مدیر موسسه رنگ ایمان در شاندرمن:

میرزا در برابر دو ابر قدرت بزرگ دنیا ایستاد / نهضت جنگل از ۱۴ اسلحه به چند هزار نیروی نظامی رسید

مدیر موسسه رنگ ایمان گفت: میرزا نظامات حاکمیتی دادگاه و تعلیم و تربیت ایجاد کرد و از ۱۴ اسلحه به چند هزار نیروی رزمی رسید.

میرزا در برابر دو ابر قدرت بزرگ دنیا ایستاد / نهضت جنگل از ۱۴ اسلحه به چند هزار نیروی نظامی رسید

به گزارش ۸دی به نقل از ماسال نیوز؛ حجت‌الاسلام مرتضی عبداللهی در شب خاطره با موضوع گرامیداشت سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در مسجد جامع شاندرمن گفت: از افتخارات مردم گیلان این بوده است که مردم ما از ابتدا مردمانی مؤمن و معتقد به مبانی انقلاب و اسلام بوده‌اند.

مدیر مسئول موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان با بیان اینکه گیلانیان از شرق تا غرب، پس از ظهور اسلام در سال‌های نزدیکی مسلمان شدد، عنوان کرد:  طیف گسترده‌ای از سپاه مختار که به خونخواهی امام حسین (ع) قیام کردند، از مردم همین دیار بودند.

مدیر مسئول پایگاه اینترنتی رنگ ایمان خاطرنشان کرد: اکنون هم در جبهه اسلام علیه کفر جهانی، جوان‌های گیلانی در صف مقدم رویارویی با جبهه دشمن هستند و استان گیلان از استان‌هایی بوده که بیشترین شهدا را در این راه تقدیم اسلام کرده‌اند.

حجت الاسلام عبداللهی با تاکید بر اینکه این افتخارات مردم گیلان باید نقل شود و جوان‌ها به این افتخارات ببالند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سفری که به گیلان داشتند تعبیر جالب قرآنی «بلده طیبه» را برای این استان بکار بردند.

میهمان ویژه نشست خاطره گویی با موضوع رهبر قیام جنگل، مهم‌ترین مساله جوان امروز را از دیدگاه رهبر انقلاب، بحث هویت دانست و تاکید کرد: کسی که ریشه نداشته باشد، با کمترین بادی خم می‌شود و شکسته می‌شود. هر کسی باید بداند نسب و افتخاراتش چه بوده است تا از خودش مراقبت بیشتری کند.

وی افزود: گیلانی‌ها همیشه در مبارزات حق طلبانه پیش رو بودند. یک طایفه بزرگی هم اکنون در کشور یمن به نام دیلمی‌ها وجود دارد.  این طایفه همان دیلمی‌هایی هستند که در قرن ۵ هجری از این منطقه برای کمک به یکی از ائمه زادگان در یمن رفتند. رفتند و به امامزاده‌ای که اکنون به امام هادی زیدی‌ها معروف است برای تثبیت تشیع در یمن کمک کردند.

حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به مشوش نوشته شدن تاریخ در برهه‌های گوناگون گفت: عمدتاً تاریخ به دست کسانی که مخالف جنبش‌های اسلامی و آزادی بخش بودند نوشته شده است. اما به هر حال به تعبیر امیر المومنین علیه السلام باید سرگذشت گذشتگان را بخوانیم  تا راه پیش رویمان بازتر شود و آینده را ببینیم.

وی ادامه داد: میرزا کوچک به تعبیر رهبری انقلاب یک شخصیت شجاع و یک نمونه و الگو بود. رهبری فرمودند میرزا نماد شجاعت و موفقیت مردم گیلان است.

مدیر موسسه رنگ ایمان با اشاره به پویایی و حیات شخصیت میرزا در قرن اخیر اظهار داشت: کمتر اتفاقی مانند حرکت میرزا مستدام مانده و این همه کتاب و مقاله درباره‌اش نوشته شده است. روندی که همچنان ادامه دارد. این از اخلاص آن مرد بود.

عبداللهی افزود: میرزا یک طلبه متدین بود که در رشت و تهان دروس حوزوی خوانده است و موافقین و مخالفنیش بر تعصب او در دینداری تصریح کرده‌اند. او فردی تسبیح به دست، اهل ذکر و استخاره بود. حتی در برخی کتب همچون کتب دهخدا او را به واسطه این ورحیات مسخره کرده‌اند.

وی با بیان اینکه میرزا شخصیتی دیندار بوده و دغدغه مندی او در طول سالیان مختلف از این روحیه دینداری نشات گرفته است، گفت: میرزا کوچک از مبارزین دوران مشروطه هم هست. یعنی ۱۰ سال قبل از جنگل، با ایتکه سنی هم ندارد در نهضت مشروطه حضور فعال دارد.

وی ادامه داد: میرزا کوچک در ابتدای حرکتش، با چندین روحانی برجسته که مجتهد مسلم بودند مشورت کرد و حلقه اولیه هیات اتحاد اسلام را بنا نهاد. به تعبیر میرزا، خواستار اتحاد اسلامیم چرا که به حکم قرآن  » انما المومنون اخوه»؛ یعنی مومنان برادر هم هستند.

حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به مجاهدت‌های مردم گیلان علیه انگلیس و روس تزاری اظهار داشت: به عنوان مثال حرکتی برای تقسیم ایران بین دو ابرقدرت جهانی صورت گرفت و در طی آن قرار شد گیلان تحت تسلط روس تزاری دربیاید. بسیاری از مردم وعلما و مجاهدان در برابر این تصمیم ایستادگی کردند. در همین رشت اطراف بیمارستان پورسینا چندین قبر از مبارزانی که توسط روس‌ها اعدام شدند وجود دارد.

وی افزود: گزارش‌هایی از حمله اینها در سال ۱۳۹۰ شمسی از انزلی به گیلان هست که نشان می‌دهد برخردشان با مردم ملمان منطقه دقیقاً مطابق با رفتار داعشی ا عصر حاضر بوده است. اما مردم در برابرشان قیام کردند و برخی از علما و مردم شهید و برخی تبعید شدند از جمله میرزا که ۵ سال توسط حاکم نظامی  روس در ایران، تبعید شد.

مدیر مسئول موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان بیان کرد: روس‌ها زندان معروفی داشتند که علمای ما را به آن منطقه تبعید می‌کردند و حتی اجاره علنی نماز خواندن هم به آنان نمی‌دادند. آیت الله عبدالوهاب ضیابری یکی از همین علماست که با یک وضعیت بغرنجی در گل و لای و سوار کردن در انبار کشتی‌های جنگی و کشتی بخار پس از یک ماه طی مسیر در زندان هایا نفرادی محبوس شد. مرحوم ضیابری وقت به رشت برگشت و دوباره محاکمه شد، شب قبل از ماکمه از طرف کنسول عثمانی در رشت به او پیام دادند که پرچم عثمانی را آویزان کن و بگو تبعه عثمانی هستم تا با تو کاری نداشته باشند. اما ایشان فرمود ننگ است برای من که زیر پرچم بیگانه بروم و شهادت برای من شیرین‌تر است.

حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به بازگشت میرزا کوچک خان از تبعید به گیلان گفت: نهضت میرزا یکنه بزرگ بود به دوابرقدرت وقت جهانی و یک نه بزرگ به حکومت مضمحل قاجار.

وی با اشاره به قحطی بزرگ در ایران بر اثر سیاست‌های پلید انگلستان برای حکومت بر مردم گفت: انگلیسی‌ها رزق و روزی مردم را خریدند و بخشی دیگر را بعدها به زور گرفتند و با این سیاست کار را به جایی رساندند که در برخی مناطق مردم به خوردن هم دیگر روی آوردند. اما در گیلان  میرزا با درایت خودش هرگونه قرارداد با انگلیسی‌ها را ممنوع کرد و در نتیجه این قحطی بزرگ بر گیلان اثر کمتری گذاشت.

حجت‌الاسلام عبداللهی با اشاره به اظهارنظرهای غیر مستند درباره میرزا کوچک خان عنوان کرد: یک آقایی گفته بود میرزا اصلاح‌طلب بود. یا یک آقای دیگری گفته میرزا اعتدال‌گرا بوده است. این‌ها اصلاً درباره میرزا یک کتاب هم نخوانده‌اند. بله امام حسین هم گفت برای اصلاح امت خروج کردم اما این یعنی امام حسین به تعبیر امروزین اصلاح‌طلب بود؟

وی با اشاره به مدیریت بالای رهبری نهضت جنگل اظهار داشت: میرزا با مدیریت قدرتمندش بود که توانست ۶ تا ۷ سال در برابر دو ابرقدرت بزرگ دنیا و حکومت مرکزی  بایستد.

حجت‌الاسلام عبداللهی افزود: انگلیس به میرزا پیشنهاد داد ما تو را حمایت می‌کنیمت تو رئیس ایران بشوی. میرزا پاسخ داده بود حکومتی که زیر بیرق شما باشد اما آن را عار می‌دانیم. همان جوابی که پیامبر اسلام به جهال مکه داد را به آنان داد که اگر خورشید را در دست راست و ماه را در دست چپ من قرار دهید از این راه دست نمی‌کشم. این‌ها شناسنامه و هویت ما هستند و باید دهان به دهان نقل شوند.

وی ادامه داد: میرزا در زمانی که تشکیل حکومت داد نظامات و دستگاه عریض و طویلی داشت. دادگاه و تعلیم و تربیت و ساختارهای حاکمیتی مستقل ایجاد کرده بود. از ۱۴ اسلحه به چند هزار نیروی رزمی رسیده بودند. اما چه شد که همه این‌ها به‌یک‌باره مضمحل شد و نهضت به شکست انجامید؟ میرزا درباره مسئله نفوذ مدیریت خوبی داشت اما خیانت‌های پی‌درپی نزدیک‌ترین افراد نشان می‌دهد که باید گوش‌به‌زنگ بود.

میهمان ویژه‌ی «شب خاطره‌ی میرزا»  تأکید کرد: او چندین مجتهد مسلم را با خود همراه کرد بود و در برابر رضاخان ایستاده بود. این‌ها کار کمی نبود و واقعاً برای انجامش زحمات زیادی کشید. ما باید خودمان را بدهکار میرزا بدانیم و راهش را ادامه دهیم.

وی افزود: بعد از پایان گرفتن کار نهضت جنگل، گیلان باز هم راه انقلابی خود را ادامه می‌دهد و ۵ سال بعد در ۱۲ دی‌ماه سال ۱۳۰۵ شمسی علیه رضا پهلوی در همین رشت قیام می‌کنند و شهید می‌دهند. در بحث ملی کردن نهضت نفت هم مردم این منطقه قیام مجاهدانه داشتند و شهیدها داده‌اند. در مجاهدات گروه فدائیان اسلام هم گیلانی‌ها نقش عمده‌ای داشتند. در نهضت امام خمینی (ره) هم حضور گیلانیان غوغا بوده است.

وی در پایان گفت: به تعبیر یکی از مراجع تمام دنیا همه امکاناتشان را بسیج کردند تا کمر انقلاب ما را بشکنند اما انقلاب ما حتی کمر خم نکرد و به راه خود ادامه می‌دهد. الحمدالله این راه ادامه دارد و همه اینها تمرین است برای رسیدن به حکومت جهانی موعود.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه