رفع حصر موسوی، کروبی و رهنورد به زودی!

خانم فاطمه کروبی، در آذرماه در کنگره انجمن مدرسین دانشگاه‌ها از مسوولان شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی می‌خواهد درباره علت و مجوز اتخاذ چنین تصمیماتی نظیر حصر خانگی توضیح دهند. او گفته است: «من از بزرگان و مسوولان می‌خواهم یک بار هم که شده، شفاف توضیح دهند. حاشیه رفتن که درست نیست.»

رفع حصر موسوی، کروبی و رهنورد به زودی!
به گزارش ۸دی به نقل از جهان نیوز: «گشایش تدریجی در وضعیت محصوران» جدیدترین خبری است که از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است؛ خبری که صحت آن با دیدارهای برخی مسوولان با آقای کروبی مشخص می‌شود.

به گزارش صبح نو، از نیمه دوم سال ۸۹ که آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، یک سال پس از فتنه انگیزی‌ها در سال ۸۸ به دلیل تحریک افکار عمومی برای حضور در تظاهرات خیابانی به بهانه انقلاب‌های منطقه‌ای، بازداشت و روانه حصر شدند، افسانه‌های زیادی پیرامون نحوه زندگی این دو در رسانه‌های خود ساخته و پرداخته شد که عده‌ای را به قضاوت‌های بیجا و ناروا پیرامون رفتار نظام اسلامی واداشت و دلیل آن هم خودسانسوری رسانه‌های داخلی درباره حصر بود اما پرده برداری نشریه «رمز عبور» از زندگی واقعی موسوی، رهنورد و کروبی در حصر ماجرای دیگری را رقم زد و انتشار خبرها درباره دیدار «اسماعیل دوستی» از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با «مهدی کروبی» دبیرکل این حزب، در اواخر مهرماه ماجرای حصر را وارد جریان تازه‌ای کرد.

گشایش در وضعیت محصوران
جریان تازه و شرایط جدید حصر را می‌توان از سخنان آقای علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری فهمید. دوشنبه ۲۷ آذرماه بود که دبیر شورای عالی امنیت ملی در جریان سفر یک روزه به کردستان با حضور در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سنندج به سؤالات مختلف آنان پاسخ گفت. وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حصر اظهار داشت: «تصمیم اتخاذ شده در خصوص ایجاد گشایش در وضعیت آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد به صورت تدریجی در حال انجام است.»

شمخانی با اشاره به برخی اظهار نظرها و موضع گیری‌هایی که با اغراض سیاسی و جناحی در خصوص این پرونده انجام می‌شود، افزود:«به طور قطع فضاسازی‌های رسانه‌ای کمکی به این روند نخواهد کرد و مراجع مسوول بر اساس تصمیمات اتخاذ شده این پرونده را مدیریت خواهند کرد.» دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از این نیز گفته بود :«آقایان مد نظر شما (کروبی و موسوی) در حصر نیستند و هر کسی را اراده کنند می‌توانند ببینند. کما اینکه آقای کروبی، آقای دوستی را درخواست کرد و دید.» بلافاصله پس از این «محمدحسین کروبی» فرزند مهدی کروبی به اظهارات شمخانی واکنش نشان داد.

آقای اسماعیلی دوستی یکی از اعضای حزب اعتماد ملی که به دیدار کروبی رفته بود در اظهاراتی ضمن تصدیق مواضع شمخانی اظهار کرد: «کاملاً صحبت‌های شمخانی درست است. کروبی دائماً با خانواده‌اش اعم از فرزندان، عروس‌ها و نوه‌هایش در حال رفت و آمد است و مشکلی وجود ندارد.» او همچنین تأکید کرد: «در منزل کروبی به مدت سه ساعت تنها و بدون حاشیه با او دیدار و در مورد تمام مسائل با خیال راحت باهم صحبت کردیم.»

همچنین بعد از ملاقات آقای دوستی، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس نیز با کروبی دیدار کرده است. فرزند مهدی کروبی درباره دیدار ذوالنور با مهدی کروبی گفته بود: «آقای ذوالنور دراین ملاقات نقطه نظرات خود را مطرح کرده و حاج آقا هم به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته است. این ملاقات دوستانه و مفید بود. ذوالنور از دوستان قدیمی پدر است و در جریان اتفاقات بعد از ۸۸ هم در مرحله‌ای به کمک پدر شتافته بود.»

نرمشی در مقامات عالیه در مسأله حصر
همچنین آقای علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، ۲۰ آذرماه در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی گفت: «در چند ماه، با پیگیری‌هایی که داشتیم به جایی رسیدیم که نرمشی در مقامات عالیه در مسأله حصر به وجود آمده و اراده‌ای برای حل پیدا شده است. برای آقای کروبی چهار دیدار گذاشتند و درباره آقای موسوی هم اقداماتی در حال انجام است اما از ما خواستند زیاد شلوغ نکنیم ما هم گوش می‌دهیم.»
او افزود:«اصل مسأله حصر در شرایط اضطراری در حوزه وظایف شورای عالی امنیت ملی است. در شرایطی که آشوبی شده برای اینکه فضا را آرام کنند، ممکن است رهبران آن جریان را مدتی از اطرافیانشان دور و محدودیت ایجاد کنند تا آرامش برگردد.»

آمادگی قوه قضاییه برای انجام اقدامات قانونی درباره حصر

در همان روز آقای محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در نشستی صمیمانه با دانشجویان در خصوص محاکمه سران فتنه هم گفت: من این مسأله را قبلاً بارها و بارها گفته‌ام. ما می‌گوییم شورای عالی امنیت ملی مصوب کرده است که الان محاکمه سران فتنه به مصلحت نیست و آنها را محصور کرده‌اند. قوه قضاییه آنچه را که در سال ۸۸ پیش آمد، در مواردی که در خصوص اقدامات علیه مردم و جان آنها بود، وارد شد و برخورد کرد. البته در آن برخوردها هم اشکالاتی به وجود آمد که به آنها هم رسیدگی کردیم؛ اما درباره این افراد، شورای عالی امنیت ملی این تصمیم را گرفته است که اقدامی نشود و این اختیار را هم قانون اساسی به این شورا داده است؛ الان هم این مصوبه پابرجاست.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت:
در خصوص محصور بودن این افراد باید گفت که اولاً قوه قضاییه آنها را محصور نکرده است؛ بلکه جزو مصوبات شورای عالی امنیت ملی است. البته ما آماده انجام اقدامات قانونی بوده و هستیم؛ اما تا زمانی‌که این مصوبه هست،
ما نمی‌توانیم اقدامی کنیم.

همسر مهدی کروبی خواستار توضیح شفاف درباره حصر شد

این ماجراها اما درحالی است که برخی تحرکات از سوی محصوران دیده می‌شود. خانم فاطمه کروبی، در آذرماه در کنگره انجمن مدرسین دانشگاه‌ها از مسوولان شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی می‌خواهد درباره علت و مجوز اتخاذ چنین تصمیماتی نظیر حصر خانگی توضیح دهند. او گفته است: «من از بزرگان و مسوولان می‌خواهم یک بار هم که شده، شفاف توضیح دهند. حاشیه رفتن که درست نیست.»

همسر کروبی خبر مربوط به تغییر جدی شرایط حصر خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را تکذیب کرد و گفت: «البته تازگی‌ها بچه‌ها می‌توانند بروند و بیایند.»

این سیاه نمایی‌های خانم کروبی در حالی است که شرایط زندگی محصوران رسانه‌ای شده و این سیاه نمایی‌ها دیگر تأثیری ندارند. حتی برخلاف اظهارات خانم کروبی درباره عدم استفاده از تریبون‌های ملی، در ۲۷ آذرماه بود که آقای حمیدرضا جلایی‌پور در شبکه چهار سیما به راحتی از حصر سخن گفت و تأکید کرد: «رفع حصر در صدر مطالبات دانشجویان است و محمد خاتمی و میرحسین موسوی بانفوذترین چهره‌های سیاسی در میان دانشجویانند.»

از دیگر تحرکات محصوران می‌توان به مظلوم نمایی جدید خانم رهنورد اشاره کرد؛ او در ۱۱ آذرماه در نامه‌ای به مسوولان نوشت: « از مسوولان می‌خواهم؛ هرچه زودتر مادران زندانی را آزاد کنند و من حاضرم باقی مانده محکومیت آنها را در حصر باقی بمانم و به عهده بگیرم حتی اگر رفع حصر شود. چرا که خود دیرزمانی در ایامی نه چندان دور، رنج فراق فرزندانم را به تلخی چشیده‌ام و درد دل آنان و کودکانشان را می‌شناسم.» این نامه از سوی رسانه‌های ضد انقلاب با عنوان اولین درخواست زهرا رهنورد طی ۷ سال حصر بازتاب یافته و حتی اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی درباره آن با رادیو فردا گفت‌وگو کرده و نسبت به شرایط هشدار داده است!

این نامه واقعیت‌های زیادی را روشن می‌کند، چراکه هنوز عده‌ای در حال سیاه نمایی درباره وضعیت محصوران هستند حال آنکه آن‌ها نه تنها شرایط ملاقات با دیگران را دارند بلکه به راحتی با دنیای خارج از بن بست اخیر هم در ارتباطند همان‌گونه که در ملاقات خود از محتوای نامه نرگس محمدی آگاه می‌شود یا حتی زندانی‌ای که تازه آزاد شده، برای او نامه می‌نویسد.

به گفته رسانه‌های ضد انقلاب «وی حتی در این روزها تابلویی به نام «مادران زندانی» کشیده است با حال و هوای کارهای دوران دانشجویی و سال‌های قبل از انقلاب که در آن پیکره‌های زنان و فرزندانشان در آغوش یکدیگر به نمایش در آمده است.» درواقع آن‌قدر آزادی به آن‌ها داده شده که به‌راحتی با انتشار چنین نامه‌ای به سیاه نمایی علیه جمهوری اسلامی پرداخته و با بهانه‌های واهی درباره نقض حقوق بشر غرب دامن می‌زنند، آن هم در شرایطی که خبرها از بهبود شرایط محصوران است.

این سیاه نمایی‌ها و اعلام اینکه شرایط محصوران بدون تغییر مانده است، در حالی صورت می‌گیرد که در ۱۹ آذرماه آقای غلامرضا حیدری عضو کمیته حصر فراکسیون امید مجلس در باره شرایط جدید محصوران به امتداد گفت: زمینه ملاقات‌ها فراهم شده و در مورد آقای کروبی تسهیلاتی در نظر گرفته شده‌است. گفته شد آقای کروبی لیست افرادی را که می‌خواهند ملاقات کنند بدهند که خود ایشان قبول نکرد و گفتند هرجور خودشان می‌خواهند. تا کنون چندین چند نفر از جمله آقایان دوستی و ذوالنور و عباسی فر به دیدن آقای کروبی رفته‌اند.

منتجب‌نیا: «حصر موسوی و کروبی» سه ماه دیگر و شاید زودتر تمام می‌شود!

چند روز بعد در ۲۲ آذرماه نیز آقای رسول منتجب‌نیا،قائم مقام حزب اعتماد ملی طی سخنانی در یک میتینگ دانشجویی در بجنورد با اعلام اینکه حصر به زودی تمام می‌شود، گفته است:«با تلاش‌های مقامات و مسوولان امیدواریم تا پایان امسال حصر برطرف شود.»

میرزایی نیکو: ملاقات‌هایی با محصوران در حال انجام است ومشکلات منزل رفع شده

سراغ آقای قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید که به تازگی با کروبی و موسوی دیدار داشته رفتیم تا درباره شرایط محصوران با او گفت وگو کنیم. میرزایی نیکو در گفت وگو با روزنامه صبح نو گفت: ما تعهد دادیم تا درباره مسائل مربوط به رفع حصر مصاحبه و گفت‌وگویی نداشته باشیم البته مدت زمانی را برای این امر در نظر گرفتیم و به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: فراکسیون امید و حتی برخی دوستان خارج از فراکسیون امید کمیته‌ای را برای پیگیری موضوع حصر تشکیل دادند. در این کمیته ملاقات‌هایی با مسوولان مختلف، سران قوا و سپس شورای عالی امنیت ملی کشور و وزارت اطلاعات داشتیم و در این ملاقات‌ها پیگیری‌هایی انجام شد.

میرزایی نیکو ادامه داد: شاید ماجرای گشایش در حصر و ارائه تسهیلات به محصوران از برنامه‌های قبلی مسوولان بود که این کار بعد از این تشکیل جلسات انجام شد و نتایج آن فراهم شدن امکانات و تسهیلات و انجام دیدارها شد. ملاقات‌هایی با محصوران در حال انجام است. مشکلات منزل رفع شده، شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است و امیدواریم بهبود بیشتر را شاهد بوده و با کمک همه مسوولان به سمت رفع حصر برویم.

عضو کمیته رفع حصر همچنین درباره جزییات دیدار آقای ذوالنور گفت: قرار نیست جزییات این جلسات رسانه‌ای شود، البته مسوولان در حال تصمیم گیری درباره ماجرای حصرند و رییس جمهور هم کارهایی انجام می‌دهند اما با رسانه‌ای شدن آن، شرایط با مشکل روبه‌رو می‌شود و بهتر است کارها در آرامش انجام شود.

اما جاروجنجال برخی اصلاح طلبان و اعضای خانواده محصوران با توجه به سخنان دبیر کمیته حصر فراکسیون امید و همچنین سخنان روز گذشته شمخانی این طور برداشت می‌شود که موضوع حصر برایشان مستمسک فراهم آورده تا بتوانند با استفاده از آن، در بزنگاه‌های سیاسی از حاکمیت امتیاز گرفته و همچنین برای کسب کرسی‌های قدرت، پشتوانه بدنه اجتماعی را همراه خود بکشانند؛ مستمسکی که در صورت برطرف شدن، خلأ نظری و فلسفی جدی را برای جریان اصلاحات فراهم خواهد آورد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه