نگاه ملی به قائدی با چشم انداز قطر ۲۰۲۲

این جوان بوشهری سلسله مراتب نونهالان-نوجوانان-جوانان تیم ملی و اردوهای آمادگی داخلی و خارجی مرتبط با آنها را طی نکرده است.

نگاه ملی به قائدی با چشم انداز قطر ۲۰۲۲

به گزارش ۸دی به نقل از “ورزش سه”، حضور تیم های ملی زیر ۲۰ و زیر ۱۷ سال ایران در FIFA U-20  کره جنوبی و FIFA U-17 هندوستان، بهانه ای شد تا مجددا لزوم توجه به استعدادهای ناب کشور برای مدتی به موضوع روز فوتبال تبدیل شود. توجهی که می باید بدون استئنا شامل حال همه این سرمایه های ملی گردد.

با این حال مورد مهدی قائدی توجهات ویژه ای را طلب می کند. به جز عامل مدیریت حاشیه و زندگی سالم، بیشتر به دلایل خاص فیزیکی می پردازیم. این جوان بوشهری سلسله مراتب نونهالان-نوجوانان-جوانان تیم ملی و اردوهای آمادگی داخلی و خارجی مرتبط با آنها را طی نکرده است. قائدی در تیم ملی زیر ۱۸ سالی که جواز حضور در جام جهانی را گرفت حضور نداشت و از جمله آخرین نفراتی بود که پس از درخشش در ایران جوان بوشهر در لیگ یک(۱۰ گل زده) به اردوی تیم ملی دعوت شد.

همینجا سوالی که مطرح می شود این است که چرا چنین استعدادی اینقدر دیر در رادار کادرفنی تیم های پایه قرار می گیرد؟ این احتمال هست که استعدادیاب های فدراسیون فوتبال، آینده درخشانی برای قد کوتاه و فیزیک سبک او پیش بینی نکرده بودند. چنین ملاحظات و چنین خطاهایی در دیگر فدراسیون های فوتبال یا آکادمی های فوتبال باشگاه های دنیا هم دیده شده است. آنتوان گریزمان، مصداقی است از نوجوانی که در کشور خودش فرانسه موفق نشد باشگاهی برای خود دست و پا کند و اگر اسپانیایی ها(آکادمی رئال سوسیه داد) از او دعوت نمی کردند معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارش بود؟

تجربه گریزمن، باورهایی که بیش از حد فیزیک محور بودند را به چالش کشید و فضا برای بحث بر روی پیچیدگی های این مسئله باز شد و امروز مربیانی چون ژاردیم(موناکو) از اهمیت روش های زیست محیطی حرف می زنند: “در ورزش شنا، این فیزیک و جسم شناگر است که موجب پیروزی می شود. در فوتبال از همه مهمتر، داشتن یک تیم است. مجموعه ای که هر عضو آن بهترین قابلیت های خود را عرضه می کند، به مدد هم تیمی خود می آید و در یک مسیر با بقیه متحد می شود. شرایط فیزیکی مهمترین چیز نیست. مهمتر از همه بازی کردن است. بازیکنانی چون مارادونا یا مسی هیچگاه نمی توانند در یک دوی صدمتر یا ماراتن برنده شوند. کار زیاد در بدنسازی می تواند تمام سیستم تیمی را نابود کند. مثل این است که “بیوتیپ” یک بازیکن باکیفیت سرعتی و تکنیکی را با عضلانی کردن فیزیکش عوض کنید. اگر شما PH (پتانسیل هیدروژن) یک رودخانه را تغییر دهید چه اتفاقی رخ می دهد؟ می تواند به قیمت نابودی اکوسیستم تمام شود، جلبک ها از بین بروند و ماهی ها خودشان را بیرون آب بیندازند.”

احتمالا تجربه مهدی قائدی حداقل بخشی از مربیان تیم های پایه در ایران را متوجه اینگونه پیچیدگی ها کرده است و از این به بعد به سادگی از کنار این دسته از نوجوانان نخواهند گذشت. کشف ایران جوان بوشهر، جوان ریزاندام و ریزنقش تیم ملی زیر ۲۰ سال ایران در هند و محبوب سکوهای استقلال، نیاز به یک نگاه ویژه ملی دارد و برنامه ای علمی و شخصی برای او با چشم انداز قطر۲۰۲۲. برنامه ای که با تغییر یک سرمربی یا مربی بدنساز باشگاه با اختلال روبرو نگردد. یک همفکری و همکاری سازنده بین سازمان تیم های ملی و باشگاه استقلال لازم است تا مسیر صحیح برای شکوفایی این استعداد ناب فوتبال ایران پیدا و هموار شود. طبیعتا چنین همکاری هایی منافع مشترک باشگاه ها و تیم ملی ایران را تامین خواهد کرد.

در سالروز تولد ۱۹ سالگی اش، مهدی قائدی با یک متر و ۶۶ سانتیمتر قد، ۳ سانتیمتر از حسین کعبی بلندتر و ۳ سانتیمتر از لیونل مسی کوتاه تر است. چه نوع فیزیک و چه وزنی مناسب این بازیکن است؟ چه دوره ای برای رسیدن به شرایط آرمانی در نظر گرفته شده است؟ و با چه ریتمی می باید به بدن این بازیکن فشار وارد کرد؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه