شبهات؛

آیا امام زمان مردم را وادار به اسلام آوردن می‌کند؟

برخی با استناد به یک روایت غیرمعتبر مدهی هستند امام زمان (عج) همه را با زور وادار به اسلام آوردن می‌کند و هر کس اسلام نیاورد را گردن می‌زند.

آیا امام زمان مردم را وادار به اسلام آوردن می‌کند؟

به گزارش ۸دی، اسلام ملکی معاف کارشناس علوم قرآنی و حدیث به این سوال «آیا امام زمان (عج) مردم را به زور وادار به اسلام آوردن می کند» پاسخ داد:

پرسش:

آیا درست است که در بحارالانوار (ج ۵۲، ص ۳۴۰) آمده که امام زمان (عج) همه را با زور وادار به اسلام آوردن می‌کند و هر کس اسلام نیاورد را گردن می‌زند؟

پاسخ:

 علمای شیعه تأکید می‌کنند که اولاً در مسائل عقیدتی نمی‌توان به خبر واحد (روایتی که متواتر نیست) تکیه کرد. ثانیاً روایتی که بر خلاف قرآن باشد قطعاً یا جعلی است یا دستخوش تحریف قرار گرفته است و سخن معصومان (ع) به شمار نمی‌رود.

 روایتی که در بحارالانوار در صفحه مورد نظر نقل شده و می‌گوید مهدی (ع) همه را مجبور به مسلمان شدن می‌کند معتبر نیست زیرا:

۱- این روایت، خبر واحد (غیرمتواتر) و فاقد «سند معتبر» است ازاین‌رو در مسائل عقیدتی نمی‌توان به آن تکیه کرد.

۲- این روایت با آیه «لا اکراه فی الدین» تعارض دارد بنابراین نمی‌توان به آن استناد کرد. دستکم یکی از معانی عبارت «لا اکراه فی الدین» این است که هیچ‌کس را نمی‌توان به پذیرش اسلام مجبور کرد.

۳- از آیه ۶۴ سوره مائده فهمیده می‌شود که دستکم یهودیان تا روز قیامت به‌عنوان یک قوم و یک دین باقی خواهند بود بنابراین این ادعا که مهدی (عج) پیروان همه ادیان را وادار به مسلمان شدن کند بر خلاف پیش‌بینی قرآن است.

۴- مهدی (عج) از اهل بیت پیامبر (ص) است و از راه قرآن جدا نمی‌شود بلکه اجراکننده‌ی راستین قرآن خواهد بود. قرآن به‌صراحت فرموده که دستوری درباره «دشمنی با غیرمسلمانان» ندارد مگر کسانی که با مسلمانان می‌جنگند یا آنان را از سرزمینشان بیرون می‌کنند. درباره سایر مردم جهان دستور قرآن این است که با «عدل» و «احسان» رفتار کنیم. در این مورد به آیه‌های ۸ و ۹ سوره ممتحنه و آیه ۹۰ سوره نحل مراجعه فرمایید؛ بنابراین اگر یهودیان و مسیحیان به جنگ با مهدی (عج) برنخیزند آن حضرت با آنان رفتاری نیکو خواهد داشت زیرا دستور قرآن نیز همین است.

۵- مهدی (عج) تبیین‌کننده و اجراکننده سیره رسول‌الله (ص) است. سیره آن حضرت به نحوی بوده که هرگز پیروان ادیان دیگر را مجبور به مسلمان شدن نفرموده‌اند و جنگ‌هایی که در زمان آن حضرت رخ داد نیز برای «تحمیل اسلام به دیگران» نبود بلکه صرفاً برای «دفع شر مهاجمان و متجاوزان» بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه