر گونه آسیب عضلانی کمک می‌کند.

 

کایروپراکتیک چگونه به درمان قوز کمر کمک می کند

متخصص کایروپراکتیک با آموزش های لازم برای اصلاح حالت های قرار گیری بدن باعث کاهش و اصلاح قوز و گردی ستون مهره ها میشود. در صورتیکه قوز کمر ناشی از قرارگیری ناصحیح مفصل نباشد مراقبت های کایروپراکتیک شامل موارد زیراست:

 

۱-  کاهش التهابات

 

۲-  کاهش گرفتگی ماهیچه ها

 

۳-  کمک به حفظ سلامتی ستون مهره ها

 

۴-  حفظ تحرک ستون مهره ها با بهبود استقامت ستون مهره ها

 

۵-  کاهش دردهای مزمن

 

۶-  کاهش روند فرسوده شدن ناحیه میانی مفصل کمر

 

۷-  درمان اختلالات دیسک های ستون مهره ها

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه