مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در گفتگو با 8دی:

طرح ساماندهی خروج دام از جنگل متوقف شده است / بخشداری‌ها قبل از تغییر و تحول حق صدور پروانه ساختمان ندارند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: طرح ساماندهی خروج دام از جنگل به دلیل فروش زمین‌های دریافتی از سوی جنگل‌نشینان  از ۳ سال قبل متوقف شده است.

طرح ساماندهی خروج دام از جنگل متوقف شده است / بخشداری‌ها قبل از تغییر و تحول حق صدور پروانه ساختمان ندارند
محسن یوسف‌پور صبح امروز در گفتگو با خبرنگار ۸دی درباره مشکلات ناشی ساماندهی جنگل‌نشینان  اظهار داشت: طرح ساماندهی خروج دام از جنگل حدود ۲۰ سال در استان‌های شمالی از جمله گیلان اجرا شد و در آن پس از ارزیابی میزان دام، به ازای دام خارج شده از جنگل پول به جنگل‌نشینان  می‌دادیم.
وی افزود: بعدها به جای پول، زمین به جنگل‌نشینان  داده شد تا جنگل‌نشینان  در جوار جنگل ساخت‌وساز کنند اما در نهایت دیده شد افرادی که به مجاور جنگل آمده بودند به جای سکونت، زمین‌ها را می‌فروختند و ویلاسازی افراد غیربومی در این مناطق به این شیوه زیاد شد و به همین دلیل طرح خروج دام از حدود ۳ سال قبل متوقف شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: رویه فعلی سازمان این است که افراد تا زمانی که امکان حضور در جنگل را دارند در همان جا بمانند و اگر این امکان وجود نداشت خارج خواهند شد.
یوسف‌پور ادامه داد: چیزی که بنده پیگیر هستم این است که اگر افرادی که می‌خواهند از جنگل خارج شوند حاضر شوند تعهد دهند که زمین‌های خود را به‌صورت نقدی یا وکالتی نفروشند بتوانند در خارج از جنگل برای زندگی زمین بگیرند.
وی درباره آخرین وضعیت جنگل‌نشینان  خارج شده از جنگل در شهرستان ماسال و مشکل عدم واگذاری زمین به آن‌ها گفت: اگر این افراد به‌صورت موردی مراجعه کنند ما مشکل آن‌ها را حل خواهیم کرد البته به این شرط که این افراد تعهد دهند که زمین‌ها را نفروشند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان درباره انتقادات بخشدار اطاقور لنگرود از عدم واگذاری طرح هادی روستاها اظهار کرد: طرح هادی زمانی قانونی است که بحث تغییر و تحول در آن انجام شود. یعنی ادارات نمی‌توانند به صرف اینکه یک روستایی طرح هادی دارد و توسط بنیاد مسکن این طرح تهیه شده است اقدام به ساخت‌وساز کنند بلکه اول باید بحث تغییر و تحول در آن‌ها انجام شود چون زمین به نام منابع طبیعی است.
وی تأکید کرد: برابر آخرین بخش‌نامه شورای حفظ بیت‌المال، به تمام بخشداری‌ها اعلام شده است بدون هماهنگی منابع طبیعی مجاز به صدور پروانه برای ساختمان نیستند.
یوسف‌پور با بیان اینکه در طرح‌های هادی مسائل فنی رعایت نشده است و اراضی ملی با مناطق مسکونی همپوشانی دارد درحالی‌که این زمین‌ها باید توسط منابع طبیعی ممیزی شوند. طرح‌های هادی که در جوار شهرها هستند و هیچ‌گونه همپوشانی ندارند بحث جدایی دارند اما طرح‌های هادی دارای اراضی ملی باید با هماهنگی منابع طبیعی تهیه شوند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان افزود: هر منطقه‌ی دارای طرح هادی را باید بنیاد مسکن از منابع طبیعی استعلام کند و وقتی منابع طبیعی تأیید کرد تغییر و تحول انجام می‌شود و از آن زمان بخشداری و دهیاری بدون استعلام از منابع طبیعی می‌تواند پروانه صادر کند.
وی در پایان گفت: پس‌ازآنکه بنیاد مسکن بحث تغییر و تحول را انجام داد دیگر هماهنگی‌ها و مجوزها برای صدور پروانه تنها با بنیاد مسکن خواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
خانواده یکی از دامداران
عرض سلام و ادب واحترام دارم خدمت مدیرمحترم سایت 8دی نیوز بابت پیگیری مشکل دامداران شهرستان ماسال خصوصا" بخش شاندرمن درخصوص واگذری زمین بدون سند درروستای پاشکم تقدیر وتشکر دارم بنده چند تاسئوال به نمایندگی ازدامداران بخش شاندرمن ازمدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان دارم امیدوارم به خودش جرائت پاسخ به این سئوالات را بدهد ! 1- شما حوالی سال ۹۰برای قریب به ۲۵ تن از دامداران ییلاقات شاندرمن طرح خروج دام ازجنگل رااجرایی کردید اما با گذشت بیش از ۵ سال از اجرای تعهدات توسط دامداران ، هنوز زمینی که قرار بود در روستای پاشکم به آنان تحویل شود، چرا سند دار نشده است؟! 2- آقای مدیر کل شما گفته اید ا گر دامداران به‌ صورت موردی به من مراجعه کنند ما مشکل آن‌ها را (سند دارکردن زمین روستای پاشکم ) حل خواهیم کرد البته به این شرط که این افراد تعهد دهند که زمین‌ها را نفروشند! آقای مدیر کل خودت هم میدانی که دامداران 5 سال است که به صورت مستمر به شما مراجعه می کنند چراباگذشت 5سال مشکل شان را حل نمی کنید؟! آقای مدیر کل اگر دامدارمقداری ازاین زمین را نفروشد باکدام پول برای خود خانه درست کنند و باکدام پول برای خود وخانواده خود شغل فراهم کنند؟! 3- شمابه ازای دام خارج شده از جنگل پول به جنگل‌نشینان می‌دادید وبا آن پول برای خود خانه درست می کردنند وبرای خود وخانواده خود شغل فراهم می کردنند درحالی که به دامداران شهرستان ماسال خصوصا" بخش شاندرمن زمینی در روستای پاشکم دادیدکه با گذشت بیش از ۵ سال سند دار نشده است؟ چرا آقای مدیر کل ؟! 3- چرا بسیاری از این جمع دامداران با آنکه زمانی برای خودشان شغل مناسبی داشتند و حتی چندین نفر دیگر را هم با خود مشغول به کار کرده بودند، اکنون بیکارند به صورت روزمزد برای مردم کارگری می کنند! هیچکس جرات نمی کند زمین بی سند آنها را بر اساس وعده و وعید مسئولین بخردتا برای خودشان شغل مناسبی فراهم کنندیا مقداری از این زمین را بفروشند وبا پول آن برای خود خانه درست کنند واز این بی خانمانی بیرون بیاید!. با این اتفاقات اقتصاد دامداران نابود شده است دامداران بی خانمان شده اننداما هیچکس خصوصا" شما آقای مدیرکل دلت برای دامداران نمی سوزد. چرا آقای مدیر کل ؟!
در حاشیه