۳ راز زنانه که حتما باید از آنها با خبر شوید

شاید تاثیر این موضوع را متوجه نشوید، اما تغذیه براساس یک رژیم غذایی سالم، متعادل و مغذی و همچنین نوشیدن مایعات به مقدار زیاد، از اصول کلیدی در راستای داشتن واژن سالم و دستگاه تولید مثل سالم است.

۳ راز زنانه که حتما باید از آنها با خبر شوید

به گزارش ۸دی: به‌طور معمولا pH واژن باید حدود ۳.۸ تا ۴.۵ باشد، اما کارهایی مانند استفاده از دوش آب برای شستن واژن می‌تواند سطح pH طبیعی را مختل کند و اسیدیته آن را کاهش بدهد. به‌علاوه، بیوم واژن هم به‌واسطه همین کار دچار اختلال می‌شود و فضای مناسبی برای رشد عفونت‌های باکتریایی در آن به‌وجود می‌آید. پس اگر احساس می‌کنید که بوی ناخوشایند یا زننده‌ای از واژن به مشام‌تان می‌رسد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. استفاده از دوش آب برای مقابله با چنین مشکلاتی فقط بوی زننده را به‌طور نسبی کاهش می‌دهند و درنهایت علت اصلی و بیماری‌زایی که باعث به‌وجود آمدن مشکل شده‌اند را درمان نمی‌کند. همچنین استفاده از صابون‌های غلیظ یا عبور دادن شوینده‌ها به داخل واژن، از اشتباهات دیگری هستند که می‌توانند pH واژن را به‌طور قابل توجهی مختل کنند.

تغذیه براساس رژیم غذایی سالم

شاید تاثیر این موضوع را متوجه نشوید، اما تغذیه براساس یک رژیم غذایی سالم، متعادل و مغذی و همچنین نوشیدن مایعات به مقدار زیاد، از اصول کلیدی در راستای داشتن واژن سالم و دستگاه تولید مثل سالم است. درواقع، بعضی از مواد غذایی می‌توانند در درمان مشکلات مربوط به سلامت واژن موثر باشند. ماست، یکی از ماده‌های غذایی است که می‌تواند از ابتلا به عفونت‌های مخمر جلوگیری کند و در روند درمان این بیماری‌ها نیز موثر باشد. ماست‌های سرشار از پروبیوتیک، خصوصا ماست یونانی، فایده بیشتری در میان انواع ماست‌ها دارند. در میان پروبیوتیک‌ها، باکتری لاکتوباسیلوس دارای اهمیت بیشتری از این نظر است. اگر هم مستعد ابتلا به عفونت مجاری ادراری هستید، یکی از مطالعات Archives of Internal Medicine نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های کرن‌بری می‌تواند در این زمینه تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

مراجعه به متخصص زنان

جدی گرفتن معاینات منظم با رفتن نزد متخصص زنان، یکی از اصول حیاتی برای حفظ سلامتی وژان است. مراجع معتبر به زنان توصیه می‌کنند که اولین معاینه خودشان را در ۲۱ سالگی شروع کنند. همچنین توصیه می‌شود که معاینه پاپ‌اسمیر نیز در ۲۱ سالگی برای بررسی هر گونه تغییر مشکوک به سرطان در سلول‌های واژن شروع شود. پزشک متخصص زنان، این توانایی را دارد که بیماری‌ها و اختلال‌های احتمالی در واژن را به‌خوبی تشخیص بدهد.

درمان بیماری‌ها بلافاصله پس از شروع

بیماری‌های مربوط به واژن به سه نوع اصلی تقسیم می‌شوند: عفونت مخمر، واژینوز باکتریایی و تریکومونیاز. اگر مستعد ابتلا به عفونت مخمر باشید و علائم آن را هم مشاهده کنید، به‌گفته بعضی از متخصصان می‌توانید از داروهای بدون نسخه برای درمان مشکل استفاده کنید. با این ‌حال، اگر علائم این مشکل از بین نروند، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. در حالی که مخمر نوعی بیماری قارچی محسوب می‌شود، اما واژینوز باکتریایی به‌واسطه رشد بیش از اندازه باکتری‌ها در واژن به ‌وجود می‌آید. تریکومونیاز هم نوعی بیماری انگلی است و با تماس جنسی منتقل می‌شود. درمان همه این بیماری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چون عدم درمان آن‌ها می‌تواند به مشکلات دردناک، آزاردهنده و جدی برای دستگاه تولید مثل منجر شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه