روش توزیع سبد کالا در شان ملت نیست/ سه وزیر در راه استیضاح

زمزمه دو، سه استیضاح در مجلس شنیده می شود که ریشه این استیضاح ها توقعات شخصی، نگاه شهرستانی و استانی است. در این استیضاح ها نگاه ملی وجود ندارد و خواسته ها و مطالبات اکثرا شهرستانی و استانی هستند.

روش توزیع سبد کالا در شان ملت نیست/ سه وزیر در راه استیضاح

به گزارش ۸دی نیوز ، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مدت حضور دو ساعته خود در جمع خبرنگاران به سوالات مختلف پاسخ داد.

مصاحبه خواندنی با این نماینده فعال و پرکار مجلس در دو بخش اقتصادی و سیاسی انجام شده که بخش اول آن به شرح زیر است:

 

بولتن نیوز: آقای لاهوتی به عنوان اولین سوال بفرمائید در حال حاضر زمزمه استیضاح برخی از وزرا در مجلس مطرح است به نظر شما این استیضاح ها چقدر جدی است؟

 

لاهوتی: زمزمه دو، سه استیضاح در مجلس شنیده می شود که ریشه این استیضاح ها توقعات شخصی، نگاه شهرستانی و استانی است. در این استیضاح ها نگاه ملی وجود ندارد و خواسته ها و مطالبات اکثرا شهرستانی و استانی هستند.

 

بولتن نیوز: به نظر شما استیضاح وزرا در این شرایط درست است؟

 

لاهوتی: من فعلا مخالف استیضاح هستم چرا که دولت هفت ماه شروع به کار کرده و در این فضا استیضاح را اجحافی در حق وزرا می دانم.

 

بولتن نیوز: استیضاح کدام وزرا مطرح است؟

 

لاهوتی: وزیر راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، صنعت معدن و تجارت

 

بولتن نیوز:بعد از بی سواد خواندن منتقدین مذاکرات ژنو از سوی رئیس جمهور، زمزمه طرح سوال از حسن روحانی در مجلس شنیده شد، این بحث تا چه اندازه جدی است؟

 

لاهوتی: اصلا بحث سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح نیست و من در این زمینه مطمئن هستم.

 

بولتن نیوز: برخی معتقدند سوالات و تذکرات نمایندگان از وزرا وقت آنها را می گیرد، و تعامل بین مجلس و دولت را زیر سوال می برد، نظر شما در این زمینه چیست؟

 

لاهوتی: تذکر، سوال و استیضاح ابزار نمایندگان برای نظارت بر وزرا است و نباید این ابزار را از نمایندگان گرفت. مطبوعات نباید کاری کنند، تا این ابزارها مورد استفاده واقع نشود، نمایندگان نماینده ملت هستند و نباید انتظار داشت که آنها از ابزارهای نظارتی خود استفاده

نکنند. استفاده از این ابزارها را باید به فال نیک گرفت، اما باید توجه داشت، که در نوع سوالات از وزرا باید مسائلی رعایت شود. نباید صرفا نگاه شهرستانی و استانی داشت و از دید ملی غافل شد. مجلس خانه ملت است و خانه وزرا هم محسوب می شود، گفتگو بین

نمایندگان و وزرا سبب تضعیف نیست، بلکه به تقویت یکدیگر می انجامد.

 

بولتن نیوز: به نظر شما حجم سوال نمایندگان از وزرا منطقی است؟

 

لاهوتی: مجموع نگاه مجلس، کمک به دولت است و مجلس خواهان موفقیت دولت می باشد، البته در مجلس اقلیت ۱۰ نفری حضور دارند که نسبت به دولت انتقاداتی تند و افراطی دارند، اما کل مجلس به فکر تقویت دولت است. در این حال باید توجه داشت که صداهای

متفاوت باید در مجلس وجود داشته باشد، و نباید برخلاف این تصور کرد.

 

بولتن نیوز: سوالات برخی از نمایندگان از وزرا چندان مرتبط با وظایف وزیری که از وی پرسیده می شود، نیست. به عنوان مثال ۴۱ نماینده از وزیر اطلاعات سوال مطرح کردند که مصادیق این سوال به وزارت خارجه ، وزارت علوم و یا دیگر وزارتخانه ها برمی گردد. نظر شما

چیست؟

 

لاهوتی: من سوال مذکور را امضاء‌ نکردم اما معتقدم نمایندگان سوال بی ربط مطرح نمی کنند. ممکن است نگاه متفاوت باشد، مثلا ما یک بحث را اقتصادی بدانیم، اما عده ای همین موضوع اقتصادی را تاثیر گذار در امنیت کشور بدانند و به همین دلیل سوالاتی را از وزیر

اطلاعات طرح می کنند و معتقدند که وزیر اطلاعات باید بیشتر مراقبت کند.

 

بولتن نیوز: با توجه به اینکه بسیاری از نمایندگان انتقادات جدی به توزیع سبد کالا دارند، شما روش توزیع سبد کالا را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

لاهوتی: روش توزیع سبد کالا اصلا خوب و در شان ملت نبود که در صف های عریض و طویل بایستند. دولت می توانست مدیریت بهتری داشته باشد اما ظاهرا همچنان صف ها ادامه دارد. حواس دولت باید جمع باشد و به جای توزیع سبد کالا می توانست کارت و یا بن کالا

بدهد.

 

بولتن نیوز: نمایندگان ظاهرا در همین زمینه نامه ای به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نوشتند، آیا درست است این موضوع؟

 

لاهوتی: بله. من خودم این نامه را امضاء‌ کردم ولی هنوز کمیسیون اصل ۹۰ پاسخی به این نامه نداده است.

لاهوتی در پاسخ به این پرسش که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال ۹۳ و در شرایطی که اقتصاد با رکود تورمی و مشکلات مختلف مواجه است باید با دقت و وسواس بسیار عمل کند و در کنار دقت در تامین منابع  پرداخت یارانه ها، به موضوع اقدامات و گسترش حمل و نقل عمومی و کاهش پرت انرژی، آب و برق و… توجه نماید.
۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی زیاد است
وی افزود: دولت و مجلس، برای سال ۹۳ رقم بزرگی را برای تامین منابع فاز دوم تصویب کرده اند و این رقم ۴۸ هزار میلیارد تومانی، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بالاتر از رقم درآمد سال ۹۲ بوده است. در حالی که بهتر بود برای سال ۹۳ به تامین ۱۲ هزار میلیارد تومان کسری موجود در سال ۹۲ توجه می کرد.
وی ادامه داد: در سال ۹۲ حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد شد و ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شد و دولت ۱۲ هزار میلیارد تومان کسری داشت که از سایر منابع و بانک مرکزی تامین کرد و لذا بهتر بود که درسال ۹۳ تنها به تامین ۴۰ هزار میلیارد تومان توجه می کرد اما در عمل حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان منابع را در نظر گرفته که به معنای ۲۰ هزار میلیارد تومان بالاتر از درآمد سال ۹۲ است و این موضوع فشار زیادی را برای افزایش قیمت برق و آب و بنزین وسایر فرآورده ها خواهد داشت.
این گرانی ها در کنار تورم بالا و رشد اقتصادی منفی، و درشرایطی که تولید نیازمند حمایت است مشکل ایجاد می کند.
رشد مالیات در شرایط رکود تورمی
یکی دیگر از اقدامات رشد درآمد مالیاتی است در سال ۹۲ و ۹۳ درآمد مالیاتی زیاد شده و اگر چه اقدام مناسبی در شرایط بهبود کسب وکار و کاهش وابستگی به نفت است اما در شرایط فعلی، این موضوع با رکود تورمی و رشد منفی اقتصادی هماهنگ نیست و مشکل تولید را بیشتر می کند
وقتی مالیات های مصوب سال جاری  ۵۶ هزار میلیارد تومان بوده و درعمل ۴۵ هزار میلیارد تومان وصول شده و حالا در سال ۹۳ به میزان ۶۹ هزار میلیارد تومان مصوب شده است سوال این است که این هدف چگونه محقق می شود و در شرایط کنونی چگونه می خواهیم با فشار بر تولید و فعالیت های اقتصادی، این رقم را وصول کنیم و چرا این رشد را در نظر گرفته ایم.
لاهوتی تاکید کرد: این در حالیست که دولت اقدامات اساسی برای گسترش حمل و نقل عمومی را انجام نداده است. هنوز مترو در حد ۵۰ درصد برنامه مورد نظر است و از سال ۵۳ تاکنون، نتوانسته ایم مترو را در حد مطلوب گسترش دهیم.
پرت آب و برق بالاتر از ۳۵ درصد است در حالی که در دنیا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است و این موارد باید اصلاح شود. وقتی بنزین گران می شود باید سوال کرد که مردم در این اتوبان ها و جاده ها از چه وسیله ای باید استفاده کنند ؟ برنامه این بوده که ۷۵ درصد با اتوبوس و مترو و تاکسی رفت وامد کنند اما هنوز فاصله بسیاری داریم و خودروهای تک سرنشین جاده ها و شهرها را تسخیر کرده است.
وی افزود: هنوز بیش از ۸ هزار تاکسی پیکان با آلایندگی بالا در تهران در رفت وآمد است و  میزان آلودگی آنها ۴ برابر یورو ۴ است.
لاهوتی با اشاره به سخنان رئیس جمهور که اعلام کرده چرا مردم نباید آسمان آبی داشته باشند گفت: متاسفانه دولت و مردم و حمل و نقل عمومی با حد مورد انتظار فاصله دارند و همه مشکلات با گران شدن سوخت و انرژی حل نمی شود. ترافیک از زمان گران شدن بنزین بیشتر شده و مشکلات را نمی توان با گران کردن نرخ ها حل کرد و در کنار این اقدامات باید اصلاح و ساماندهی حمل و نقل و بافت شهرها و سایر اقدامات را انجام داد تا زمانی که تهران وشهرهای بزرگ با مراجعه بیشتر و تمرکز امکانات و شغل ها و بازار و امکانات مواجه است و بودجه بزرگی را در اختیار دارند، این مشکلات همچنان وجود دارد باید ساختار شهری، برنامه ریزی، و مسائل دیگر مورد توجه باشد تا ترافیک و رفت و آمد غیر ضروری کاهش یابد.
لاهوتی در پاسخ به این پرسش، که در کنار تلاش برای بهبود شرایط کشور، گاهی اخبار فساد اقتصادی و فرصت ها و رانت ها باعث ناامید کردن مردم می شود و دولت و مجلس چه برنامه ای برای پایان دادن به اخبار فساد مالی  ۳ هزار میلیارد تومانی، شهرام جزایری، بابک زنجانی و…. دارد که شفافیت و کار و تلاش و اخلاق کاری و از بین رفتن رانت ها را شاهد باشیم گفت: این اتفاقات از یک سو باید با قاطعیت دولت و مجلس و قوه قضاییه همراه باشد تا هر کس که چنین اقداماتی انجام می دهد عبرت بگیرد و به عاقبت کار خود بیاندیشد و مزد عمل خود را عمل بگیرند.
اما اقدام اساسی باید پیشگیری و نظارت و هدایت و تدبیر باشد و وظیفه اصلی دولت باید همین باشد تا این رانت ها و فرصت ها از بین برود  و رقابت حاکم باشد تا افراد خاص به چنین منافعی دست پیدا نکنند.
اگر هدایت و نظارت حاکم باشد اگر شاخص های کنترلی داشته باشیم قبل از ایجاد فساد، مسائل کشف می شود، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی و قوه قضاییه و بازرسی ها و… می توانند اقدام پیشگیرانه انجام دهند.
واقعیت این است که در کنار خصوصی سازی، شبه دولتی ها قدرت گرفته اند که قدرتمندتر از دولت هستند و عدم کارایی آنها بیش از دولت است و ای کاش یا همه چیز دولتی و یا همه چیز خصوصی باشد تا تکلیف مشخص شود. اما در حالت کنونی، فرصت های خاصی ایجاد شده که کارایی را کاهش داده و ضعف و مشکل ایجاد کرده است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس، به دنبال خصوصی سازی و اصل ۴۴، واگذاری قابل توجهی صورت گرفت اما ترکیب سهامداران، سهام عدالت و حضور شبه دولتی ها نظارت و کنترل و مدیریت را بدتر کرد.
در شرایطی که دولت نیازمند ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پول برای اتمام ۳ هزار پروژه عمرانی است و درآمدنفت و صادرات آن از ۲.۷ میلیون به ۱ میلیون بشکه کاهش یافته، باید جو همدلی بین مجلس و دولت و قوه قضاییه باشد و فضای نظارت و هدایت و تدبیر باید تقویت شود.
به عنوان مثال وقتی ۲.۴ میلیون تن نیاز برنج کشور است و ۲ میلیون تن تولید داخلی داریم چرا اجازه ورود ۲ میلیون تن برنج داده می شود.
چرا مزارع چای کشور از ۳۵ هزار هکتار به ۲۰ هزار هکتار کاهش یافته و کشاورزان بخشی از زمین خود را که مثل بچه خود دوست دارند، فروخته اند. چرا از کشاورز حمایت نشده و او در تنگنا قرار گرفته و به جای تولید، حالا بخشی از کشاورزان زمین خود را به پول دار تهرانی و… فروخته اند و….
وقتی تولید ابریشم از ۱۱۰۰ تن به ۱۰۰ تن کاهش یافته و صادرات به واردات تبدیل شده این سوال مطرح است که چرا ساخت و ساز و فروش ویلا را به مزارع چای و برنج و ابریشم و… ترجیح داده اند؟
اگر سیاست ها حمایتی باشد و مشکلات برطرف شود تولید ملی تقویت خواهد شد.
متاسفانه به دنبال ریزش برف در شمال، عده ای فریاد برآوردند که مرکبات از بین رفت و مردم بدون مرکبات شده اند و باید وارد کنیم! در حالی که برف صدمه ای نزده و مرکبات اتفاقا بهتر تولید شد.
وقتی با اتکا به دلار ارزان و ارز نفتی واردات صورت می گیرد و بدون حساب و کتاب وارد می شود، تولید و بخش خصوصی تقویت نمی شود و دولتی بودن و مجوز واردات و دلالی تقویت می شود.
منافع برخی وارد کنندگان وابسته به اقتصاد دولتی مانع از تقویت تولید داخلی و خودکفایی است
این در حالیست که بسیاری از کشاورزان ما در تولید چای، گندم، برنج و… معتقدند که به راحتی می توانیم با بذر اصلاح شده نیاز کشور را تامین کنیم اما به خاطر منافع عده ای وارد کننده که با اقتصاد دولتی و مجوزهای واردات در ارتباط هستند، همیشه این روند اشتباه ادامه دارد. و چند برابر نیاز واقعی کشور دقیقا در فصل برداشت محصول شاهد واردات به کشور هستیم.
و این ها باید توسط دولت نظارت شود و تدبیر شود. و این کار شدنی است و دولت می تواند رفتار خود و وارد کننده و تولید کننده و مصرف کننده را اصلاح کند و کشور را از وضعیت کنونی به سمت بهبودی هدایت نماید.
حق مجلس در سوال و انتقاد باید محترم شمرده شود
لاهوتی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی نمایندگان دائم در حال سوال از وزرا و دولت هستند و حتی اخیرا سوال هایی را از وزیر اطلاعات سوال کرده اندکه مربوط به حوزه سیاست خارجی و دانشگاه ها و… است گفت: البته سوالات تند و انتقادهای افراطی را یک اقلیت ۱۰ نفره مطرح کرده اند اما به طور کلی باید حق نمایندگان و مجلس در سوال از هر وزیری محترم شمرده شود و این موضوع به همه مسوولان و دولت کمک می کند و مانند مطبوعات که دائم از وزرا  و مسوولین وهر سه قوه سوال می کنند نمایندگان ملت نیز باید سوال کنند.
تلاش دولت  و نتایج مذاکرات قابل تقدیر است
در رابطه با مذاکرات، ضمن این که باید تشکر کنیم و از دولت قدردانی کنیم اما در عین حال ضعف هایی نیز مطرح است که باید مطرح شود و دنیا باید در جریان این نظرات و سلیقه ها و اختلاف دیدگاه ها باشد  و همان طور که مقام معظم رهبری بیان کرده اند که نسبت به غرب و آمریکا خوش بین نیستند و این دیدگاه در موضع گیری و عملکرد آنها و ما اثرگذار است و به نفع ما در مذاکرات تمام می شود…. اختلاف نظر و سوال های نمایندگان و صدای پارلمان به جهان می رسد و بر منافع ملی ایران اثرگذار است.
از دولت بابت حضور به موقع در امداد رسانی به بحران برف در گیلان تشکر می کنیم
لاهوتی در پاسخ به این پرسش،  که امدادرسانی دولت را چگونه ارزیابی می کنید و در بحران برف چگونه بود؟ گفت: دولت در زمان بحران برف و در امداد رسانی به موقع حاضر شد و عملکرد خوبی داشت و قابل تشکر و قدردانی است زیرا در گیلان دولت عملکرد بسیار خوبی داشت.
 اما در رابطه با اقداماتی که در مورد رسیدگی به خسارت باید انجام شود مانند سقف مدارس، باغات، و… انتظار داریم که این خسارت ها جبران شود و رسیدگی کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه