معاون وزیر بهداشت در رشت:

دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان از دیگر دانشگاه‌های شمال کشور عقب مانده است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مقایسه نحوه عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های شمالی کشور با یکدیگر گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان زودتر از دانشگاه مازندران شروع به کار کرد اما در حال حاضر از ان عقب مانده است.

دانشگاه علوم‌ پزشکی گیلان از دیگر دانشگاه‌های شمال کشور عقب مانده است

به گزارش۸دی؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، رضا ملک‌زاده صبح امروز در همایش پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت اظهار داشت: بر اساس چشم‌اندازه در نظر گفته شده، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ در جایگاه نخست سلامت منطقه قرار گرفته و حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی در میان ۲۰۰ دانشگاه پزشکی برتر جهان داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم توجه به سرمایه گذاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به انجام تحقیقات علمی گفت: در کشور ما تحقیقات بسیاری انجام می‌شود اما بعضاً در منابع معتبر Q1‌ به چاپ نمی‌رسد.

ملک‌زاده کل بودجه تخصیص داده شده به تحقیقات و پژوهش را ۳۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بر اساس سایر اقدامات انجام شده برای تامین اعتبار، در مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان برای تحقیقات سرمایه‌گذاری شده‌ است.

وی با اشاره به درخواست ارائه شده به دانشگاه‌ها برای تخصیص یک درصد از بودجه دانشگاه برای امور تحقیقاتی عنوان داشت: متاسفانه در کشور برای مسئله تحقیقات و پژوهش سرمایه‌گذاری نمی‌شود و همین امر سبب شده است تا کشورهایی مانند کره از ما جلوتر باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم تامین زیرساخت‌های مناسب برای حوزه پژوهش خاطرنشان کرد: موسسه توسعه ملی تحقیقات با هدف اعطای “گرنت” به محققان و انجام اموری مانند کنترل ملی سرطان و ثبت بیماری‌ها راه‌اندازی شده است.

ملک زاده با اشاره به راه‌اندازی مرکز آنالیزهای ژنتیکی برای عدم ارسال نمونه‌ها به خارج از کشور ابراز داشت: در سال ۹۲ تعداد مراکز تحقیقاتی ۴۷۹ مرکز بود که امسال به ۷۲۴ رسیده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی موسسه‌ای تحت عنوان موسسه نیماد خاطرنشان کرد: این موسسه در راستای حمایت از طرح های علمی دانشگاهیان ایجاد شده و تاکنون از ۱۵۷ طرح مصوب حمایت کرده اما دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکنون طرح قابل دفاعی ارائه نداده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فعالیت جدی کمیته‌های اخلاق در مراکز پژوهشی تصریح کرد: کمیته‌های اخلاق به‌منظور طی شدن صحیح و اخلاقی تحقیقات ایجاد شده‌اند و بر معتبر بودن تحقیقات در سطح دنیا تاکید دارند.

ملک زاده با تاکید بر لزوم حمایت از محققان و پژوهشگران اظهار داشت: نیروهای انسانی بزرگترین ثروت هر جامعه محسوب می‌شوند که عدم حمایت از آنان یکی از مشکلات اصلی کشور است.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶، ۵۲ هزار و ۱۶۰ مقاله در کشور ایران تهیه و تدوین شده است خاطرنشان کرد: ایران در تعداد مقاله‌های منتشر شده رتبه نخست منطقه را دارد و تولید علم آن در جهان ۱.۷۳ درصد است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه ۸۰ مرکز رشد در کشور در حال فعالیت هستند تصریح کرد: درحال حاضر ۵۳۰ محقق فعال و ۴۴ دانشمند علم پزشکی در کشور مشغول به فعالیت هستند.

ملک‌زاده با انتقاد از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: تا سال ۲۰۱۴ این دانشگاه در حالت رخوت بود اما از سال ۲۰۱۴ به بعد تعداد مقالات علمی آن افزایش پیدا کرد اما از نظر محتوایی نیاز به کار بیشتری دارد.

وی ضمن مقایسه نحوه عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های شمالی کشور با یکدیگر خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان زودتر از دانشگاه علوم پزشکی مازندران شروع به کار کرد اما در حال حاضر از ان عقب مانده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فعالیت‌های آتی این وزارتخانه ابراز داشت: تلاش برای ادامه فعالیت‌های پژوهشی و حمایت از محققان در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه