مافیای واردات برنج کیست؟

‌نوشدارو پس از مرگ سهراب / وزیر صنعت عامل ثبت سفارس واردات برنج

مسئول کمیته تخصصی تولید و زراعت خانه کشاورز مازندران می‌گوید: در کنگره خانه کشاورز که چندی پیش با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، متوجه شدیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت برنج را ثبت سفارش کرده است.

‌نوشدارو پس از مرگ سهراب / وزیر صنعت عامل ثبت سفارس واردات برنج

به گزارش ۸دی، در شرایطی که محمود حجتی در حاشیه بازدید از پروژه‌های بخش کشاورزی استان گیلان از ادامه ممنوعیت واردات برنج با هدف حمایت از تولید داخلی این محصول استراتژیک خبر داد، گفت: «تا زمانی که بازار برنج از رکود خارج نشود، ثبت سفارش واردات انجام نخواهد شد».

بررسی‌های «شرق» نشان می‌دهد همین حالا نیز این ممنوعیت بیشتر رنگ و بوی نوشدارویی پس از مرگ سهراب دارد و واردات صورت‌گرفته در هشت‌ماهه ابتدایی سال جاری و پیش از ممنوعیت واردات بالغ بر ١,٠۶۶,٣۶٩,۴١٢ کیلوگرم (بیش از یک میلیون تُن) با ارزش ١,٠٠۶,٣٨٨,٨۵٣ دلار بوده است. این مقدار واردات در هشت‌ماهه ابتدایی سال جاری همین حالا هم ٢٧ درصد از نظر حجم و ۴۵ درصد از نظر ارزش دلاری، بیشتر از کل واردات برنج سال ١٣٩۵ است.

در سال گذشته جمعا ٨٣٩,٣٣٧,٩۴۵ کیلوگرم (٨٠٠ هزار تُن) به ارزش ۶٩٠,٠١٨,٢٧۴ دلار برنج وارد کشور شده بود که همان مقدار هم بیش از مقدار واردات سال ٩۴ به میزان ٧۴۵۵١۵٧٠٢ کیلوگرم (٧٠٠ هزار تُن) بود.

این حجم از واردات در شرایطی اتفاق می‌افتد که هنوز برنج تولید داخل در کارخانه‌های شالیکوبی انبار است و با توجه به افت قیمت دو تا چهار هزارتومانی نسبت به گذشته در انتظار بازگشت به قیمت پیشین به سر می‌برد. از دیگر سو برنج خارجی وارداتی نیز باوجود دریافت حمایت‌های مختلف ارزی و تعرفه‌ای افزایش قیمت ۵٠٠ تا هزار تومان در هر کیلو را تجربه می‌کند و سؤال مهم «علی»، کشاورز گیلانی از وزیر کشاورزی را به ذهن متبادر می‌کند که چه کسانی این واردات را انجام می‌دهند؟

‌افزایش واردات و قیمت برنج خارجی
شعبان گیلانی، مسئول کمیته تخصصی تولید، زراعت و باغبانی خانه کشاورز استان مازندران، دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: در کنگره خانه کشاورز که چندی پیش با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، متوجه شدیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت برنج را ثبت سفارش کرده است. در این کنگره با وزیر جهاد کشاورزی صحبت کردیم تا مخالفت خود را با واردات برنج اعلام کند و فردای آن روز نامه مخالفت وزیر جهاد کشاورزی با ثبت سفارش برنج به وزارت صنعت اعلام شد. درحالی‌که برنج ایرانی به دلیل قیمت تمام‌شده بالا برای فروش دچار مشکل است، مجوز افزایش قیمت برنج وارداتی نیز صادر شده است.

درحال‌حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج وارداتی ٨٠٠ تا هزار تومان افزایش یافته است. با این افزایش قیمت، واردکننده چند برابر کشاورز داخلی سود می‌کند. باید حتی اگر مجوز برای افزایش قیمت برنج وارداتی صادر می‌شود، مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را به ازای مجوز دریافت توزیع برنج خارجی در بازار، به حساب بخش کشاورزی بریزند تا خسارات کشاورزان ناشی از فروش‌نرفتن محصول در داخل جبران شود؛ اما این کار انجام نشده است.

گیلانی در توضیح وضعیت فعلی برنج در استان‌های شمالی کشور می‌گوید: در شمال کشور کارخانه‌های شالیکوبی اطلاعیه زده‌‌اند که برنج‌های موجود در انبار این واحدها اگر فروش نرفت، شالیکوبی‌دار هیچ مسئولیتی در قبال آسیب وارده به محصول انبارها به دلیل سیل و آب، آتش و… ندارد. برنج داخل انبارها هم که بیمه نیست و اگر اتفاقی رخ دهد، زندگی کشاورزان نابود می‌شود. به این مسائل چه کسی باید پاسخ بدهد؟ ما با دو یا سه کشتی که داریم، میزان تولید برنج را افزایش داده‌ایم. در ٨٠ درصد شالیزارهای مازندران برنج در دو کشت انجام می‌شود؛ بنابراین وضعیت تولید خیلی مطلوب است؛ ضمن اینکه زمین‌های کشت باقالی، کلزا و سبزی و صیفی نیز در کشت دوم به دلیل ورود آب سدها به منطقه، زیر کشت برنج رفته است. او در ادامه می‌گوید: دولت باید کاری کند که از محصول داخلی حمایت شود. اجازه داده‌اند برنج خارجی و داخلی مخلوط شود. بین قائمشهر و بابل تریلی‌ها برنج خارجی را حمل کرده و با برنج داخلی مخلوط می‌کنند. در نهایت به اسم برنج ایرانی وارد بازار می‌کنند. معتقدم که باید سازمان‌های نظارتی وارد عمل شوند. سازمان بازرسی کل کشور باید به‌عنوان گزارش‌دهنده وارد عمل شود. تعزیرات هم باید به شکل مخفیانه وارد شده و بررسی کند که در بازار چه می‌گذرد و این سودها به جیب چه کسانی می‌رود.

منبع: روزنامه شرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه