سیاوش آقاجانی
یادداشت؛

علما و مراجع درباره حذف یارانه توأمان با افزایش بودجه مراکز فرهنگی هشیار باشند!

دولت‌های یازدهم و دوازدهم، شب پرداخت یارانه را شب عزا و مصیب خواندند و به بهانه توزیع سبد کالا و بیمه همگانی، به یارانه‌های غیرنقدی هم چنگ انداختند.

علما و مراجع درباره حذف یارانه توأمان با افزایش بودجه مراکز فرهنگی هشیار باشند!
به گزارش ۸دی، این‌که مراجع و علما، بعضاً حامی حذف یارانه بخش زیادی از مردم هستند را اول به حساب کمک به دولت‌ها می‌گذارم چراکه دولت‌ها از اواخر دولت دهم تا دولت‌های یازدهم و دوازدهم، درباره پرداخت یارانه به همه مردم گلایه کرده و نالیده‌اند و کوشیده‌اند تا از تعداد یارانه بگیران بکاهند تا حدی که بحث خوشه‌بندی و دهک‌بندی و پیامک حذف یارانه‌ها از دولت دهم شروع شد و بحث ثبت‌نام برای دریافت یارانه و حذف تدریجی یارانه برخی افراد ادامه یافت و امروز هم برنامه حذف یارانه حدود از ۳۰ میلیون ایرانی در دستور کار دولت حاضر قرار گرفته است.
دولت‌های یازدهم و دوازدهم، شب پرداخت یارانه را شب عزا و مصیب خواندند و به بهانه توزیع سبد کالا و بیمه همگانی سلامت، به یارانه‌های غیرنقدی مردم هم چنگ انداختند و با این وجود هر وقتی کسی به ایشان انتقادی می‌کند یا مطالبه‌ای دارد از پرداخت یارانه گلایه می‌کنند و آن را مانع استجابت آن مطالبات و حل مشکلات معرفی می‌کند، به‌نحوی‌که قطعاً همین بهانه را در برابر علما، مراجع و مراکز حمایتی و امدادی مثل کمیته امداد نیز بیان کرده‌اند.
 متأسفانه به نظر می‌رسد مراکز حمایتی مثل کمیته امداد و نهادهای مذهبی و فرهنگی که بعضاً توسط علما و مراجع و شخصیت‌های فرهنگی اداره می‌شوند نیز با این توجیهات قانع شده‌اند که نیمی از مردم به یارانه نیاز ندارند و می‌پندارند اگر دولت یارانه ایشان را قطع کند در ازایش به این مراکز کمک خواهد کرد! البته از حق نگذریم دولت هم خوب کارش را بلد است چراکه در بودجه ۹۷ در کنار گنجاندن برنامه حذف یارانه حدود ۳۰ میلیون نفر و افزایش چشمگیر قیمت سوخت که به منزله کاهش مجموع یارانه‌های نقدی و غیرنقدی است، افزایش بودجه برخی از این مراکز را هم گنجانده است! درصورتی‌که:
 واقعاً بیش از یک دهک از مردم ایران مستغنی نیستند که دولت حق داشته باشد یارانه‌های غیرنقدی را کاهش دهد و یارانه نقدیشان را نه‌تنها افزایش ندهد حذف هم بکند!
 دولت واقعاً بانک اطلاعاتی درستی درباره درآمدها و دارایی‌های مردم ندارد و قطعاً آنچه به عنوان دهک‌بندی انجام خواهد داد پر از خطا خواهد بود و قطعاً یارانه بسیاری از افرادی که در واقع در دهک‌های پایین باید باشند به دلیل این خطاها حذف خواهد شد و در عوض افرادی که جزء دهک‌های بالا هستند به دلیل نقصان در بانک اطلاعاتی دولت همچنان یارانه خواهند ستاند.
 اگر دولت این‌قدر نسبت به بانک اطلاعاتی خودش مطمئن است چرا نسبت به دریافت مالیات واقعی از اقشار مرفه اقدام نمی‌کند که درآمدی به مراتب بیشتر را می‌تواند در مقایسه با حذف این یارانه نقدی ناچیز، نصیب دولت کند! همان‌طوری که پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) نیز مالیات را متناسب با اموال می‌گرفتند و مازاد بیت‌المال را به‌تساوی بین مردم تقسیم می‌کردند!
 علما و مراجع در نظر داشته باشند که یارانه نقدی که در طرح هدفمندی پرداخت می‌شود به مثابه صدقه نیست بلکه جبرانی است برای حذف یارانه غیرنقدی افراد که تا کنون چند فاز انجام شده است ولی در عین حال مبلغ یارانه نقدی ثابت مانده و کم ارزشتر از گذشته هم شده است!
 هیچ تضمینی نیست حمایت دولت از مراکز فرهنگی و امدادی مستمر باشد کما این که تا این فاز هم طرح‌هایی مثل سبد کالا و بیمه سلامت را متعهد شده بود ولی در عمل به تعهداتش عمل ننمود و آنها را متوقف کرد!
 علما و مراجع عزیز به یاد داشته باشند که این همان دولتی است که صراحتاً می‌گفت دولت‌ها وظیفه‌ای درباره بهشت رفتن مردم ندارند و به علمای دغدغه‌مند درباره این مساله نیز لقب بیکار و متوهم داد پس به نیت افزایش بودجه‌های امروز با دیده تردید نگاه کنند!
 پس با توجه به این نکات از علما و مراجع معزز و روسای مراکز حمایتی و امدادی خواهش می‌کنم وارد بازی دولت و مجلس نشوند و خود را شریک جرم دولت در کوچک کردن سفره مردم و تنگ کردن معیشت‌شان ننمایند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه