نام افراد مفسد و ویژه‌خوار باید بر سر زبان خبرنگاران بیفتد/ دولت معتقد است توقیف‌ رسانه آخرین راه حل است نه اولین راه حل

رئیس‌جمهور گفت:‌ برخی از مطبوعات دارای دژ پولادین هستند و هیچکس جرات نمی‌کند به آنها نزدیک شود نه قوه اجرایی‌ و نه قوه قضاییه، آنها خود را قیم می‌پندارند نه تنها قیم برای احزاب و جناح‌ها که حتی قیم برای مردم.

نام افراد مفسد و ویژه‌خوار باید بر سر زبان خبرنگاران بیفتد/ دولت معتقد است توقیف‌ رسانه آخرین راه حل است نه اولین راه حل

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، حجـت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم بیستمین مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه اطلاع‌رسانی گفت: ارتباطات و اطلاعات آفریننده اصلی قدرت در یک کشور است، اگر قدرت را به سخت و نرم تقسیم کنیم بخش بزرگی از جنگ نرم در اختیار صاحبان فکر و اندیشه و بیان و قلم است.

** آزادی اندیشه و بیان باعث پیشرفت کشور می‌شود

وی ادامه داد: هر کشوری که در آن آزادی اندیشه و سخن و بیان و قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد، زمینه پیشرفت و تعالی در آن کشور مهیاتر خواهد بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بی تردید اگر در جامعه‌ای بیان‌ها بسته و قلم‌ها شکسته شود اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت. و چشم‌ها و گوش‌ها به سمت امکانات ارتباطاتی بیگانگان قرار خواهد گرفت.

روحانی افزود: بگذاریم میدان قلم و میدان بیان میدان بازی باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود، البته آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، شرایط فرهنگی و دینی و مذهبی و شرایط اجتماعی آن کشور و آن جامعه باشد.

** ارتباط رسانه‌ای که اصول را مراعات نکند، با مردم قطع می‌شود

وی اضافه کرد: به بیان دیگر دولت معتقد به آزادی مسئولانه است، در همه جوامع، اصول و ارزش‌ها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار بگیرد و اگر رسانه‌ای بخواهد این اصول را مورد مراعات قرار ندهد بی‌تردید او رسانه‌ای است که ارتباط خود را با جامعه و مردم تضعیف و یا قطع کرده است.

روحانی افزود: مقدسات دینی و مذهبی و همچنین ارزش‌های فرهنگی، ملی و حتی قومی باید مورد احترام همگان  باشد، شما می‌بینید که حساسیت‌ها امروز در جامعه ما حتی برای طوایف، اقوام و ایلات تا چه اندازه زیاد است که با کوچکترین خطایی یک جمع قابل ملاحظه‌ای می‌شورند، این معنای حساسیت جامعه ماست.

رئیس قوه مجریه گفت: همه ما باید به این حساسیت‌ها توجه کنیم، البته ما امروز می‌دانیم که قدرت رسانه‌های ما هر مقدار بیشتر و قوی‌تر باشد کشور ما توانمندتر در صحنه جامعه حضور پیدا خواهد کرد.

** مشکلات فرهنگی با شیوه‌های پلیسی حل نمی‌شود

روحانی افزود: چرا ما نتوانستیم بعد از ۳۵ سال کاری کنیم که بزرگان ما از شرایط فرهنگی جامعه ما رضایت داشته باشند؟ اشکال از کجاست؟ اگر با فشارها با شیوه‌های پلیسی مسئله فرهنگی حل شده بود که امروز نباید بعد از گذشت آن سال‌ها باز هم نگران فرهنگ جامعه‌مان باشیم.

رئیس جمهور بیان کرد: مشکل اعتیاد ، مشکل طلاق ، مشکل اختلافات اجتماعی،  مشکلات مربوط به شکاف‌های اجتماعی، نادیده گرفتن قواعد بازی در مسائل سیاسی و بسیاری از مسائل و مشکلات اخلاقی و اجتماعی که امروز با آنها مواجه هستیم بخش بزرگ آن مربوط به ضعف در حوزه فرهنگ است.

روحانی تصریح کرد: امروز فرهنگ در اختیار کیست؟ من خوشحالم که امروز به ندای مقام معظم رهبری، وزیر فرهنگ و ارشاد بلافاصله پاسخ داد که کار بسیار درستی بود، اما چه مقدار از مسائل فرهنگی ما در اختیار وزیر است؟ چه مقدار بودجه فرهنگی در اختیار بخش‌های فرهنگی دولتی است؟ چند برابر بودجه‌ای که در اختیار دولت به معنی قوه مجریه در زمینه فرهنگ است در اختیار نهادهای دیگر و در اختیار مراکز دیگری است که از بودجه عمومی بهره‌برداری و استفاده می‌کنند؟ نیازی به نام بردن آن ها نیست، اگر با این حرف‌ها فرهنگ درست می‌شد می‌بایست همه امروز اظهار رضایت می‌کردیم.

** بودجه عظیم فرهنگی در اختیار نهادهایی است که تحت نظارت قوه مجریه نیستند

وی ادامه داد: امروز بودجه عظیم فرهنگی در اختیار نهادها و بخش‌هایی است که لااقل تحت نظارت قوه مجریه کشور به معنی خاص کلمه نیستند. البته شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این امر باید بیاندیشد و مسیری را در پیش گیرد تا بدانیم بخش فرهنگی ما با بودجه عمومی که در اختیار می‌گیرد چه می‌کند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: اینکه چقدر کتاب چاپ شد و تیراژش چقدر است این آمار فرهنگی نیست، اثر آن کتاب‌ها چه بود؟ اثر آن همه سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ چه بود؟ اگر اثر خوب بود پس چرا امروز همه نگرانند و همه ناراحتند؟ پس باید راه دیگری را برگزینیم وانتخاب کنیم.

روحانی افزود: امروز حتی اگر در بخش مطبوعات ما نگاه کنیم باید ببینیم در بخش مطبوعات، مطبوعاتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند چقدرند مطبوعاتی که یا رسانه از بودجه خاص قوه مجریه استفاده می‌کنند چقدرند؟ بخش خصوصی ما چه مقدار فضا دارد؟ اگر بحث اعتدال است اگر بحث توازن است من نمی‌گویم بخش رسانه به بخش مردمی و بخش خصوصی واگذار کنیم نه، بلکه باید یک توازن و تعادل باید باشد.

وی ادامه داد: چه مقدار خبرگزارِی‌ها، سایت‌ها، روزنامه ها، مجلات در اختیار نهادها و بخش‌هایی است که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند؟ چه مقدار در اختیار بخش خصوصی است؟

رئیس قوه مجریه اظهارداشت: پایداری مطبوعات یا رسانه‌های بخش خصوصی ما چه مقدار است؟ اشاره شد به صد و هفتاد و چند سالی که چاپ جریده و روزنامه مطبوعات در کشور ما شروع شده و سی و چند سالی که از انقلاب گذشته است، به روزنامه‌ها نگاه کنید، جز یکی دو روزنامه‌‌ای که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند بقیه روزنامه‌ها عمرشان چند ساله است و چرا این نهال به درخت تنومند تبدیل نمی‌شود؟ و چرا پرثمر و پربار نمی‌شود.

** چرا مطبوعات، جراید و رسانه‌های ما استقلال پیدا نمی‌کنند؟

وی گفت: چرا بخش مطبوعات ما، جراید ما، رسانه‌های ما استقلال پیدا نمی‌کنند و روی پای خود نمی‌توانند بایستند؟ دولت یکی از وظایف خود را ایجاد این تعادل و توازن می‌دانست و از ابتدا معتفد بوده و امروز هم معتقد است که فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود، اندیشمندان، صاحبنظران، انجمن‌های تخصصی و حرفه‌ای با قانون شفاف. حاکمیت با قانون است، اما قانون باید قانون روشن و شفافی باشد چه راجع مطبوعات، کتاب و فیلم و همه بخش‌های مختلف.

رئیس‌جمهور بیان کرد: امروز ساختن افکار عمومی در مسیر توسعه اهمیت دارد، در مسیر تعالی و اخلاق و معنویت اهمیت دارد، آیا اخلاق خرفه ای در زمینه رسانه‌ها رو به توسعه و تعالی است؟ تهمت‌ها کم شده؟ اتهامات کم شده؟ سخنان ناروا کم شده؟دروغ کم شده؟ اگر این چنین است پس ما موفق بودیم و اگر نشده باید ببینیم اشکال کار کجاست.

** رسانه‌ها واقعیت‌ها را بگویند و مشکلات جامعه را برای مردم تبیین کنند

وی ادامه داد: ما آزادی مسئولانه همه رسانه‌های ارتباطی را ارج می‌نهمیم و از همه صاحبان فرهنگ، قلم و بیان می‌خواهیم که برای آنکه اذهان و افکار در مسیر منافع ملی و مصالح ملی قرار بگیرد واقعیت‌ها را بگویند، باید شعارها را کم و مشکلات جامعه را برای مردم تبیین کنیم.

روحانی اضافه کرد: معضل ما در جامعه فقر است، هم فقر اقتصادی و هم فقر فرهنگی. معضل ما در جامعه نبود اخلاق حسنه است، معضل ما امروز در جامعه نبودن اعتدال است، افراط‌ها تفریط‌ها، افراط‌ها آنچنان که گویی باید منزوی باشیم و درها بسته باشد و تفریط ها به گونه‌ای که گویی باید هویت اسلامی و ایرانی ما تضعیف شود، ما دنبال اعتدال در این جامعه هستیم ، افراط و تفریط ها باید رخت بربندد.

**
برخی رسانه‌ها خود را قیّم مردم می‌دانند

رئیس جمهور گفت:‌ توازن در امنیت هم مورد نیاز است، مطبوعات ما و رسانه‌ها در کل باید دارای امنیت باشند و برای کشور امنیت آفرین باشند. چرا برخی از مطبوعات دارای دژ پولادین هستند و هیچ کس جرات نمی‌کند به آنها نزدیک شود نه قوه اجرایی‌اش نه قوه قضایی‌اش بالاتر از دژ پولادین خود را قیم می‌پندارند نه تنها قیم برای احزاب و جناح‌ها که حتی قیم برای مردم.

وی افزود: تمام مطبوعات و رسانه‌ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند، اگر کسی خود را برتر می‌پندارد این دولت او را برتر نمی‌بینید.

**‌ دولت معتقد است توقیف‌ رسانه آخرین راه حل است نه اولین راه حل

رئیس جمهور ادامه داد: همه باید دارای امنیت مساوی باشند. هر کس خطا کرد با خطاکار باید برخورد شود، هیچکس نباید خود را در حصار امن احساس کند، در این زمینه دولت معتقد است توقف‌ها و  توقیف‌ها آخرین راه حل است نه اولین راه حل.

روحانی افزود: ممکن است مطبوعه‌ای یا جریده‌ای خطا کند یا مرتکب اشتباه بزرگی شود، اولین قدم این است که اگر می‌خواهیم برخورد کنیم با نویسنده با مدیر مسئول چرا کل آن رسانه بسته شود و عده‌ای از عزیزان ما که آنجا کار می‌کنند در بخش‌های مختلف به خاطر خطای یک نفر همه بیکار شوند؟

**‌ اگر رسانه‌ای تخلف می‌کند، باید با فرد خطاکار برخورد شود نه همه

وی گفت: اگر نویسنده‌ای خطا می‌کند باید با او برخورد قانونی شود، اگر خدایی ناکرده فردی خیانت می‌کند به مقدسات و به منافع ملی احترام نمی‌گذارد باید با او برخورد شود، با نویسنده، مدیر مسئول. چرا با همه؟ چرا قدم اول توقیف و توقف است؟

**‌ مخالفان این دولت آزادند و آزاد خواهند بود

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: گاهی ممکن است نیاز به توقیف باشد اما چرا این قدر عجله؟ چه طور امروز برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند؟ منتقدان دولت مخالفان این دولت آزادند و آزاد خواهند بود، اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند و نقد کنند مخصوصا نقد سازنده. این افتخار برای دولت است.

روحانی بیان کرد: من هم در هیئت وزیران و هم به مسئولین گفته‌ام یا شکایتی از طرف دولت نباید نسبت به روزنامه و رسانه باشد و یا باید به حداقل ضروری اکتفا شود.

وی ادامه داد: امروز انتقاد صریح می‌کنند که حق آنهاست، گاهی حتی اتهام می‌زنند دروغ مطرح می‌شود، حتی نسبت به آن موارد هم دولت وارد عمل نشده و شکایاتی مطرح نکرده و فقط تذکر داده شده که این حرف ناصحیح و نادرست است حتی علیه شخص رئیس‌جمهور سی دی پخش می‌کنند، ما فقط گفتیم به آن‌ها بگویند این قسمت سی دی ناصحیح است.

رئیس جمهور اضافه کرد: بگذارید ما در مسیری قرار بگیریم که ملت ما و کشور ما شایسته آن مسیر است، بگذاریم معضلات جامعه حل و فصل شود، فقط مشکل ما مشکل جناحی و حزبی است؟ ما در محیط زیست مشکل نداریم؟‌ نباید بخشی از وقت و توان پیرامون محیط زیست مصرف شود ؟‌محیط زیستی که در شهرهای بزرگ و کلانشهرها سلامت مردم امروز در معرض خطر است.

وی گفت: راه حل چیست و چه کار باید کرد؟ مردم همه شما بدانید در هیچ کاری و هیچ مسیر صعب و دشواری دولت موفق نخواهد بود مگر آنکه مردم پشتیبان و حامی باشند و به صحنه بیایند، اگر ملت به صحنه بیاید در هر موضوعی مثل مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی، زیست محیطی و سیاست خارجی ما پیروز می‌شویم.

** رسانه‌ها برای حل مشکلات جامعه به صحنه بیایند

روحانی افزود: رسانه‌های ما در مشکلات اساسی جامعه ما باید به صحنه بیایند به کمک این کشور و دولت به کمک حاکمیت به کمک همه ما، در زمینه مسائل زیست محیطی شدت انرژی در این کشور غیرقابل قبول است، آلودگی‌ها از حد استاندارد به مراتب پا را فراتر گذاشته است، شما می‌بینید با یک سردی هوا در تهران ما با چه معضل بزرگی مواجه می‌شویم، ما می‌خواهیم وارد بحث هدفمندی یارانه‌ها در قدم دوم شویم این نیاز به حضور رسانه‌ها دارد آنها باید زمینه را آماده کنند، آنها باید شرایط کشور را برای مردم توضیح دهند  و تشریح کنند.

وی بیان کرد: پولی که از حامل‌های انرژی به دست می‌آید با بخشی از پول خزانه دولت با هم ضمیمه می‌شود و تبدیل می‌شود به یارانه نقدی که به طور مساوی بین خانوارها تقسیم می‌شود.

روحانی اظهارداشت: شما می‌بینید امروز کشور با چه مشکلاتی مواجه است، بخش‌های مختلف تولید و سلامت با مشکل مواجه هستند، ما در زمینه یارانه و هدفمندی یارانه‌ها اگر بخواهیم قدم بلندی برداریم تا مشکلات حل شود دو چراغ قرمز جلوی راه ماست؛ یکی بحث تورم و گرانی و یکی بحث بیکاری و معضل اشتغال و رکود، بنابراین ناچار هستیم قدم‌ها را آرام برداریم.

**‌ بی‌نیازان دست رد به سینه یارانه نقدی بزنند

رئیس‌جمهور اضافه کرد: وقتی قدم‌ها را آرام برمی‌داریم حل مشکلات به سرعت امکان پذیر نخواهد بود، ما در قدم دوم یارانه‌ می‌خواهیم به تولید کمک کنیم، اقشار نیازمند از کمک یارانه نقدی و غیرنقدی نه تنها محروم نشوند بلکه کمک بیشتری کنیم، این راهش چیست؟ راهش این است آنهایی که نیاز این چنانی به یارانه ندارند دست رد به سینه یارانه نقدی بزنند و فرم‌هایی که در فروردین در میان مردم پخش خواهد شد این فرم‌ها را پر نکنند تا ما بتوانیم با دست بازتری به مشکلات جامعه رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: معضل بهداشت، درمان، حمل و نقل عمومی و تولید همه این‌ها در سایه این امر امکان پذیر است که مردمانی که نیاز آن چنانی ندارند با صدای رسانه به این یارانه نقدی “نه” بگویند.

رئیس قوه مجریه افزود: برای این کار شما اصحاب رسانه باید قدم به میدان بگذارید، باید همه توان خود را به کار گیرید، تنها بحث محیط زیست و یارانه نیست، همه مسائل امروز جامعه ما نیاز به حضور شما و فعالیت شما و اقدامات اساسی شما دارد.

**‌نام افراد مفسد و ویژه خوار نباید در جیب رئیس دستگاه اجرایی کشور باشد

روحانی گفت: معضل فساد یک معضل بزرگ در جامعه ماست، فسادی که گوشه هایش برای مردم بیان شده و گوشه‌هایی دیگرش بعدا بیان خواهد شد، چه کسی می‌تواند با این فساد بجنگند؟ تنها قوه مجریه و قضاییه؟ بزرگترین قدرتی می‌تواند با فساد مبارزه کند رسانه‌ها هستند و باید به صحنه بیایند، نام افراد مفسد و ویژه خوار نباید در جیب رئیس دستگاه اجرایی کشور باشد.

رئیس جمهور افزود: نام افراد مفسد و ویژه خوار باید بر سر زبان و بیان خبرنگاران ما قرار بگیرد. اگر مطبوعات به صحنه بیایند و رسانه‌ها هم به صحنه بیایند نه اینکه با مفسد می‌شود مبارزه کرد، بلکه می‌شود جلوی فساد را گرفت، باید هزینه‌ها را بالا ببرید که کسی در مسیر فساد قرار نگیرد و هوس فساد به سر او نزند و این راهش حضور فعال شماست.

**‌ دولت می‌خواهد محیطی امن‌تر برای اصحاب رسانه به وجود بیاورد

روحانی اظهارداشت: دولت و رئیس‌جمهور بر قولی که به اصحاب رسانه از روز اول داده پای‌بند است که محیطی امن‌تر برای اصحاب رسانه به وجود بیاورد اما به خاطر مشکلات فراوانی که هست، باید قاعده تحول تدریجی اجتماعی را مد نظر قرار بدهید.

وی بیان کرد:  ما باید آرام آرام به سمت این هدف حرکت کنیم، هر مقدار فشار بر دولت در این زمینه بیشتر وارد شود دولت در اجرای آنچه به مردم وعده داده مصصم‌تر خواهد بود.

رئیس قوه مجریه در پایان گفت: نباید بگذاریم برخی از تنگ نظری‌ها، برخی از سلیقه ورزی‌ها و برخی از ابهامات قانونی باعث شود که سلیقه‌های سیاسی در مسائل مهم فرهنگی و ارتباطی حاکم شوند، ما باید واقعیت‌ها را برای مردم تبیین کنیم، برای آگاهی بیشتر مردم، برای گردش آزاد اطلاعات دست به دست هم دهیم و بدانیم اگر اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد می‌توانیم به اهداف بلند و از جمله هدف آزادی و تعالی جامعه دست یابیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه