سود سهام عدالت قطعا پرداخت می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: تعلق سود سهام عدالت به مشمولان قطعی است.

سود سهام عدالت قطعا پرداخت می‌شود
به گزارش ۸دی، عبدالله پوری حسینی در خصوص سهام عدالت و نیز چالش های پیش روی آن در مسیر واگذاری‌ها تصریح کرد: در حال حاضر ۴۹ شرکت داریم که بخشی از سهام آنها به مشمولین سهام عدالت تعلق یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: در بین این ۴۹ شرکت بعضا شرکتی وجود دارد که یک درصد از سهام آن متعلق به مشمولان و در برخی دیگر از شرکت‌ها نیز ۸۰ درصد سهام متعلق به مردم تشخیص داده شده است.

چالش اصلی

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر چالش اصلی ما در این راستا رسیدن به جواب این پرسش است که چطور می توان ۷۰ درصد سهام یک شرکت را توسط ۴۹ میلیون نفر مدیریت کرد؟ و این که آیا می‌توان مجمع عمومی برای آن برپا کرد، به طوری که در آن اعمال رای شود؟

وی تصریح کرد: در کشور ما زیرساخت‌های چنین عملیاتی وجود نداشته و طراحی نیز نشده، ضمن اینکه تعداد شرکت‌هایی که سهام غیر مدیریتی آنها «کمتر از ۱۷ درصد» به مردم داده شده کم و در مقابل تعداد شرکت‌هایی که سهام عدالت به آنها به طور مدیریتی و کنترلی تعلق گرفته زیاد است.

پوری حسینی با تاکید بر اینکه سازوکاری به منظور اعمال مدیریت مستقیم مردم طراحی نشده، اذعان کرد: به لحاظ فیزیکی و الکترونیکی تحقق چنین امری برای ما مقدور نیست اما هدف بزرگی که تا به امروز پیگیر آن بوده‌ایم، واریز سود سهام به حساب تک‌تک مشمولان بوده است.

چگونگی واگذاری مدیریت سهام عدالت

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه اظهار داشت: در خصوص چگونگی واگذاری مدیریت سهام عدالت به اقشار مردم از ابتدا طرح وجود یک واسط در این میان مطرح بود و به عبارت دیگر خواهان آن بودیم که ۴۹ شرکت فعلی را در شرکتی واسط قرار داده و سود سهام را به طور مساوی بین آنها تقسیم کنیم اما این که وجهه شرکت واسط چگونه باید باشد از دیرباز محل مناقشه بوده است.

وی تصریح کرد: تا به امروز راهکاری بدون نقص در خصوص شرکت واسط ارائه نشده، البته ۲ سال قبل گزارش پیش‌نویسی را خدمت هیات دولت تقدیم کردیم که بعد از بررسی‌های مفصل در هیات وزیران به تصویب رسید ولی کماکان به قانون تبدیل نشده است.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: تعلق سود سهام به مشمولان قطعی است ولی ما همچنان با مصوبه سال ۱۳۸۹ هیات وزیران «مبنی بر اینکه دستگاه‌های اجرایی اعمال مدیریت کنند» پیش می‌رویم و اعتقاد داریم راه خوبی نیست ولی ناچار به ادامه آن هستیم.

 

منبع: ایران اکونومیست

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه