درمان‌ طبیعی باکتری پرسروصدای معده، هلیکوباکتر پیلوری

این نوشته نت‌نوشت درباره هلیکوباکتری است و تمرکزمان بر این است که درمان‌های طبیعی می‌توانند جایگزین بهتری برای آنتی بیوتیک‌های تجویزی در درمان هلیکوباکتری باشند.

درمان‌ طبیعی باکتری پرسروصدای معده، هلیکوباکتر پیلوری

به گزارش ۸دی، هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری مارپیچ است که به لایه مخاطی معده چسبیده و خود را در مخاط مخفی می‌سازد و بدین ترتیب سلول‌های دستگاه ایمنی نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند. آن‌ها می‌توانند با تولید یک آنزیم با نام اوره، اقدام به خنثی سازی اسید معده کرده و بدین‌سان در محیط اسیدی معده به راحتی زندگی کنند. این نوشته نت‌نوشت درباره هلیکوباکتری است و تمرکزمان بر این است که درمان‌های طبیعی می‌توانند جایگزین بهتری برای آنتی بیوتیک‌های تجویزی در درمان هلیکوباکتری باشند.هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری رایج است، به گونه‌ای که بیش از ۵۰ درصد از مردم جهان آن را دارند و اغلب خود نمی‌دانند. هلیکوباکتر پیلوری در معده و دستگاه گوارش رشد می‌کند. طبق اطلاعات CDC، این باکتری‌ها مسئول ۸۰ درصدِ زخم‌های معده، ۹۰ درصدِ زخم‌های دوازدهه و همچنین علت بسیاری از مشکلات گوارشی از جمله ریفلاکس معده هستند.

 این نوشته نت‌نوشت درباره هلیکوباکتری است و تمرکزمان بر این است که درمان‌های طبیعی می‌توانند جایگزین بهتری برای آنتی بیوتیک‌های تجویزی در درمان هلیکوباکتری باشند.

مشخصات هلیکوباکتر پیلوری

«هلیکو» به معنای مارپیچ است. در واقع هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری مارپیچ است که به لایه مخاطی معده چسبیده و خود را در مخاط مخفی می‌سازد و بدین ترتیب سلول‌های دستگاه ایمنی نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند. آن‌ها می‌توانند با تولید یک آنزیم با نام اوره، اقدام به خنثی سازی اسید معده کرده و بدین‌سان در محیط اسیدی معده به راحتی زندگی کنند.

در واقع آن‌ها برای ادامه‌ی زندگی از بدن انسان تغذیه می‌کنند و مواد زائد خود را نیز در بدن انسان دفع می‌کنند. افزون بر این، آن‌ها موجب آسیب به سلول‌های بدن به طور عام و میتوکندری به طور خاص می‌شوند و به این ترتیب خستگی مزمن و التهاب را برای فرد آلوده به همراه می‌آورند.

جالب است بدانید که آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، هلیکوباکتر پیلوری را یک عامل سرطان‌زا می‌شناسد. ظاهراً این باکتری، می‌تواند سرطان معده را نیز به همراه داشته باشد.

به طور کلی، هلیکوباکتر می‌تواند از طریق آب، غذاهای آلوده و همچنین تماس دهان به دهان انتشار یابد.

علائم هلیکوباکتر پیلوری

هر کسی که به هلیکوباکتر پیلوری دچار است، حتماً  و ضرورتاً علائم آن را ندارد و به همین سبب است که در بالا گفتیم که بعضی از وجود هلیکوباکتر در بدن خود اطلاعی ندارند. اما به هر حال، علائم زیر علائم عمده‌ی هلیکوباکتر پیلوری هستند:

  • سؤتغذیه
  • خستگی
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • آروغ زدن مکرر
  • نفخ شکم
  • درد شکم
  • رفلاکس معده
  • تهوع
  • مدفوع تیره
  • ورم معده (گاستریت)
  • زخم معده
  • بوی بد دهان
  • تنگی نفس
  • کم خونی

تشخیص هلیکوباکتر پیلوری

اگر هر یک از علائم فوق را برای مدتی در شخصی دیده شود، حتماً می‌بایست آزمایش هلیکوباکتر پیلوری انجام گیرد. برخی آزمایش‌ها برای تشخیص هلیکو باکتر عبارتند از:

آزمایش تنفس:

این آزمایش، یکی از دقیق‌ترین آزمایش‌ها برای تشخیص هلیکوباکتر است. فرد می‌بایست یک کپسول حاوی اوره را ببلعد. در صورتی که هلیکوباکتر داشته باشد اوره به نیتروژن و کربن دی اکسید تجزیه می‌شود.

آندوسکوپی:

انجام آندوسکوپی جهت جمع‌آوری نمونه از معده و دوازدهه می‌باشد و بررسی نمونه نیز در آزمایشگاه صورت خواهد پذیرفت.

آزمایش مدفوع:

برای تشخیص عفونت، یک نمونه مدفوع از فرد گرفته می‌شود.

درمان معمول هلیکوباکتری

درمان معمول هلیکوباکتر پیلوری، تجویز چند نوع آنتی بیوتیک است. اگر وجود این باکتری‌ها با ریفلاکس معده همراه باشد ممکن است از مهار کننده‌ی پروتون پمپ نیز برای بیمار تجویز شود. اما این داروها عموماً برای مدت زمان دو هفته تجویز می‌شوند و در صورتی که برای برخی از افراد در طول این مدت کارآ نباشند، می‌بایست دو هفته‌ی دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرند.

مطالعات نشان از آن دارند که در ۲۰ درصد از بیماران، در صورت بهبود بیماری، باز هم عفونت عود می‌کند. با توجه به این موارد، نمی‌بایست مصرف آنتی بیوتیک‌ها نخستین انتخاب بیمار برای درمان هلیکوباکتری باشد.

آنتی بیوتیک‌های طبیعی برای مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری

مواد غذایی‌ای که در زیر نام آن‌ها را خواهیم برد، نه تنها می‌توانند موجب از میان رفتن هلیکوباکتری شوند، بلکه قادر به از میان بردن قارچ‌ها، میکروب‌ها و انگل‌ها نیز هستند. نکته‌ی مثبتی که در باب این مواد غذایی وجود دارد این است که آن‌ها طبیعی اند و نه شیمیایی، همچنین بدون عارضه اند و نه پر از عارضه و تبعات جانبی.

جوانه‌ی بروکلی

هلیکوباکتر پیلوری

یک مطالعه‌ی منتشر شده در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی پیشگیری از سرطان نشان از آن داشت که مصرف جوانه‌ی بروکلی در از میان بردن هلیکوباکتری مؤثر است و همچنین می‌تواند مانع از ابتلا به گاستریتِ ناشی از این باکتری‌ها شود.

نیز مطالعه‌ی مورد نظر نشان داد که سولفورفان موجود در جوانه‌ی بروکلی، همانند یک آنتی بیوتیک طبیعی و قوی عمل میکند و می‌تواند موجب از میان رفتن هلیکوباکتری شود.

کلم سبز

آب کلم سبز نیز سولفورفان بسیاری دارد و می‌تواند در مبارزه با هلیکوباکتری و همچنین کاهش ریفلاکس معده مؤثر باشد. خود من شخصاً افراد بسیاری را دیده‌ام که پس از ۱۴ روز مصرفِ آب کلم، از مشکلات گوارشی‌شان رهایی یافته‌اند.

کلم بروکسل

جوانه‌ی کلم بروکسل نیز از جمله موادی است که می‌تواند در ریشه‌کن کردن هلیکوباکتری مؤثر باشد.

سیر

سیر از جمله مواد ضد میکروب است که گزارش‌ها نشان از آن دارند که برای درمان ۱۳ عفونتِ شناخته شده، از جمله هلیکوباکتری، مؤثر است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین منابع لوریک اسید و کاپریلیک اسید است. مطالعات نشان می‌دهند که برخورد این اسیدها با میکروب‌ها، از جمله هلیکوباکتری، از رشد و تکثیر میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

مانوکا عسل

مانوکا عسل حاوی ۱۳ لالیک اسید زنده است که بر طبق گزارش‌ها قادر به ریشه‌کن کردن ۲۵۰ گونه باکتری، حتی برخی از آن‌ها که به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند، می‌باشد.

******

فارغ از این موارد، آب بلوبری و همچنین کفیر نیز در مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری مفید هستند. افزون بر این، می‌بایست از برخی غذاها، همچون قند، کافئین، غذاهای کم فیبر، الکل و …، اجتناب کرد چرا که ممکن است اوضاع را بدتر کنند.

پیش از پایان بحث، نکته‌ای که ذکر آن لازم می‌نماید این است که افرادی که به استرس و کم خوابی دچار اند و همچنین آنانی که شب‌ها خیلی دیر می‌خوابند، قدرت کمتری برای مبارزه با هلیکوباکتری دارند. لذا اگر جزو این دسته هستید، سعی کنید استرس‌تان را برطرف سازید و کم‌خوابی‌تان را نیز  درمان کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه