در گفتگو با کارشناسان مطرح شد؛

آمریکایی‌ها به نیم بند از متن برجام هم عمل نکردند / دستگاه دیپلماسی نباید منتظر بیانیه‌های آبکی آمانو بماند!

بسیاری از کارشناسان درباره نواقص برجام در ابتدای مذاکرات هشدار دادند اما در داخل کشور به این هشدارها توجه نشد و اکنون شاهدیم آمریکایی‌هایی نیم‌بند از متن برجام را هم عمل نکرده و نمی‌کنند.

آمریکایی‌ها به نیم بند از متن برجام هم عمل نکردند / دستگاه دیپلماسی نباید منتظر بیانیه‌های آبکی آمانو بماند!

به گزارش ۸دی، دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای برای ایران از جمله مباحثی است که در روزهای اخیر از سوی منتقدان آمریکایی و رژیم اشغالگر صهیونیستی بارها مطرح‌شده است درحالی‌که گزارش‌های هر چند آبکی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانگر پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات برجام است و مواضع کشورهای مختلف مانند آمریکا در خصوص این توافقنامه پذیرفته‌شده نیست و دستگاه دیپلماسی باید جدی‌ و فعال‌تر درباره این موضوع عمل کند.

تاکنون بسیاری از بندها در برجام از سوی غربی‌ها نقض شده است و این موضوع بیانگر بدعهدی طرف‌های مقابل در برجام بوده و در این خصوص لازم است دستگاه‌های نظارتی ملی و بین‌المللی به تکالیف خود عمل کرده و از تضییع بیش‌ازحد حقوق کشورمان جلوگیری کنند.

اما تلاش‌های آمریکا برای دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران با واکنش‌هایی همراه بوده است که نشان می‌دهد هیچ‌گاه ملت و دولت ایران از این حقوق مسلم نمی‌گذرند و بر احقاق حقوق ملی تاکید دارند.

رضا سیمبر، عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان در رابطه با تلاش آمریکا برای اعمال محدودیت‌های دائمی علیه ایران به خبرنگار ۸دی می‌گوید: ایران در برجام حدود و مرزهایی را مشخص کرده است که همچون خود طرفین نیز باید به آن متعهد باشند و در غیر این صورت برجام قابلیت اجرایی ندارد.

وی بر رفتار متقابل ایران با آمریکا در خصوص مسائل هسته‌ای تاکید می‌کند و معتقد است: اگر ما ببینیم طرف‌های متقابل ایران متعهد به توافقات نیستند و به‌عناوین‌ مختلف مفاد قرارداد را نفی و کارشکنی می‌کنند، قطعاً باید رفتار متقابل نسبت به آن‌ها اعمال شود.

سیمبر با بیان اینکه ایران همه بندهای متعهد شده در برجام را به مرحله اجرا درآورده خاطرنشان کرد: ایران باید درصورتی‌که طرف مقابل تعهداتی پذیرفته‌شده را اجرایی نمی‌کند واکنش‌های متناسب را اجرایی کند.

کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به عدم پایبندی و مکر آمریکا در برجام افزود: متأسفانه تاکنون آمریکایی‌ها با ترفندهای مختلف به روح و جسم برجام ضرباتی زده‌اند و همچنان نیز می‌زنند.

وی با اشاره به تعهدات اجراشده از سوی ایران و عدم پایبندی و نقض عهد طرف آمریکایی در برجام گفت: در شرایط فعلی باید گفت اگر روند پسابرجام ادامه پیدا کند آینده خوبی در رابطه با برجام وجود ندارد.

سید علی آقازاده، عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه معتقد است: آمریکا با مشوش کردن فضا و ادامه محدودیت‌های هسته‌ای در تلاش است تا ایران را متحمل فشارهای سنگین‌تر در حوزه‌های مختلف کند.

وی با اشاره به امتیازات گسترده واگذارشده به آمریکا در برجام افزود: آمریکایی‌ها ازآنجایی‌که توانسته‌اند امتیازاتی را از طرف ایرانی در برجام بگیرند و ما هم دودستی تأسیسات هسته‌ای را تقدیم آن‌ها کردیم و مطالبات ما هم از آن‌ها همش نسیه بوده، احساس می‌کنند می‌توانند با رفتار همچون گذشته خود جریان چماق و هویج را در پیش بکشند.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه نقض عهدهای مکرر طرف آمریکایی تجربه‌ای تلخ را رقم‌ زده، گفت: آمریکا نمی‌تواند جمهوری اسلامی را همچون گذشته به میز مذاکره بکشد و مباحثی همچون اعمال محدودیت‌های دائمی هسته‌ای برای ایران و یا مباحث موشکی را در پیش بکشد.

نماینده اسبق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی دست آمریکا را خوانده و از توطئه‌هایش باخبر است، خاطرنشان کرد: اتهام به ایران در بی‌ثبات کردن منطقه ازجمله اتهاماتی است که استکبار جهانی ما را محکوم کرده و بهانه‌هایی است تا برای ایران در مجامع جهانی فضاسازی کنند.

آقازاده با اشاره به نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم اظهار کرد: با توجه به اینکه تحولات منطقه به نفع جمهوری اسلامی تمام‌ شده و ایران ثابت کرده که در مقابل تروریسم می‌جنگد و به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای می‌تواند بر قدرت امنیتی و دفاعی خود بیفزاید بنابراین هیچ‌گاه زیر بار زور و دسیسه‌های دشمن نخواهد رفت.

وی با اشاره به پشتوانه مردمی جمهوری اسلامی ایران و وحدت همگانی در راستای تقویت دفاعی کشور افزود: آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا باز هم جمهوری اسلامی را وادار به مذاکره کنند گرچه این روحیه و هیچ اراده‌ای در جمهوری اسلامی نیست که به سمت مذاکرات مجدد با آمریکا و اروپا برود.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی با بیان اینکه آمریکا در برجام در چارچوب قوانین بین‌المللی عمل نکرد اظهار داشت: بسیاری از کارشناسان درباره نواقص برجام در ابتدای مذاکرات هشدار دادند اما در داخل کشور به این هشدارها توجه نشد و اکنون شاهدیم آمریکایی‌هایی به توافق نیم‌بند هم عمل نکرده و نمی‌کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا و همپیمانانش به دنبال طراحی و اجرای نقشه‌ای برای اعمال محدودیت‌های دائمی  در فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند افزود: آمریکا از شکست داعش در منطقه عصبانی است و نمی‌تواند این موفقیت را تحمل کند لذا به دنبال نقشه جدید علیه جمهوری اسلامی است.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تقویت بنیه دفاعی کشور گفت: هیچ مذاکره‌ای درباره مسائل نظامی و دفاعی کشور امکان‌پذیر نیست و آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران در حوزه دفاعی کشور و برای پیشرفت و توسعه‌ی آن مذاکره نمی‌کند و منتظر نظر آمریکایی‌ها و دیگران نخواهد ماند.

نکته پایانی اینکه، دستگاه دیپلماسی کشور باید در مقابل رفتار خصمانه آمریکا و هم‌پیمانانش در رابطه با محدودیت‌های دائمی علیه صنعت هسته‌ای کشور، اقدامی مضاعف به عمل آورد تا طرف‌های برجام اجازه بیان اعمال محدودیت‌های چند برابر وضعیت فعلی را در صنعت هسته‌ای کشور نداشته باشند.

هیئت نظارت بر برجام و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان انرژی اتمی باید بر بیانیه‌های خود پافشاری کند و اینکه اعلام می‌کند فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است باید همه کشورهای متعهد آن را بپذیرند.

عدم دریافت واکنش مناسب از سوی طرف ایرانی در مقابل نقض‌های برجام موجب شد تا آمریکا پای خود را از گلیمش درازتر کند و در این رابطه دستگاه دیپلماسی کشور باید به‌موقع و به‌جا وارد عمل شود و به‌صورت رسمی و از موضع قدرت در مقابل اظهارات طرف‌های آمریکایی بایستد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
گویند اگر امریکا برجام را نقض کند ما واکنش مناسب نشان می دهیم.از طرفی چند بار خودشان گفته اند برجام نقض شده است و تحریم های رنگارنگ پسابرجامی را هم ملت می بینند.دولت فرامین نظام سلطه در قالبfatfرا پذیرفت اما مشکل مراودات بانکی حل نشد.در عین حال اخیرا مصوبه پیوستن به کنوانسیون دروغین مبارزه با کمک مالی به تروریزم را برای بررسی و تطبیق با قوانین به مجلس فرستاد،اگر مجلس آن را بلامانع اعلام کند کمک مالی ایران به مقاومت منطقه ای و حتی سپاه پاسداران(که از نظر امریکا تروریست معرفی شده اند)می تواند باعث تحریم بیشتر ایران شود.عملکرد دولت محترم در قبال صنعت هسته ای،برجام و دفاع حقوق حداقلی در نظر گرفته شده در برجام مایه تعجب است.چرا بدست خودمان دستمان را برای کمک به مقاومت منطقه می بندیم؟!
در حاشیه