کمبود آب در فصل زراعی ۹۳ قطعی است

رئیس جهادکشاورزی صومعه‌سرا تاکید کرد: سد سفید رود تا کنون ۴۷۰میلیون متر مکعب است و نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش ذخیره آب است، افزود: مطمئنا در فصل زراعی ۹۳ با کمبود آب مواجه هستیم.

کمبود آب در فصل زراعی ۹۳ قطعی است

رئیس جهاد کشاورزی صومعه سرا با  بیان اینکه این شهرستان دارای ۲۸هزار هکتار زمین زراعی است، گفت: ۲۵ هزار هکتار از شبکه‌های مدرن کانال سد سفیدرود تامین آب زراعی می‌شوند.

احمد پادیاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار واران نیوز، با بیان اینکه ۳هزار هکتار زراعی بلندآب‌خور و پشت کانال هستند، اظهار کرد: این ۳ هزار هکتار از طریق رودخانه و چشمه تامین آب زراعی می‌شوند.

 وی با بیان اینکه ذخیره آب در پشت سد سفید رود تا کنون ۴۷۰میلیون متر مکعب است و نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش ذخیره آب است، افزود: مطمئنا در فصل زراعی ۹۳ با کمبود آب مواجه هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با اشاره به اینکه در یک هکتار شالیکاری، ۱۲ هزار متر مکعب نیاز آبی برنج است، گفت: اگر ما به کشاورزان آموزش دهیم که رعایت مدیریت مزرعه را داشته باشند می توانیم از ۱۲ هزار متر مکعب به ۸ هزار متر مکعب صرفه جویی داشته باشیم.

پادیاب با بیان اینکه راه صرفه‌‌جویی در مصرف آب کشاورزی، شخم زمستانه است که باید تا قبل از رها شدن آب سد سفیدرود صد در صد انجام شود، تصریح کرد: شخم زمستانه باعث صرفه‌جویی ۲۰درصدی آب در یک هکتار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: راهکار دیگر برای صرفه‌جویی در آب مزارع این است که نسبت به سال گذشته ۱۰ روز زودتر کشاورزان به کشت برنج مبادرت کنند.

رئیس جهادکشاورزی صومعه‌سرا تاکید کرد: کشاورزان باید نسبت به کشت برنج، همزمان شروع به کشت کنند.

پادیاب اظهار کرد: باید کشاورزان نسبت به تعمیر و بازسازی ایستگاه‌های پمپاژ و چاه‌های عمیق هرچه زودتر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه باید پیش‌بینی کنیم به کشاورزان تسهیلات دریافت موتور پمپ و لوله انتقال آب بدهیم، افزود: باید در مناطق کور و کم آب، چاه های نیمه عمیق و ژالن کائی حفر کنیم.

رئیس جهادکشاورزی صومعه‌سرا گفت: بر اثر سیلاب و برف سنگین امسال، بیشتر انهار و زه‌کش‌ها از رسوبات پر شده و تعدادی از بندهای انحرافی آسیب دیده‌اند که باید برای لایروبی زه‌کش‌ها و انهار با استفاده از بیل مکانیکی در اسرع وقت اقدام و نسبت به ترمیم بندهای انحرافی و سردهنه‌ها اقدام عاجل داشته باشیم.

پادیاب تصریح کرد: امسال ۵۰ تن بذر خزر از استان دریافت گردیده و از طریق کارگزاران بخش خصوصی برای توسعه ارقام پرمحصول در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان برای دریافت کود شیمیایی مورد نیاز به مراکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه نمایند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه