تشکیل جریان حزبی در مجلس نه به نفع دولت است نه نمایندگان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید دولت هیچ اقدامی برای تشکیل فراکسیون اعتدال نکرده است.

تشکیل جریان حزبی در مجلس نه به نفع دولت است نه نمایندگان

به گزارش ۸دی نیوز ، زمزمه‌های تشکیل فراکسیون اعتدال از همان روزهای روی کار آمدن دولت اعتدال حسن روحانی در راهروهای مجلس به گوش می‌رسید، گمانه‌ای که تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است.در همین راستا چندی پیش ابراهیم نکو از نمایندگان پیگیر تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس از رایزنی‌ها و تکاپوها در پارلمان برای ایجاد دو فراکسیون«اعتدال» و «صدای ملت» خبر داد. تلاش هایی که گویی با مخالفت جدی لیدرهای فراکسیون های رهروان ولایت و اصولگرایان روبرو شده است که تشکیل فراکسیون سوم را به نفع این مجلس نمی دانند.
در همین این رابطه ایرج ندیمی،نماینده مردم لاهیجان احتمال تشکیل چنین فراکسیونی را در مجلس پایین می دانست. بنا به گفته وی اگر هم چنین فراکسیونی در مجلس تشکیل شود نمی‌تواند فراکسیون اکثریت مجلس را تشکیل دهد.

* تشکیل فراکسیون اعتدال چندماهی است که در مجلس بر سر زبان‌ها است اما تاکنون اقدام عملیاتی برای تشکیل آن صورت نگرفته است. با توجه به عمر باقیمانده از مجلس نهم تصور می کنید در نهایت فراکسیون اعتدال در این مجلس تشکیل شود؟

به طور طبیعی دولت در مجلس طرفدارانی دارد که این طرفداران با دو ملاحظه روبرو هستند؛ یکی ملاحظه خود قوه مقننه است و دیگری ملاحظه قوه مجریه. به تعبیر دیگر نمایندگان از یک طرف توجه دارند که در مجلس انشعاب و انشقاقی ایجاد نشود و از نظر ساختار و چینش در مجلس مسئله ای ایجاد نشود. از طرف دیگر توجه دارند که دولت خودش را در مجلس بی‌یار و بی‌پایگاه نبیند. به همین دلیل تشکیل فراکسیون اعتدال از مدت‌ها قبل و از ابتدای روی کار آمدن دولت آقای روحانی با معاون اول و معاون پارلمانی رئیس جمهور مطرح بوده و هست. بحث‌هایی مطرح است که دولت در مجلس افرادی را داشته باشد که در جهت مفاهمه و همراهی و هم‌اندیشی پیش‌قدم باشند و به دولت کمک کنند که دولت خودش را نه با افراد بلکه با یک جمعی روبرو ببیند. همان‌طور که چندین نفر می‌توانند از یک وزیر سوال کنند کسانی هم باشند که مباحث و اطلاعات و نتیجه هم‌اندیشی ها را بیان کنند.

این دو موضوع باعث شده است که با وجود اینکه برای تشکیل فراکسیون اعتدال تمایل وجود دارد، نه دولت اشتیاقی برای تشکیل این فراکسیون نشان بدهد و نه نمایندگان. در واقع دولت کسی را تحریک نکرده و حامیان خود را به تشکیل جریانی در مجلس ترغیب نکرده است و نمایندگان مجلس هم نگران این هستند که ساختار هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها و مسائل درونی مجلس تحت الشعاع موضوعات حزبی قرار نگیرد. گروهی موافق این انشعاب هستند و گروهی هم مخالف، اما به نظر نمی‌رسد که این امکان وجود داشته باشد که در دو سال باقیمانده اتقاقی بیفتد که در رابطه با حفظ دولت، مجلس را از دست بدهیم.

من فکر می‌کنم اصل تشکیل این فدراسیون در هاله‌ی ابهام است. آقای تابش جلساتی را تعریف کرده است، اما حاضر نیست به سرعت در این مورد اقدام کند، به دلیل اینکه نگران مقایسه وزن فراکسیون‌های مختلف در مجلس است و در واقع دوستان اصلاح‌طلب به نوعی به نفع رئیس مجلس عقب‌نشینی کردند.

* با این اوصاف شما پیش بینی می‌کنید که فراکسیون اعتدال تشکیل نشود؟

دو حالت وجود دارد، یا این اتفاق رخ نخواهد دارد و یا اگر این اتفاق بیفتد، اندازه این فراکسیون به گونه‌ای نخواهد بود که بتواند اکثریت مجلس را تشکیل بدهد و فراکسیون رهروان ولایت را تحت الشعاع قرار دهد. حامیان دولت در شرایطی نیستند که بتوانند فراکسیون اکثریت را تشکیل دهند.

* چه کسانی در مجلس تشکیل فراکسیون اعتدال را پیگیری می‌کنند؟

کسانی که پیگیر تشکیل فراکسیون اعتدال هستند نمایندگان استان‌ها هستند و نه نمایندگان تهران. در عین حال چهره شناخته شده حزبی در میان آنها وجود ندارد.

* به نظر می رسد که آقای لاریجانی و حدادعادل مخالف تشکیل فراکسیون اعتدال هستند. دلیل این مخالفت چیست؟

من از مخالفت این دو نفر اطلاعی ندارم، اما اگر هم مخالفت باشند به دلیل وحدت مجلس و جلوگیری از انشعاب است. تمام کسانی که در مجلس هستند از نظر هویت صنفی مایل نیستند که جریاناتی رو در روی یکدیگر قرار بگیرند و نگران این هستند که این رویارویی باعث شود که قوه مقننه دچار ضعف و سستی و چنددستگی شود.

* اگر فراکسیون اعتدال تشکیل شود، پیش‌بینی می‌کنید چند نفر عضو این فراکسیون شوند؟

طرفداران دولت در مجلس بیش از ۱۰۰ نفر هستند اما تعداد کسانی که بخواهند از فراکسیون‌های دیگر جدا شوند و به فراکسیون اعتدال بپیوندند کم هستند.

* دولت تا به حال اقدام خاصی برای تشکیل این فراکسیون انجام داده است؟

دولت تا کنون هیچ اقدام پیش دستانه‌ای در جهت تشکیل فراکسیون اعتدال انجام نداده است و به نظر هم نمی‌رسد که دولت تمایل داشته باشد این فراکسیون در این شرایط تشکیل شود. دولت طبیعی است، بخواهد هواداران و حامیانی داشته باشد اما تشحیص مصلحت، میان دولتی‌ها و نمایندگان این بوده است که تشکیل این جریان حزبی نه به نفع دولت است و نه نفع مجلس.

* اگر فراکسیون اعتدال تشکیل شود فکر می‌کنید چه سرنوشتی خواهد داشت؟ آیا مانند فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس گذشته خواهد بود که عده‌ای وکیل‌الدوله شوند؟

به نظر من واژه‌های دوله و مله در نظام جمهوری اسلامی جزو وصله‌های ناجور است. به دلیل این که دولت در مقابل ملت نیست، دولت منتخب ملت است و چنین تعبیری را نباید در مورد دولت به کار برد. شما رئیس‌جمهوری دارید که اول تایید شده و سپس از طرف مردم انتخاب می‌شود و سپس تنفیذ می‌شود و وزرایی دارید که رئیس‌جمهور منتخب ملت آنان را انتخاب کرده است و پس از ان نمایندگان مردم آنها را تایید کرده‌اند. بنابراین باید ابتدا با هم تفاهم کنیم که این ترمینولوژی غربی، درست نیست. ما چیزی به عنوان ملت در مقابل دولت نداریم، همه حکومت در خدمت دولت است و مستخدم و نوکر ملت است. وقتی چنین باوری داشته باشیم تضعیت دولت و مقابله و درگیری با دولت هرگز مورد پسند ملت نیست، البته این به معنای آن نیست که مجلس وظایف نظارتی خود را نادیده بگیرد.

اما اگر تعریف را عوض کنیم و بگوییم که حامیان دولت و قوه مجریه نه به عنوان وکیل الدوله، بر اساس این تعریف می‌توانیم بگوییم اگر چنین جریانی شکل بگیرد، آیا در مجلس ایزوله خواهد بود یا نه که این طور نیست. این دولت، دولت اول است نه دولت دوم. دولت اول از ریشه‌های حمایتی بیشتری از طرف ملت برخوردار است، معنای این حرف این است که دوره اول ریاست جمهوری است و مردم انتظار دارند که دولت موفق شود و نمی‌خواهند دولت مظلوم واقع شود. پس این که تشکیل این فراکسیون بی‌اثر خواهد بود یا از سوی نمایندگان و مردم منزوی خواهند شد، بعید است و چنین اتفاقی نخواهد افتاد./نامه نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه