توصیه امام رضا (ع) درباره انگشتر عقیق

بنابر تصریح روایات انگشتر عقیق خواصی عجیب دارد. از این رو، امام رضا (ع) ضمن احادیثی توصیه هایی در باب استفاده از این انگشتر کرده اند.

توصیه امام رضا (ع) درباره انگشتر عقیق

به گزارش ۸دی، اسلام به عنوان جامع ترین و کامل ترین ادیان برای همه امور زندگی انسان برنامه دارد حتی برای زیورآلاتی که انتخاب می کند تا به وسیله آنها سبک زندگیش را متعالی سازد.

حسین بن خالد از امام رضا (ع) نقل کرده است که ایشان فرمودند: «امام صادق (ع) فرموده است: هر کس انگشترى به دست کند که نگین آن عقیق باشد تهیدست نمى ‏شود و کارش به بهترین وجه فرجام خواهد یافت.»

همچنین، حسن بن على وشّاء از امام رضا (ع) نقل کرده است که فرمودند: «هر کس با انگشتر عقیق قرعه زند بهره او کامل‏تر خواهد بود.»

عبد الرّحیم قصیر مى‏ گوید: حاکم براى احضار یکى از فرزندان ابوطالب که جنایتى مرتکب شده بود کسى را فرستاد. او در راه به امام صادق (ع) رسید. امام (ع) فرمودند: «انگشترى عقیق به او برسانید.» راوى مى‏ گوید: انگشترى عقیق به او رساندند و از حاکم آزارى ندید.

همچنین، عمرو بن ابى المقدام مى‏ گوید: مردى که تازیانه خورده بود بر امام باقر (ع) گذر کرد. حضرت (ع) فرمودند: «انگشتر عقیق او کجا است؟ بدانید اگر انگشتر عقیق به دست داشت تازیانه نمى‏ خورد.»

و در حدیث دیگر آمده است که امام صادق (ع) فرمودند: «انگشتر عقیق باعث ایمنى در سفر خواهد بود.»

حسین بن مزید مى ‏گوید: امام صادق (ع) از پدرش از پدرانش از امیرمؤمنان (ع) نقل کرده است که فرمودند: «انگشتر عقیق به دست کنید تا خدا به شما برکت دهد و از بلاها ایمن باشید.»

و نیز به همین سند نقل شده است که مردى به رسول خدا (ص) شکایت کرد که راهزنان راه را بر من بستند و اموالم را بردند. پیامبر (ص) به وى فرمودند: «چرا انگشتر عقیق به دست نکردى؟ به دست کردن انگشتر عقیق آدمى را از هر بلایى حفظ مى‏کند.»

علاوه بر این، در حدیث دیگر از امام باقر (ع) نقل شده است که فرموده اند: «هر کس انگشتر عقیق به دست کند، تا زمانى که آن را در دست دارد پیوسته نیکى مى‏بیند، و همواره از جانب خدا محافظى خواهد داشت.»

عقیل بن متوکل در حدیثى مرفوعه از امام صادق (ع) از پدرش از جدّشان نقل کرده است که فرموده اند: «هر کس انگشترى عقیق بسازد و در آن نقش کند «محمّد نبىّ اللَّه و علىّ ولىّ اللَّه» خداوند او را از مرگ بد حفظ مى‏ کند و جز بر فطرت الهى نمى‏ میرد.»

و نیز على بن محمّد بن اسحاق شیبانى در حدیثى مرفوعه از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرموده اند: «هیچ دستى به سوى خدا بالا نرفته است که محبوب‏تر باشد از دستى که در آن انگشتر عقیق باشد.»

زیاد قندى از موسى بن جعفر (ع) از پدرش جعفر بن محمّد (ع) از پدرش محمّد بن علىّ (ع) از پدرش على بن الحسین (ع) از پدرش حسین بن على (ع) نقل کرده است که فرمودند: «پس از آنکه خداوند موسى بن عمران (ع) را آفرید، با وى در طور سینا سخن گفت، آنگاه به زمین نظرى افکند و از نور روى خود عقیق را آفرید، سپس فرمود: «به ذات خود سوگند یاد کرده‏ام که کسى را که انگشتر عقیق به دست دارد به آتش دوزخ عذاب نکنم به شرط آنکه على (ع) را دوست داشته باشد.»

منبع: قدس آنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه