در جست‌وجوی مریم/ ۲۰۰ هزارتومان می دادند تا در خانه اش پذیرای آنان باشد!

دادیار شعبه ٧٧٢دادسرای عمومی و انقلاب ویژه رسیدگی به جرائم رایانه‌ای مشهد در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: دو متهم دستگیر شده پس از حضور در دادسرا بدون هیچ مقاومتی صراحتا به جرم Crime خود اعتراف کردند و هر دو برای ادامه تحقیقات با قرار متناسب قضایی راهی زندان Prison شدند.

در جست‌وجوی مریم/ ۲۰۰ هزارتومان می دادند تا در خانه اش پذیرای آنان باشد!
به گزارش ۸دی به نقل از رکنا: ساکنان یک ساختمان مسکونی در بولوار هاشمیه مشهد از مزاحمت‌های شبانه سریالی افراد ناشناس که در پی یافتن زنی جوان بودند، به ستوه آمدند و با مراجعه به دادسرای مشهد شکایت کردند. پیگیری‌های قضایی این پرونده منجر به نتایج عجیبی شد که نشان از یک کلاهبرداری گسترده در مشهد داشت.

ماجرای این پرونده از این قرار بود که یکی از اهالی یک ساختمان مسکونی، واقع در بولوار هاشمیه، به دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه دو مشهد مراجعه می‌کند و می‌گوید که طی چند روز گذشته در ساعات مختلف شب افرادی ناشناس با مراجعه به محل سکونت آن‌ها برای او و خانواده‌اش ایجاد مزاحمت می‌کنند.

این مرد جوان که دچار اضطراب شدیدی شده بود در برگه اظهاراتش نوشت: «طی یک هفته گذشته افرادی ناشناس از ساعت ٢٢‌ به خانه‌ ما مراجعه کردند و سراغ خانمی به نام مریم را گرفتند. وقتی به آن‌ها گفتیم که «اشتباه آمده‌اید» یا «ما مریم نداریم»، با ما درگیر شدند و من و خانواده‌ام را تهدید به آزار و اذیت و آتش زدن منزل‌مان کردند. این رفت‌و‌آمدها امنیت را از خانواده‌ام گرفته و همسرم نیز به من مشکوک شده است.».

ورود دستگاه قضایی به پرونده

با مطرح‌شدن این شکایت پرونده‌ای تحت‌عنوان «مزاحمت» در دادسرا گشوده شد و تیمی از مأموران پلیس Police مسئول رسیدگی به آن شدند. بررسی‌های انتظامی ادامه داشت تا اینکه یکی از مظنونین زمانی که شبانگاه سراغ مریم را از شاکی می‌گرفت، دستگیر و به دادسرا منتقل شد.

با دستگیری این مرد جوان سرنخ مهمی از ابعاد مبهم این پرونده به دست آمد و مشخص شد که متهم ازطریق نرم‌افزار «بیتاک» با دختری به نام مریم آشنا شده و قرار بوده در قبال پرداخت مبلغ ٢٠٠هزار تومان با او رابطه غیر‌اخلاقی داشته باشد، اما اینکه چرا متهم به خانه شاکی مراجعه کرده و سراغ مریم را از او گرفته، همچنان نامعلوم بود تا اینکه با بررسی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که شخصی به نام مریم پس از ارتباط با این مرد جوان نشانی خانه شاکی را به او داده و عنوان کرده که در آن محل ساکن است. متهم نیز با این خیال پس از پرداخت هزینه موردنظر به محل مراجعه می‌کند؛ ولی با مراجعه به آدرس متوجه می‌شود که بازی خورده است.

با روشن‌شدن بخشی از این ماجرا پرونده به دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه‌ای انتقال یافت و طی دستور دکتر جاویدنیا، معاون دادستان مشهد، قاضی مقنی‌باشی، دادیار شعبه ٧٧٢‌دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه هفت مشهد، مسئول رسیدگی به آن شد.

پس از ورود قاضی Judge مقنی‌باشی به پرونده فرضیه کلاهبرداری باندی مطرح شد. قاضی دستور بررسی شماره کارتی که متهم مبلغ ٢٠٠هزار تومان را به آن واریز کرده بود، صادر کرد و تیمی از کارشناسان پلیس فتا به ردزنی شماره حساب و صاحب آن پرداختند.

ردزنی دختری ٩ساله

تحقیقات تخصصی مأموران پلیس فتا ادامه داشت و سرنخ‌ها یکی پس از دیگری به‌دست می‌آمد و مردان قانون Law یک‌قدم به مهره‌های اصلی این پرونده نزدیک می‌شدند تا اینکه مشخص شد صاحب‌کارت موردنظر دختربچه‌ای ٩ساله به نام اسماء و ساکن شهرستان تربت‌جام است. با احضار خانواده صاحب حساب کارت بانکی مشخص شد که پدر به‌تازگی این حساب را برای دختر خردسالش افتتاح کرده و کارت را به مردی جوان اجاره داده است.

پدر اسماء که اعتیاد شدیدی به موا‌دمخدر داشت در اظهاراتش به قاضی مقنی‌باشی گفت:‌ چندماه پیش در تربت‌جام با مردی به نام صابر آشنا شدم و او گفت اگر گوش به حرفش بدهم و کاری را که می‌خواهد برایش انجام دهم، حاضر است هزینه مصرف مواد و هزینه‌های جاری زندگی‌ام را تامین کند.

این مرد جوان در پاسخ به سؤال قاضی پرونده مبنی‌بر اینکه «صابر چه کاری از تو خواسته بود؟» عنوان کرد: صابر از من خواست تا برای خودم در یکی از بانک‌های تربت‌جام حساب باز کنم و کارت آن را در اختیار او قرار دهم. من به‌جای افتتاح حساب به نام خودم، اسماء را به بانک بردم و به نام او یک حساب جدید بازکردم و سپس کارت آن را دراختیار صابر قرار دادم.

پدر اسماء در ادامه تحقیقات مشخصات ظاهری صابر را دراختیار کارشناسان پلیس فتا قرار داد و آن‌ها با چهره‌نگاری، تصویر متهم را دراختیار تیم‌های انتظامی پلیس شهرستان تربت‌جام قرار دادند.

شناسایی متهم در بقالی

با به‌دست‌آمدن این اطلاعات و فرضیه اینکه متهمان همچنان در‌حال‌فریب‌دادن دیگر افراد هستند، طبق دستور قاضی مقنی‌باشی کارت بانکی اسماء مسدود شد و مأموران پلیس فتا نیز به بررسی تراکنش‌هایی که متهم انجام داده بود پرداختند. نتیجه بررسی‌ها مشخص کرد که تراکنش‌های بانکی متهم همه از دستگاه کارت‌خوان یک سوپرمارکت در تربت‌جام صورت گرفته است. بر همین اساس نیابت قضایی صادر شد و تیم بررسی پرونده به شهرستان تربت‌جام رفتند.

مأموران پلیس فتای مشهد با همکاری تیمی از مأموران پلیس فتای تربت‌جام رد سوپرمارکتی را که متهم از آن‌جا موجودی کارت گرفته بود، زدند و متهم را در اقدامی غافلگیرانه دستگیر کردند.

صابر که جوانی ٢٠ساله بود در همان دقایق اولیه ضمن اعتراف به جرمش عنوان کرد که محمود، برادر ٢۶ساله‌اش، نیز در این زمینه به او کمک می‌کند. طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده مشخص شد که محمود در یک کارواش در نزدیکی محل سکونت شاکی پرونده شاغل است.

تیم بررسی پرونده با کسب این اطلاعات بلافاصله موضوع را با قاضی مقنی‌باشی در میان گذاشتند و وی نیز تیمی دیگر از مأموران پلیس فتا را در مشهد مسئول دستگیری برادر صابر کرد. از آنجاکه برخی ساکنان محل سکونت صابر دیده بودند که او توسط پلیس دستگیر شده، موضوع را به محمود، متهم دیگر پرونده، خبر می‌دهند و این پسر جوان متواری می‌شود.

ایجاد صفحه جعلی مریم در «بیتاک»

تحقیقات برای دستگیری متهم دوم این پرونده ادامه داشت تا اینکه این پسر جوان خود را به پلیس فتای مشهد معرفی کرد. با دستگیری دو متهم اصلی، ابعاد مبهم پرونده روشن شد. نکته مهم شیوه و شگرد این دو برادر کلاهبردار بود. محمود درباره نحوه اقدامات مجرمانه‌اش گفت: «چند سال پیش برای کار از تربت‌جام به مشهد آمدم و در یک کارواش، واقع در بولوار هاشمیه، مشغول شدم. با مشاهده تمول مالی اهالی این منطقه فکر و ذهنم شده بود کسب درآمد کلان. می‌خواستم هرطور شده پول زیادی به‌دست بیاورم، برای همین نقشه سوء‌استفاده از مردان هوسران را طراحی کردم و آن را با برادرم در تربت‌جام در میان گذاشتم. از صابر خواستم تا یک معتاد Addicted را فریب دهد و با این بهانه که حاضر است هزینه تأمین موادش را بپردازد، از او بخواهد یک حساب بانکی افتتاح کند و کارت آن را در اختیارش قرار دهد. صابر بعد از مدت کوتاهی این کار را انجام داد. من نیز در شبکه اجتماعی «بیتاک» عکس مستهجن دختری جوان را به‌عنوان تصویر پروفایلم قرار دادم و اسمم را هم مریم گذاشتم و افرادی را که به‌دنبال رابطه نامشروع بودند، فریب می‌دادم.

محمود ادامه داد: برای اینکه بتوانم نظر طعمه‌هایم را جلب کنم، نشانی ساختمانی را که در مقابل کارواش بود، برای آنان ارسال می‌کردم و با ارائه یکسری جزئیات مثل پارک‌بودن خودرو، یا بیرون‌رفتن ساکنان این اطمینان را به طعمه‌هایم می‌دادم که من در طبقه سوم آن ساختمان ساکن هستم. طعمه‌هایم نیز با خیال اینکه به مقصودشان رسیده‌اند مبالغی را که از آنان خواسته بودم، به شماره کارت اسماء واریز می‌کردند و هنگامی که به من اطلاع می‌دادند پول واریز شده است، بلافاصله موضوع را به صابر اطلاع می‌دادم و پس از تأیید او از طعمه‌هایم می‌خواستم به آدرس جعلی‌ای که داده بودم مراجعه کنند.

شناسایی ٢٠شاکی پرونده

دادیار شعبه ٧٧٢دادسرای عمومی و انقلاب ویژه رسیدگی به جرائم رایانه‌ای مشهد در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: دو متهم دستگیر شده پس از حضور در دادسرا بدون هیچ مقاومتی صراحتا به جرم Crime خود اعتراف کردند و هر دو برای ادامه تحقیقات با قرار متناسب قضایی راهی زندان Prison شدند.

قاضی مقنی‌باشی افزود: طبق بررسی‌های انجام‌شده کارشناسان پلیس فتا درخصوص تراکنش‌های صورت‌گرفته مشخص شد که متهمان تاکنون مبلغ ٧۵میلیون تومان ازطریق تحریک و ترغیب شهروندان به عمل منافی عفت از آنان کلاهبرداری کرده‌اند که اکنون رقم ١۵میلیون تومان از مبالغ واریزشده با حضور ٢٠مال‌باخته در دادسرا مشخص شده و مابقی این رقم مربوط‌به ده‌ها شاکی دیگر است که به‌دلیل حفظ آبرو حاضر به مراجعه به دادسرا و شکایت از متهمان نشده‌اند.

وی تصریح کرد: اتهام دو متهم اصلی این پرونده مشارکت در کلاهبرداری متعدد ازطریق تحریک و ترغیب افراد به ارتکاب جرائم منافی عفت است که قانون‌گذار برای این اتهام طبق مواد ٧۴٣ ‌و یکم قانون مجازات اسلامی، هفت سال حبس، پرداخت جزای نقدی (معادل مال کلاهبرداری‌شده) در حق دولت و رد مال به مال‌باختگان در نظر گرفته است.

مقنی‌باشی در پایان تأکید کرد: شهروندان از دوستی‌های مجازی خودداری کنند و عکس پروفایل افراد را نشان‌دهنده هویت واقعی‌شان ندانند. همچنین سودجویان و تبهکاران در فضای مجازی بدانند که همه اقدامات آنان در فضای سایبری قابل رصد و پیگیری است و درصورت دستگیری طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه