نماینده آستانه اشرفیه در گفتگو با 8دی:

رکود غیرقابل‌تصوری در بازار برنج حکم فرماست / ۲ برابر نیاز وارداتی، برنج وارد می‌کنیم / چاره کار برنج‌کاران در بنر زدن نیست

نماینده مردم آستانه اشرفیه با بیان اینکه هم اکنون رکود غیرقابل تصوری در بازار برنج کشور حکم فرماست گفت: نیاز واقعی کشور به واردات برنج حدود یک میلیون تن است اما دو برابر این میزان بصورت رسمی و غیر رسمی برنج وارد کشور می‌شود.

رکود غیرقابل‌تصوری در بازار برنج حکم فرماست / ۲ برابر نیاز وارداتی، برنج وارد می‌کنیم / چاره کار برنج‌کاران در بنر زدن نیست

محمدحسین قربانی صبح امروز در گفتگو خبرنگار ۸دی درباره موضوع واردات برنج و رکود بازار برنج داخلی با بیان اینکه بعضی از دستگاه‌ها که نمی‌خواهم اسمی از آن‌ها ببرم واردکننده غیر رسمی برنج به کشور هستند و با اشاره به بنرنوشته‌های تقدیر از وزیر جهاد از سوی اتحادیه تولید برنج استان گیلان اظهار داشت: الآن دوران بازی‌های سیاسی درباره موضوع برنج نیست چراکه رکود غیرقابل‌تصوری در بازار برنج حکم فرماست که باعث می‌شود کشاورز قادر نباشد حاصل دسترنج خود را به فروش برساند.

وی با بیان اینکه طبق قانون انتزاع، واردات محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است افزود: در زمینه واردات برنج نمی‌توان فقط وزارت جهاد را تعیین‌کننده نهایی دانست؛ درست است که تعرفه گذاری‌ها در ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود ولی تنها یکی از اعضای این ستاد وزارت جهاد است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان ادامه داد: مسائلی مانند واردات ملوانی، ته لنجی و واردات توسط افراد و بعضی از دستگاه‌های غیر رسمی از اسکله‌های در اختیار آن‌ها در کشور امروز بازار برنج را با چالش مواجه کرده است.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۲ برابر نیاز واقعی کشور به برنج واردات انجام می‌شود گفت: دولت ممکن است واردات را بر اساس نیاز کشور انجام دهد اما به همان اندازه نیز واردات غیر رسمی صورت می‌گیرد.

قربانی با بیان اینکه آمار و ارقامی که توسط افراد و برخی رسانه‌ها درباره میزان واردات داده می‌شود آمار درستی نیست اظهار کرد: اگر سرانه مصرف کشور را بر اساس جی دی پی ۳۶ کیلوگرم در نظر بگیریم بین ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز کشور خواهد بود و تولید داخلی کشور هم‌اکنون حدود ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار است یعنی حدود یک‌میلیون تن باید واردات برنج داشته باشیم درحالی‌که هم‌اکنون واردات رسمی یک‌میلیون و ۶۰ هزار تن است و چیزی حدود نصف این مقدار هم به‌صورت غیررسمی وارد کشور می‌شود.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت برنج نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد ارزان‌تر شده و این درحالی‌که بر اساس آمار دولت، تورم ۱۰ تا ۱۱ درصد است و این هزینه کارگر، کود، سم و حتی هزینه آب برای تولید برنج را بالا برده است و درواقع همه هزینه‌های تولید بالا رفته اما محصول نهایی قیمتش کم‌تر شده است و این باعث می‌شود ذوق و شوق کشاورز برای تولید کم شود و تغییر کاربری و مهاجرت به شهرها و … را در پیش بگیرد.

قربانی با بیان اینکه در شورای برنامه‌ریزی استان که با حضور نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی و آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد پیشنهاد دادم همانند سال ۹۴ خرید توافقی برنج توسط دولت را داشته باشیم ادامه داد: اگر این اقدام انجام شود شاید در بازار مقداری تحرک ایجاد شود.

وی با اشاره به پارچه نوشته‌های تقدیر اتحادیه تولید برنج گیلان از وزیر جهاد کشاورزی برای جلوگیری از واردات برنج گفت: با پرده زدن‌ها و کارهای سیاسی مشکلات کشاورزان حل نمی‌شود؛ درست است که آقای حجتی بر اساس وظیفه‌ای که داشت کار خودش را انجام داد اما ما می خواهرم بدانیم ماحصل کار وزیر جهاد چه بود ه است.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در پایان گفت: حدود ۸۰۰ هزار تن برنج داخلی ما امروز در کارخانه‌ها انبار و به بیماری رکود بازار برنج مبتلا شده است و چاره این کار پرده زدن نیست.

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه