عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان:

نداشتن شریک تجاری، تک‌محصولی و پایین بودن ریسک حذف ایران مهم‌ترین دلایل تحریم‌ها/ افزایش مزیت نسبی قطعات خودرو در کشور ضرورت دارد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان و پژوهشگر اقتصادی به‌ضرورت افزایش مزیت نسبی قطعات خودرو در کشور تاکید کرد و گفت: نداشتن شریک تجاری، تک‌محصولی و پایین بودن ریسک حذف ایران مهم‌ترین دلایل تحریم‌ها محسوب می‌شود.

نداشتن شریک تجاری، تک‌محصولی و پایین بودن ریسک حذف ایران مهم‌ترین دلایل تحریم‌ها/ افزایش مزیت نسبی قطعات خودرو در کشور ضرورت دارد

به گزارش ۸دی؛ سید رضا میر عسگری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت صنعت خودرو در کشور را فرصتی پرکاربر توصیف و اظهار کرد: خودرو همچون مسکن ارتباطات پیشین و پسین بسیار گسترده‌ای دارد و باید به‌صورت جدی در کشور دنبال شود.

وی صنعت خودرو را حائز اهمیت برشمرد و افزود: در حال حاضر شرکت‌هایی در کشور فعالیت می‌کنند که زیر نظر شرکت‌های خودروسازی دولتی نیستند و به‌صورت خصوصی اداره می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با تاکید بر رها نشده صنعت خودرو در کشور گفت: صنعت خودرو در کنار اشتغال و صنعت پرکاربر، نمودی عینی از توان تکنولوژی کشور نیز محسوب می‌شود و باید به این مبحث نیز توجه بیشتری بشود.

میر عسگری به‌ضرورت اعمال رویکرد اقتصاد مقاومتی و جهادی در صنعت خودروسازی اشاره داشت و خاطرنشان کرد: ما در حوزه کالاهای استراتژیک همچون صنایع دفاعی و نظامی، قیمت تمام‌شده محصول برای ما اصلاً مهم نیست و هرچقدر نیاز به مصرف باشد، هزینه می‌کنیم و سعی می‌کنیم بهترین محصول را بسازیم تا محتاج دیگری نباشیم که این رویکرد در صنعت خودرو نیز باید وجود داشته باشد.

وی بابیان اینکه در رویکرد جهادی هدف اصلی کسب سود نیست، گفت: باید به‌گونه‌ای در صنعت خودروی کشور گام برداریم که نیاز مردم ایران از صنعت خودرو را فراهم کنیم و فقط به فکر سودآوری نباشیم.

استاد اقتصاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی با انتقاد از وضعیت خودروسازی در کشور، افزود: در حال حاضر خودروساز تمام هزینه‌های تمام‌شده برای تولید را سعی می‌کند از خریدار اخذ کند.

میر عسگری با اشاره به اینکه در دنیا بحث مزیت نسبتی منعطف به یک کالا نیست بلکه مزیت نسبی قطعات کالا مهم‌تر از کالای نهایی تولیدشده است، تصریح کرد: صنعت خودروسازی آمریکا تنها ۱۷ درصد از ارزش‌افزوده خودروی تولیدشده صرف تولید می‌شود و مابقی تولید به اقصی نقاط دنیا واگذار می‌شود.

وی با اشاره به مزیت برون‌سپاری در تولید کالا و محصول نهایی گفت: باید هر قطعه از کالایی یک صنعت همچون خودرو در کشور برون‌سپاری شود تا با رقابتی شدن فضا بهترین قطعه تولید و به بازار عرضه شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان افزود: ما به‌جای اینکه به فکر خودروی ملی باشیم باید به فکر تولید قطعات خودرو باشیم که بیشترین مزیت نسبی را در تولید آن قطعات دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی با تاکید بر اینکه باید در تولید یک محصول در جهان حرف برای گفتن داشته باشیم، بیان کرد: مثلاً ظرفیتی که در صنعت پتروشیمی کشور وجود دارد باید به بهترین نحوه در اختیار شرکت‌های تایرسازی قرار بگیرد تا با تولید بهترین نوع تایر، بهترین شرکت‌های تولید خودرو نظیر بنز نیازمند تولید محصول ایرانی باشند.

وی افزود: در صنعت خودرو اگر ما یک تایر جهانی داشته باشیم خیلی بهتر از این است که یک خودروی ملی داشته باشیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان بابیان اینکه عمده طرح‌های تولید خودروی دنیا توسط آلمانی‌ها صورت می‌گیرد، چون در صنعت طراحی بسیار تلاش کرده‌اند و موفق هم هستند، خاطرنشان کرد: خیلی از طراحان مراکز طراحی صنعت خودرو ایرانی هستند که می‌توان از آن نیروها استفاده کرد.

وی با اشاره به تحریم‌های پی‌درپی ایران و تاکید برداشتن شریک تجاری مستمر و دائمی گفت: تاکید بر تولید باکیفیت قطعات خودرو و افزایش مزیت نسبی به معنای نداشتن خودروی ملی نیست بلکه باید به دنبال هم‌پیمانان استراتژیک باشیم که در شرایط تحریم نیز ما را رها نکنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان بابیان اینکه ما باید سه تا چهار مرحله از تولید یک صنعت را در کشور داشته باشیم، گفت: در حال حاضر بسیاری از تحریم‌ها به دلیل تک‌محصولی و پایین بودن هزینه حذف ایران است که باید ریسک حذف ایران در تحریم‌ها را افزایش دهیم.

میر عسگری با اشاره به اینکه علیرغم نداشتن تنوع صادراتی، شریک تجاری ما هم بسیار اندک‌اند، گفت: اگر ما به‌جای نفت ۱۰ قلم کالای نهایی و یا واسطه‌ای داشتیم اکنون به‌راحتی تحریم نمی‌شدیم.

استاد اقتصاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی افزود: مثلاً ما نباید به دنبال تولید هواپیما باشیم بلکه باید دو قلم از قطعات هواپیما را در کشور به بهترین شکل ممکن تولید کنیم و مطمئناً در چنین شرایطی تحریم کنندگان مقاومت خواهند کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان گفت: باید همان رویکردی که در حوزه دفاعی داشته‌ایم را به همان مقدار عزم در تولید صنایع خودروسازی داشته باشیم.

استاد اقتصاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی با تاکید بر اینکه باید هزینه حذف ایران را توسط تحریم کنندگان افزایش داد، گفت: اگر ما شرکای تجاری متعهدی داشته باشیم و محصولات تولیدی در کشور نیز با مزیت نسبی بالاتر باشند، هزینه حذف ایران سنگین خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه