رابطه حبس نفس و افزایش قدرت

حبس نفس از منظر ماهیچه‌سازی در پرده دیافراگم یا قلب تاثیری ندارد. با این همه تحقیق‌ها نشان داده است نگه داشتن نفس هنگام تمرین ورزش‌های خاصی همانند وزنه‌برداری باعث بهبود توانایی ماهیچه‌ها در غلبه بر فشارهای شدید و کوتاه‌مدت می‌شود.

به گزارش ۸دی، حبس نفس از منظر ماهیچه‌سازی در پرده دیافراگم یا قلب تاثیری ندارد. با این همه تحقیق‌ها نشان داده است نگه داشتن نفس هنگام تمرین ورزش‌های خاصی همانند وزنه‌برداری باعث بهبود توانایی ماهیچه‌ها در غلبه بر فشارهای شدید و کوتاه‌مدت می‌شود.

ساز و کار این مساله ناشی از افزایش تراکم بی‌کربنات در خون است که به خنثی‌سازی اسید لاکتیک تولیدی هنگام انجام تمرین‌های بی‌هوازی کمک‌ می‌کند. به جای این که یک دم عمیق بکشید و هوا را در شش‌ها نگه دارید، لازم است ابتدا یک بازدم عادی انجام دهید و سپس در حالی که شش‌هایتان خالی است، نفس‌تان را حبس کنید.

البته این کار خطرات خود را دارد. نتیجه تحقیقی که سال ۱۳۸۸ انجام شد، نشان داد، غواصانی که معمولا نفس‌شان را برای چند دقیقه نگاه می‌دارند، دچار افزایش سطح پروتئینی به نام S۱۰۰B در خون خود می‌شوند که نشانه‌ای از صدمه‌های مغزی درازمدت است.

منبع: دانستنی‌ها

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه