ایران به تعهداتش در قبال ۵+۱ عمل کرده است

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ایران به تعهدات هسته‌ای خود خود با شش قدرت بزرگ جهانی عمل کرده است.

ایران به تعهداتش در قبال ۵+۱ عمل کرده است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رویترز، یوکیا آمانو گفت: جمهوری اسلامی، ذخایر اورانیوم خود را که درجه غنی‌سازی نزدیک به درجه مناسب برای تهیه سلاح هسته‌ای داشته کاهش داده است. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود به شورای حکام این آژانس، با تاکید بر اینکه توافقنامه ژنو “به اهداف میان مدت خود رسیده” نوشته: “اقدامات پیش بینی شده در برنامه عمل دوجانبه، تا امروز طبق برنامه انجام شده است.” آمانو افزود: با این میزان پیشرفت، آزاد شدن ۴۵۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران که سر رسید پرداخت آن روز اول مارس (۱۰ اسفند) بوده ممکن شده است. وی در عین حال افزود: برای رفع نگرانی در باره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، هنوز کار زیادی باقی مانده است.

بر اساس توافقنامه هسته‌ای ژنو که روز سوم آذر به امضا رسید، ایران متعهد شد که با محدود کردن برنامه غنی سازی اورانیوم خود، امکان بازرسی‌های بیشتر را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کند. در مقابل، گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) متعهد شدند که تحریم‌های وضع شده علیه ایران را کاهش دهد و امکان دسترسی این کشور را به بخشی از منابع ارزی حاصل از فروش نفت فراهم سازد. اولین گام عملی در اجرای توافقنامه ایران با کشورهای غربی، در روز ۲۸ دی ماه و با ورود بازرسان این سازمان به ایران آغاز شد. بنا بر گزارش رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی، ارزش دارایی‌های مسدود شده ایران در غرب حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه