با پیوستن دولت به کنوانسیون تامین مالی تروریست؛

داعش یعنی مخالفان میانه رو و حزب الله مساوی تروریست/ منافقین را عدالت طلب بخوانید!

اخیرا دولت لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را به مجلس تقدیم کرده، در حالی که به خوبی از تعریف متفاوت تروریست از نگاه ایران و غرب واقف است.

داعش یعنی مخالفان میانه رو و حزب الله مساوی تروریست/ منافقین را عدالت طلب بخوانید!

به گزارش ۸دی به نقل از مرصاد، در حالی که خاطره جنایات و وحشی گری های تروریستها اعم از منافقین کوردل و داعشی از اذهان عموم مردم پاک نمی شود از دیدگاه کاخ سفید نشینان منافقین عدالت طلب و گروهکهای تروریستی مخالفان میانه رو در سوریه محسوب می شوند و درست برعکس دیدگاه ملتهای مسلمان، حزب الله پرخطرترین گروهک تروریستی است.

در چنین شرایطی دولت لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده در حالی که برخی نسبت به آن نگران هستنند.

عدم دقت به بار حقوقی کلمات عواقب بدی به دنبال دارد

نقوی حسینی؛ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: این اسناد و کنوانسیون ها نکات ظریفی دارد که اگر نسبت به آنها دقت نباشد بعدا گرفتاری پیش می آید. در ظاهر ممکن است چیزی به ذهن نرسد اما پس از دقت در کلمات از نظر حقوقی بعدا به مشکل برخواهیم خورد.

وی با اشاره به اینکه سند ۲۰۳۰ یا اف.ای.تی.اف  نیز اگرچه در ظاهر نکات مثبتی دارد اما بندهایب آن دردسرساز خواهد شد افزود: در سند کنوانسیون با آن نگاه به تروریسمی می نگرند اگر ما حق تحفظ نداشته باشیم بعدها دچار مشکل می شویم.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: همه این تلاشها برای این است که رژیم شناخت ذی نفع نهایی تراکنشهای داخلی را بدست آورند این بخشی از آن پازل بزرگ اف ای تی اف است، تا کی باید در قصه شناخت همه جانبه ذی نفعان در تراکنشهای داخلی ارزی یا ریالی با اف ای تی اف همکاری کنیم؟

به گزارش مرصاد، اگر قرار باشد ما به محور مقاومت که به دور شدن سایه تروریست از مرزهای کشورمان کمک کرده، یاری رسانیم کنوانسیون وین با توجه به تخفظاتی که در لایحه دولت آمده دردسر ساز می شود؛

ماده شش کنوانسیون مذکور حق تحفظ را رد می کند

امید تقوی؛ کارشناس اقتصاد بین الملل در این باره گفت: باید بررسی شود که چه مقدار این قانون با قانون داخلی کشور که درباره تامین مالی تروریست و تصویب شده مجلس شورای نگهبان است هم راستایی دارد؟

وی افزود: باوجود اینکه دولت در آن ماده واحدهای پیش از لایحه که در مقدمه آمده تحفظات را انجام داده اما در ماده شش به صراحت گفته شده هیچ دولتی نمی تواند چنین اظهاراتی مبنی بر اینکه به دلایل اعتقادی یا آزادی خواهانه اگر کشور ثالثی ذیل این کنوانسیون تقاضای اطلاعات یا مسائل بانکی دارد جلوی آن قرار گیرد که آن کشور تروریستی نیست.

تقوی با اشاره به اینکه ماده مذکور به صراحت این تحفظی که دولت در  مقدمه ذکر کرده را رد کرده خاطر نشان کرد: باتوجه به فشار زمانی که از طرف  اف.ای.تی.اف است دولت نباید تعجیل کند.

برخورد مستقیم اسناد کنوانسیون با موضوعات موشکی و دفاعی کشور

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز در این باره گفت: بر اساس اسناد کنوانسیون، ممکن است در برخی موضوعات مستقیما به حوزه موشکی کشور برخوردکند بنابراین ما باید دقت کنیم چون حوزه موشکی و دفاعی ما با هیچ وجه قابل مذاکره نیست و منتظر اجازه هیچ سند و مدرک و کنوانسیونی نیستیم.

عضویت در کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به ضرر ایران است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقدیم لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، گفت: لزومی ندارد که ایران عضو برخی از کنوانسیون‌های بین‌‌المللی باشد، چون این عضویت بر ما تعهداتی را تحمیل می‌کند که به ضرر ایران است.

محمد اسماعیل سعیدی با بیان اینکه تعریف ایران و غرب در مورد تروریسم و داعش متفاوت است، افزود: داعش یک جریان تروریستی افراطی است که همه جهان شاهد رفتارهای آن بودند. غرب نیز همواره در مورد تروریسم برخوردهای دوگانه داشته است، در صورتی که نگاه ایران به تروریسم واضح و مشخص است.

نماینده مردم تبریز در مجلس دهم با بیان اینکه غرب مبارزان فلسطینی را تروریسم معرفی می‌کند، توضیح داد: ایران برای ورود به هر کنوانسیونی برای حل این تناقش ها و حل آن، باید نخست تعاریف و مرزبندی ها را مشخص کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران نمی‌تواند هم یک موضوع را بپذیرید و هم نپذیرد، تصریح کرد: این لایحه ابتدا باید در مجلس بررسی شده و تفاوت ها و مرزبندی های آن با ایران مشخص شود. تعاریف باید دقیق باشد تا مشخص شود چه جریانی قابل تایید است و چه جریانی قابل تایید نیست در غیر اینصورت در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

انتقاد از محتوای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تروریسم 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: پیگیری لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تروریسم به مصلحت نیست.

حسینعلی حاجی دلیگانی، با اشاره به ارائه لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم به مجلس، گفت: این لایحه مشروط بوده و در فضای امروز جهان با وجود روابط عمیق بین کشورهای اروپایی و آمریکا که به دنبال نظم جهانی با تعاریف خود هستند، هیچ چیز مشروطی جایگاه مطمئن ندارد لذا پیگیری آن به مصلحت نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: کشورهای مذکور از شروط این لایحه علیه خودمان استفاده خواهند کرد، زیرا آمریکا با دادن اعلامیه و غیره، شروطی که در گذشته حتی برخی کشورها برای پیوستن منعقد کردند را نپذیرفتند.

به گزارش مرصاد، کنوانسیون وین با اسم دهان پر کن مبارزه با تامین مالی تروریست به عنوان زنجیره ای از اف ای تی اف است؛

زنجیره ای که محرمانه ترین اطلاعات هر کشور یعنی بودجه  نظامی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، چه اینکه پیوستن به کنوانسیونهای بین المللی ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد اما اگر جوانب کار سنجیده نشود ابزاری برای افزایش خود تحریمی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه