از ۱۰ مزیت سلامتی چای سبز غافل نشوید

خواص چای سبز به قدری بیشمار است که در یک عبارت می توان آن را درمان تمام بیماری ها و راهی برای زیبایی و تناسب اندام معرفی کرد.

از ۱۰ مزیت سلامتی چای سبز غافل نشوید

به گزارش۸دی”به نقل از care۲چای سبز نوعی چای است که از جوانه ها و گلبرگهای تازه گیاه چای به دست می آید. در فرآیند تولید این چای اکسایش بسیار کم صورت می پذیرد. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی بوده و انواع مختلفی همچون چینی و ژاپنی دارد:

بهبود کلی سلامت: چای سبز با پلی فنول هایی مانند فلاونوئیدها و کاتچین ها به عنوان آنتی اکسیدان، بارگزاری می شود. این مواد می توانند از تشکیل رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کرده و سلول ها و مولکول ها را در برابر آسیب ها محافظت کنند. رادیکال های آزاد نقش مهمی در پیری و ابتلا به انواع بیماری ها دارند. یکی از ترکیبات قدرتمند چای سبزEGCGاست که برای درمان بیماری های مختلف کاربرد دارد.

بهبود عملکرد مغز: عنصر فعال کلیدی در چای سبز، کافئین است که یک محرک شناخته شده برای بهبود عملکرد مغز به شمار می رود. مقدار کافئین موجود در چای سبز البته به میزان قهوه نیست ولی با مصرف آن میزان دوپامین و نوراپی نفرین در مغز افزایش می یابد و منجر به بهبود جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله بهبود خلق و خوی، هوشیاری و … می شود.

سوزاندن چربی و بهبود عملکرد فیزیکی: چای سبز در مطالعات انسانی، باعث افزایش چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن شده است. کافئین موجود در چای سبز به بهبود عملکرد جسمی کمک می کند و آنهم با استفاده از بافت های چربی به عنوان انرژی.

کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها: سرطان ناشی از رشد کنترل نشده سلول ها است و یکی از عمده ترین علل مرگ و میر در دنیا به شمار می آید. ثابت شده که آسیب های اکسیداتیو به رشد سرطان کمک می کند و در این میان آنتی اکسیدان ها می توانند اثر محافظتی داشته باشند. چای سبز یک منبع عالی از آنتی اکسیدان است که خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان سینه، سرطان پرستات، سرطان کولورکتال و … را کاهش می دهد.

محافظ مغز در برابر پیری: مصرف چای سبز محافظی است برای جلوگیری از اثرات پیری روی مغز. در واقع شما با مصرف منظم این چای خود را در برابر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون تا حد زیادی بیمه کرده اید. چای سبز نه تنها عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود می دهد، بلکه در برابر آسیب های جدی به مغز ناشی از افزایش سن نیز به عنوان یک سد عمل می کند. ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز تا حد زیادی در این زمینه موثر هستند.

بهبود سلامت دندان ها: ترکیبات موجود در چای سبز باعث از بین رفتن باکتری ها و بهبود سلامت دندان ها می شود؛ ضمن این که از ابتلا به عفونت های دندان و دهان نیز جلوگیری می کند. ثابت شده که مصرف چای سبز حتی اثر محافظتی در برابر ویروس آنفلوآنزا نیز دارد. استرپتوکوک موتانس، از باکتری های مضر در دهان است که منجر به تشکیل پلاک و در نهایت ایجاد حفره و پوسیدگی دندان ها می شود. مطالعات نشان می دهد که کاتچین موجود در چای سبز از رشد این باکتری جلوگیری می کند. علاوه بر این، مصرف چای سبز، راهی است برای خوشبو کردن دهان و جلوگیری از تنفس بد بو.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲: در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا از دیابت نوع ۲ رنج می برند. مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم چای سبز منجر به بهبود حساسیت به انسولین و تعادل قند خون می شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی: بیماری های قلبی و سکته مغزی از بزرگترین علل مرگ و میر در دنیا هستند و اینطور ثابت شده که مصرف چای سبز منجر به کاهش کلسترول تام، کاهش کلسترول ال دی ال و در تری گلیسیرید می شود. چای سبز به طرز چشمگیری منجر به افزایش توانایی آنتی اکسیدان های خون شده و از ذرات کلسترول ال دی ال در برابر اکسیداسیون محافظت می کند. همین روند منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

کاهش خطر ابتلا به چاقی: با توجه به این که چای سبز می تواند میزان متابولیسم را در کوتاه مدت افزایش دهد، این امر به شما در کاهش وزن کمک می کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که چای سبز به کاهش چربی های بدن به ویژه چربی ناحیه شکمی کمک می کند.

افزایش طول عمر: از آنجا که مصرف چای سبز خطر ابتلا به سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد، خود راهی است برای تجربه عمر طولانی تر.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه