سخنگوی قوه‌قضاییه در دانشگاه شریف:

اگر بقایی راضی باشد، دستخطش منتشر می‌شود/ فرزند رییس قوه قضاییه بازداشت نبوده است

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت:‌ اگر آقای بقایی رضایت بدهد، می‌توان دستخط او را منتشر کرد.

اگر بقایی راضی باشد، دستخطش منتشر می‌شود/ فرزند رییس قوه قضاییه بازداشت نبوده است

به گزارش ۸دی؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره دست خط بقایی در خصوص راحت بودن در سلول انفرادی اظهارکرد: اگر بقایی رضایت بدهد می‌توان دست خط بقایی را منتشر کرد. این قول را می‌دهم که به قاضی بگویم که آقای بقایی اگر واقعا اعلام کرده این دست خط منتشر شود، منتشر کنید.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره حکمت صبر  سکوت قوه قضاییه که قبلا اعلام شده بود افزود: اگر حکمت را بگوییم که حکمت نیست. ان شاء الله در زمان خودش مشخص می شود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال که چرا دادگاه علنی برای محصورین برگزار نمی‌شود و چرا رئیس دولت اصلاحات، ممنوع التصویر و ممنوع‌الورود به برنامه و جلسات است اضافه کرد: شورای عالی امنیت ملی دو نوع مصوبه دارد و اینها را قبلا توضیح دادم. یک مصوبه مربوط به خود شوراست. یک مصوبه هم دارد که کمیسیونی با نفرات مشخص معین می شود و مصادیق این کمیسیون را مشخص می کند. مثل همین اقدامی که اخیرا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی علیه کیهان شکایت کرد. بنابراین درباره اصل حصر خود شورا تصمیم گرفته و فروعاتش به آن کمیسیون وابستگی دارد. درباره آن آقا نیز همین طور است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال دیگری درباره لات و گنده‌گو خواندن احمدی نژاد و اینکه چرا چنین آدمی که از نظر شما چنین است، در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و چرا قوه قضاییه مصادیق تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی را تبیین نمی‌کند گفت: گفتم در صحبتی که ایشان در ۳۸ دقیقه کرده، تعداد کثیری دروغ است و در یک صفحه بیش از ۱۰ دروغ مطرح شده است. من نگفتم ایشان لات است. من حرف‌های خودم را به یاد دارم. وقتی سئوالی را کردند، گفتم این مطالب این روزها، مرا به یاد داستان آن لات انداخته است. شما می گویید که این حرف من منتسب به احمدی نژاد می شود. خیلی خب قبول می کنم. وقتی احمدی نژاد می‌آید نسبت هایی را به دیگری می دهد، چطور نسبت به حرف او هیچ حرفی ندارید؟ چطور نسبت به او که اتهامات فراوان به مجلس، مجمع تشخیص و قوه قضاییه و افراد در قوه قضاییه می دهد، حرف نمی زنید.

وی درباره مصادیق اقدام علیه امنیت ملی اظهار کرد: در قانون عناوین آمده و خیلی ها هم تعریف شده است. مثلا در یک زمانی فساد اقتصادی را داشتیم و در هیچ جای قانونی فساد اقتصادی توضیح داده نشده بود و مصادیق آن رشوه، اعمال نفوذ و تصرف غیرمجاز در اموال عمومی است. درباره اقدام علیه امنیت ملی نیز برخی مصادیق ذکر شده است. اگر کسی علیه جمعی قمه بکشد، خلاف امنیت است. اگر کسی سلاح بکشد و اخافه داشته باشد، محاربه است. بنابراین مرجع قرار می‌دهند که مصادیق را تعیین کند. در مورد اخلال در نظام اقتصادی کشور، گاهی وقت ها مصادیق مشخص است و برخی مشخص نیست که به بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد و دارایی مراجعه می شود.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که چرا نگفتید چنین لاتی در مجمع تشخیص است گفت: این که مربوط به من نیست. مطالبی که مربوط به من است را سئوال کنید.

سخنگوی دستگاه قضا درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر اینکه گفته بود می خواستیم پرونده برادر یکی از مسئولان را پیگیری کنیم اما آن مسئول گفت اعلام جنگ می کنیم. آن مسئول چه کسی بود و چرا شما برای پیگیری فساد از برادر آن فرد اجازه گرفتید اظهارکرد: ما نرفتیم اجازه بگیریم و هیچ کجا چنین حرفی نزدیم. پس این حرف شما غلط است. ما نه تنها از رییس جمهور فعلی و سابق و اسبق، در بسیاری از موارد در مورد حتی برخی از اعضای خانواده و برخی کسان دیگر، می رویم می گوییم درباره فلان فرد آن اتهام مطرح است تا اگر خواستند اطلاعاتی بدهند، اقدام کنند. در پاره ای از موارد که اصلا قانون الزام می کند که برای تعقیب وزیر و معاون رییس جمهور باید به مجلس خبر بدهیم.

وی اضافه کرد: در این قضیه اولاً اجازه گرفته نشده است و این رویه ما نه تنها درباره ایشان بلکه بسیاری از کسان دیگر است. ایشان گفتند الان در آستانه انتخابات است و این تفسیر می شود و اگر این بشود، جنگ می شود و ما هیچ اعتنایی نکردیم و کار خود را انجام دایم و احضار شد و الان پرونده در جریان است و در حال رسیدگی است و نه اجازه گرفته شده و نه پرونده متوقف شده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سئوال که سازوکار نظارت بر قوه‌قضاییه چیست و چرا هر کاری دلش می‌خواهد می کند و هیچ کس هم جلویش را نمی گیرد افزود: مگر در دنیا غیر از این است که اگر کسی از دستگاه قضایی شکایت داشت، به قوه مجریه شکایت می کند. یک دادسرا و دادگاهی به نام دادسرا و انتظامی قضات وجود دارد که اگر قاضی تخلف کرد، دادسرا و دادگاه ورود می کند. علاوه بر این سازمان بازرسی کل کشور هم در برخی بخش های اجرایی قوه قضاییه هم نظارت می کند و مجلس هم می تواند طبق اختیارات قانونی ورود می کند و بیت مقام معظم رهبری بخش هایی برای نظارت دارد.

وی درباره اظهارات فردی به نام نظری مبنی بر اینکه فسادی را به وی منعکس کرده و معاون اول دستگاه قضا، فساد را به قاضی متخلف داده و نهایتا نظری به حبس محکوم شده است گفت: من آقای نظری را می‌شناسم و خیلی از شماها نمی شناسید. آقای نظری قبل از اینکه این مسئله برایش پیش بیایید با هم ارتباط داشتیم و برخی مطالب را گاهی وقت ها با واسطه یا بی واسطه برای ما می فرستاد. زمانی که این اتفاق برایش افتاد، من واقعا تلاش کردم. من از دادسرای انتظامی و مرکز حفاظت خواستم تحقیق کنند. رییس قوه قضاییه یک هیئت ویژه فرستاد که آیا مسایل ادعایی درست یا خیر؟ هیئت مخصوص از تهران رفت و کنکاش کرده است. درباره برخی چیزهایی که ایشان ادعا کرده بود، افرادی آمدند و شکایت کردند. بنابراین هم ادعاها و هم شکایت‌ها بررسی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به اظهارات یکی از حضار که پشت تریبون قرار گرفت و مدعی شد قضات و وکلا فاسد هستند گفت: آیا همه وکلا، کارشناسان و قضات فاسد هستند. اینکه که بگویید کل قضات مستقل نیستند، درست و منطقی نیست. گاهی وقت‌ها مهم این است که یک چیزی اثبات می شود یا خیر.

محسنی اژه ای درباره جریان انحرافی یا دمل چرکین خواندن احمدی‌نژاد و اطرافیانش گفت: در قوه قضاییه تلاش این بوده و هست که بر اساس حق و عدالت عمل شود و پرونده‌ها به هر مقدار که ممکن است، سریع‌تر رسیدگی شود. آیا در قوه قضاییه ایراد نیست؟ قطعا هست و من نمی‌گویم نیست. اگر نبود که قاضی  و وکیل و کارشناس را بازداشت نمی‌کردیم. اگر واقعا عدالتخواه هستید، تضعیف و تخریب قوه قضاییه به نفع نیست. خیلی از مسایلی که گفته می شود انتقاد و نقد نیست.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه