محدثه فردی
معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور:

نیاز جامعه به “وقف برای ازدواج “/ جامعه قرآنی مروج وقف قرآنی باشند

معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور گفت: یکی از نیازهای اساسی جامعه «وقف برای امر ازدواج» است، زیرا بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی ما ریشه در عدم ازدواج جوانان و همچنین بالا رفتن سن ازدواج دارد.

نیاز جامعه به “وقف برای ازدواج “/ جامعه قرآنی مروج وقف قرآنی باشند

به گزارش خبرنگار ۸دی، احمد شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور در حاشیه بازدید از بقعه متبرکه خواهر امام (ع) در گفتگو با خبرنگاران با ابراز خرسندی از فرهنگ غنی مردم گیلان در پایبندی به مقدسات، اظهار کرد: اداره کردن موقوفات و بقاع متبرکه و ترویج فرهنگ معصومین از وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی همچنین مهم‌ترین وظیفه اوقاف را ترویج فرهنگ قرآنی عنوان کرد و افزود: سازمان اوقاف متولی طرح «تربیت حفاظ قرآن کریم» و دانشگاه‌های علوم قرآنی در کشور بوده، که مجدانه این مهم را پیگیری می‌کند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور از لزوم طراحی یک طرح جامع در بحث احیا و بهره بری موقوفات سخن گفت و خاطرنشان کرد: وقف یک هدیه الهی است که می‌طلبد جهت ترویج و تبلیغ این مهم در جامعه بیش‌ازپیش پویا بود.

شرفخانی از طرح جامع «تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف»، سخن گفت و افزود: وظایف درون و برون‌سازمانی احصاء شد و طی چند سال اخیر در کل کشور اقدامات خوبی ازجمله فعالیت‌های رسانه‌ای و هنری انجام شده است.

و ی به برگزاری پنجمین جشنواره خوشنویسی «وقف چشمه جاری» اشاره کرد و گفت: زبان هنریکی از ابزارهای مهم در جهت ترویج فرهنگ وقف تلقی می‌شود که می‌توان با بهره‌گیری از آن شاهد نهادینه شدن این مقوله الهی در جامعه شد.

شرفخانی ظرفیت مردم برای تبلیغ فرهنگ وقف را مهم دانست و افزود: اجرای امینانه نیات واقفین می‌تواند، مهم‌ترین تشویق برای ترویج وقف در جامعه باشد زیرا مردم با دیدن برکات وقف تشویق شده و نسبت به آن اقدام می‌کنند.

شرفخانی با اذعان به اینکه در کل کشور از اول انقلاب تا سال ۱۳۸۸، ۱۳ هزار و ۹۶ مورد وقف اتفاق افتاده است تصریح کرد: از سال ۱۳۸۸ تا ۶ ماهه نخست امسال ۱۵ هزار و ۶۱۷ مورد وقف جدید ثبت شده که بیانگر تبلیغ و ترویج وقف در جامعه است

معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور با بیان اینکه برای عزاداری‌، تعزیه و برگزاری مراسمات اعیاد ائمه اطهار (ع) وقف‌ صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: وقف قرآنی مهجور مانده است.

وی وقف در حوزه عترت را در کشور جا افتاده دانست و افزود: کم‌تر از ۲ درصد موقوفات در کشور قرآنی هستند درحالی‌که پیامبر عظیم الشان اسلام توجه به قرآن و عترت را به یک اندازه توصیه کرده بودند.

شرفخانی با تأکید بر اینکه برای ترویج وقف‌های قرآنی باید از ظرفیت رسانه‌ها و تبلیغات شهری بهره‌مند شویم از جامعه قرآنی گله کرد و افزود: مداحان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت، اقدامات خوبی را در عرصه نذر و وقف می‌دهند اما چنین اقداماتی از سوی جامعه قرانی انجام نمی‌شود

وی تصریح کرد: از ظرفیت‌های خیرین و مردم می‌توان به عنوان پشتوانه اقتصادی و منابع مالی پایدار برای مؤسسات قرآنی بهره‌مند شد

شرفخانی با تأکید بر اینکه وابستگی مؤسسات قرآنی به منابع دولتی قطعاً با شکست مواجه می‌شود، خاطرنشان کرد: ما اگر می‌خواهیم کار قرآنی در کشور شکل بگیرد باید از منابع مردمی بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه برای تشکیل ساختار قرآنی نیاز به ایجاد نهضت قرآنی است گفت: اوقاف هم در این زمینه می‌تواند زمینه لازم را فراهم کند.

وی پیشرفت علم و فناوری را عامل توسعه کشور دانست و افزود: توسعه علم و فناوری منجر به پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، علمی و سیاسی هر کشور می‌شود که از موضوعات مطروحه رهبری معظم نظام در بند پنجم ابلاغیه توسعه علم و فناوری است.

شرفخانی به تأکید رهبری در این خصوص مبنی بر اینکه «در توسعه علم و فناوری از ظرفیت‌های وقف هم استفاده شود» خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های مهم، وقف در حوزه علم و فناوری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف ضرورت تسهیل در امر ازدواج را مهم دانست و افزود:: یکی از نیازهای اساسی جامعه «وقف برای امر ازدواج» است، زیرا بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی ما ریشه در عدم ازدواج جوانان و همچنین بالا رفتن سن ازدواج دارد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه