جزئیات زلزله لنگرود در گفتگو با مسئولان استان؛

تعداد مصدومان رلزله گیلان به ۳۰ نفر رسید / تنها ۶ نفر بستری شدند

زلزله شب سه شنبه گیلان تاکنون ۳۰ نفر مصدوم داشته است که تنها ۶ نفر از مصدومین تاکنون بستری شده اند و مابقی بصورت سرپایی درمان شدند.

تعداد مصدومان رلزله گیلان به ۳۰ نفر رسید  / تنها ۶ نفر بستری شدند

به گزارش ۸دی از رشت، ساعتی ۱۸:۵۸ شب سه شنبه زلزله ۴.۸ ریشتری به مرکزیت لنگرود استان گیلان را لرزاند.

موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران در همین خصوص اعلام کرد این زلزله در عمق ۲۳ کیلومتری زمین و در فاصله ۸ کیلومتری لنگرود، ۱۲ کیلومتری رودبنه و ۱۳ کیلومتری کومله گیلان به وقوع پیوسته است.

زلزله در همان دقایق اولیه موجب ایجاد رعب و وحشت در بین مردم غرب تا شرق گیلان شد و جمعی از شهروندان و همچنین روستائیان را به خیابان‌ها کشانده است.

۱۰:۲۵: چهارشنبه: معاون عمرانی فرماندار لنگرود: زلزله در این شهرستان فقط ۳ مصدوم داشت

فرامرز مصطفوی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار هشت دی درباره وقوع زلزله روز گذشته اظهار داشت: در همان لحظات اول وقوع زلزله ستاد حوادث مدیریت بحران شهرستان را تشکیل دادیم و همه مدیران دستگاه‌ها آماده‌باش شدند و عزیزان هلال‌احمر به اکیپ‌های مختلف تقسیم شدند.

افزود: از همه ظرفیت‌های شهرستان برای حوادث احتمالی استفاده کردیم تا در صورت وقوع مجدد زلزله امدادرسانی انجام دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان لنگرود گفت: علاوه بر تشکیل ستاد شهرستان، ستادهای فرعی بخشی در اطاقور و کومله تشکیل شد و بخشی از امکانات شهرستانی را به بخش‌های مربوطه اعزام کردیم.

مصطفوی با بیان اینکه دستگاه‌های مربوط به آب، برق، تلفن، گاز و … نیز پس از وقوع زلزله به حالت آماده‌باش در آمدند اظهار کرد: بیمارستان و مراکز درمانی شهرستان نیز پس از وقوع زلزله به حالت آماده‌باش در آمدند.

وی با تأکید بر اینکه در شهرستان لنگرود تنها ۳ مصدوم زلزله داشتیم افزود: این سه نفر نیز در هنگام فرار دچار آسیب شده بودند که به‌صورت سرپایی درمان شدند

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان لنگرود ادامه داد: خسارت مالی آن‌چنانی در شهرستان لنگرود به وجود نیامد و تنها برخی منازل دچار ترک‌هایی شدند.

مصطفوی درباره آخرین آمار از خسارات واردشده و نتایج جلسه شب گذشته گفت: در جلسه شب گذشته مطرح شد که اگر قرار است برآوردی انجام شود باید جلسه‌ای با بنیاد مسکن برگزار شود اما خسارت‌ها در حدی نبود که بنیاد مسکن را هم درگیر این موضوع کنیم.

۷:۰۵ چهارشنبه: افزایش مصدومان زلزله گیلان به ۳۰ نفر

خبرگزاری میزان صبح امروز نوشت: زمین لرزه ۴.۸ ریشتری گیلان تاکنون ۳۰ مصدوم بجا گذتشته است که همگی پس از انجام اقدامات لازم از مراکز درمانی مرخص شدند.

تنها ۴ نفر بستری در بخش و ۲ نفر تحت نظر در اورژانس بودند.

شمار مصدومین زلزله گیلان‌به تفکیک شهر به شرح ذیل است:
۱۳ نفر لنگرود شامل:۴ مرد و ۹زن
۳ نفر نیکوکار املش:۲ مردو۱ زن
۳ نفر انصاری رودسر: ۲ مرد و ۱ زن
۸ نفر سید الشهدا لاهیجان: ۱ مرد ۷ زن

اسامی ۱۹ نفر از مصدومین زلزله روز گذشته که در فرم لیست مصدومین حوادث پرتلفات مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور آمده به شرح زیر است:

۲۳:۴۸ آماده‌باش پلیس برای خدمت به مردم در ساعات بعد از زلزله

معاون اجتماعی پلیس گیلان از آماده باش نیروی انتظامی استان برای خدمت به مردم در ساعات بعد از زلزله خبر داد.

به گزارش ۸دی، سرهنگ “محمدرضا جعفری خیرخواه” در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر اسلام به مردم مومن گیلان، اظهار داشت: ساعت ۱۸:۴۸ امروز زمین‌لرزه‌ای به شدت ۴/۸ ریشتر استان گیلان را لرزاند.
این مقام انتظامی با اشاره به اینکه زلزله تا کنون مشکل خاصی را ایجاد نکرده و تنها چند شهروند مصدوم و به صورت سرپایی مداوا شده‌اند، تصریح کرد: توصیه پلیس این است که شهروندان خونسردی‌ خود را حفظ کنند و به شایعات توجهی نشان ندهند.
وی با تاکید بر اینکه ارتباط پلیس با سایر دستگاه‌های امدادی برای کمک به مردم برقرار شده است، خاطرنشان کرد: پلیس برای خدمت به مردم به حالت آماده‌باش درآمده است.
خیرخواه با بیان اینکه شهروندانی که قصد ترک منازل‌ خود را دارند به نکات ایمنی توجه کنند، به مردم توصیه کرد: از مراجعه به ادارات و سازمان‌ها بپرهیزند.
معاون اجتماعی پلیس گیلان با اشاره به اینکه پلیس به صورت هوشمند آماده خدمت‌رسانی به مردم استان است، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک بلافاصله مراتب را با پلیس ۱۱۰ در میان بگذارند.

۲۲:۲۱ تعداد مصدومان به ۶ نفر رسید

حجت شعبانپور معاون عمرانی استانداری گیلان لحظاتی قبل در گفتگو زنده تلویزیونی شبکه باران اظهار داشت: تعداد مصدومان زلزله امروز لنگرود به ۶ نفر رسید.

وی افزود: ۲ نفر در املش، ۱ نفر در رودسر و ۳ نفر در لنگرود در زلزله امروز مصدوم شدند که ۵ نفر از مصدومان سرپایی مداوا شدند و یک نفر بستری شده است.

۲۲:۵۹ مدیر کل بحران استانداری: مردم هوشیار بخوابند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان لحظاتی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار ۸دی در رشت از تشکیل ستاد مدیریت بحران در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان خبر داد و اظهار داشت: ستاد مدیریت بحران استان با حضور همه اعضای ستاد در همان دقایق اولیه زلزله تشکیل جلسه داد.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش هستند، افزود: خوشبختانه تاکنون خسارت جانی و مالی سنگینی در گیلان ناشی از زمین‌لرزه وارد نشده است.

عباس صابر درودخانی از مصدومیت چهار نفر گیلانی ناشی از زلزله خبر داد و گفت: سه نفر در شهرستان لنگرود و یک‌ نفر در رودسر بر اثر زلزله آسیب جسمی دیدند که به‌صورت سراپایی مداوا شدند.

صابر با اعلام اینکه تاکنون به تأسیسات استان خسارتی وارد نشده، خاطرنشان کرد: گزارش‌های اولیه حکایت از سالم بودن همه تأسیسات دولتی در گیلان خبر می‌دهد و تاکنون هیچ گزارشی از شهرستان‌ها و مرکز استان مبنی بر خسارت تأسیسات اعلام‌نشده است.

وی با تاکید بر اینکه توصیه می‌شود مردم جانب احتیاط را رعایت کنند و هوشیار باشند، گفت: هدف ما از اعلام هشدار به خیابان کشیده شدن مردم نیست بلکه تاکید می‌کنیم هوشیاری خود را حفظ کنند و آماده پس‌لرزه‌های احتمالی زلزله باشند.

۲۲:۲۹ تعداد مجروحان زلزله امشب گیلان به ۴ نفر رسید.

رییس مرکز اورژانس گیلان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما از مصدومیت ۴ نفر در شهرهای لنگرود و رودسر در زلزله امروز خبر داد.

پیمان اسدی در همین خصوص اظهار داشت: براثر زلزله شامگاه سه شنبه شرق گیلان در لنگرود ۳ نفر شامل دو مرد ۵۰ و ۲۲ ساله و یک زن ۴۲ ساله مصدوم شدند که با مراجعه به بیمارستان امینی لنگرود به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی افزود: یک شهروند رودسری هم بر اثر اصابت سنگ نمای یک ساختمان مصدوم و به بیمارستان شهید انصاری رودسر مراجعه کرد که پس از مداوای اولیه این فرد برای درمان تکمیلی به بیمارستان لاهیجان انتقال یافت.

رییس مرکز اورژانس استان حال وی را رضایت بخش اعلام کرد.

فرماندار لنگرود:

زلزله خسارت  جانی نداشته است

 

فرماندار لنگرود دقایقی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار ۸دی از تشکیل ستاد بحران در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: ما در زلزله اخیر گزارشی از مصدومیت و حتی تخریب مسکونی و تجاری نداشته‌ایم.

وی محل دقیق وقوع زلزله را بین شهر چاف و چمخاله و لنگرود اعلام کرد و افزود: با توجه به تکان شدید چاف و چمخاله انتظار می‌رود محل دقیق وقوع زلزله شهر چاف و چمخاله باشد.

فرماندار شهرستان لنگرود با بیان اینکه همه تاسیسات و شبکه‌های مخابراتی شهرستان سالم هستند، گفت: وضعیت عمومی شهرستان عادی است اما مردم همچنان برشدت اضطراب و استرس مردم افزوده می‌شود.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان لنگرود گفت: تجربه تلخ مردم از زلزله اخیر در کرمانشاه موجب شده شهروندان و روستانشینان به خیابان‌ها کشانده شوند و تصور می‌کنند زلزله‌ای با ریشتر بیشتر در انتظارشان است.

جوادپور بیرون رفتن لنگرودی‌ها از منازل مسکونی را امری عادی و یک نوع خود مراقبتی توصیف کرد و گفت: ستاد مدیریت بحران شهرستان هرگونه خدماتی را که موجب شود تا آرامش به خانه برگردد را انجام داده و انتظار داریم مردم آرامش خود را حفظ کنند.

وی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه دو نفر تاکنون ناشی از زلزله در شهرستان لنگرود روانه مراکز درمانی شده‌اند، گفت: طبق گزارشی که از بیمارستان شهرستان داشته‌ایم هیچ‌گونه مصدومی ناشی از زلزله در بیمارستان بستری و یا مراجعه نکرده‌اند و ممکن است براثر اصابت شی خارجی به طرق گوناگون آن‌ها را به مراکز درمانی کشانده باشد.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان نیز دقایقی قبل در گفت‌وگو با ۸دی در رشت درباره وقوع این زلزله اظهار کرد: تاکنون هیچ‌گونه خسارتی به ستاد مدیریت بحران استان گزارش نشده است.

عباس صابر درودخانی با اعلام اینکه در حال تماس با شهرستان‌ها از جمله شرق گیلان است تا میزان خسارات و نحوه صحیح ارائه خدمات امدادی و اولیه را مدیریت کند، گفت: ستاد مدیرت بحران استان در حال تشکیل است و در صورت لزوم در شهرستان لنگرود نیز این ستاد تشکیل خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان:

گروه‌های امدادی گیلان در آماده‌باش هستند

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان از حضور ۷ تیم امدادی در شهرستان های لاهیجان، لنگرود و رودسر در پی وقوع زلزله خبر داد و گفت: این گروه‌های امدادی به استعداد ۳۰۰ نفر از امدادگران گیلان در سطح ۳۰ پایگاه امدادی حضور دارند.

مهدی ولی پور در گفت‌وگو با ۸دی با اعلام این خبر و با بیان اینکه شدت زلزله امروز در گیلان را ۴.۷ بود اظهار داشت: محل وقوع زلزله ما بین شهرستان لنگرود و لاهیجان بوده است.

وی با اعلام اینکه گروه‌های امدادی از شهرستان‌های لاهیجان، رودسر و لنگرود در محل وقوع حضور یافته‌اند، افزود: اگر شدت زلزله به میزانی باشد که خسارت‌ها زیاد باشند حتماً در دقایق اولیه کمک‌های اولیه با روستاهای زلزله‌زده اعزام خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان از آماده‌باش نیروهای امدادی در گیلان خبر داد و گفت: همکاران ما همیشه در حال آماده‌باش هستند و با توجه به اینکه هواشناسی هشدارهایی مبنی بر بارش برف و باران داده بود یقیناً آمادگی این جمعیت بیش از پیش است.

سردار محمد عبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان نیز دقایقی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار ۸دی در رشت از اعلام آمادگی سپاه و بسیج در مقابله با بحران زلزله خبر داد.

وی با بیان اینکه همه نیروی‌های سپاه و بسیجی مردمی در حالت آماده‌باش هستند، افزود: سپاه همچون گذشته با کمال آرامش و خونسردی در کنار مردم گیلان خواهد بود و از هیچ کمکی در این راستا دریغ نخواهد کرد.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه تاکنون گزارش از خسارت جانی و مالی به این نهاد مردم‌نهاد گزارش نشده، گفت: سپاه و بسیج در کنار سایر نیروهای امدادی در کنار مردم خواهد و هیچ جای نگرانی از بابت کمبود سکنی، مواد غذایی و امدادی در استان وجود ندارد.

فرماندار شفت نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی در شفت با بیان اینکه زلزله با همان شدت کانون زلزله در شهرستان احساس شده، اظهار داشت: تاکنون خسارتی به تأسیسات و منازل مسکونی شهرستان اعلام‌نشده است.

محمدرضا محسنی با بیان اینکه نیروهای امدادی از جمله هلال‌احمر در حالت آماده‌باش هستند، افزود: در همین روزهای اخیر مانور مدیریت بحران ازجمله مانور مقابله با زلزله در شهرستان اجرا شده و طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی همه نیروهای امدادی و انتظامی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

وی با بیان اینکه زلزله با همان شدت کانون زلزله در شهرستان احساس شده، اظهار کرد: تاکنون خسارتی به تأسیسات و منازل مسکونی شهرستان اعلام‌ نشده است.

رحیم حیدری فرماندار آستانه اشرفیه نیز شامگاه سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ۸دی در آستانه‌اشرفیه از تشکیل ستاد مدیریت بحران در این شهرستان خبر داد و گفت: خوشبختانه تاکنون خسارت جانی و مالی ناشی از زلزله در شهرستان آستانه‌اشرفیه گزارشی اعلام‌نشده است.

فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه با تاکید بر حفظ آمادگی در برابر بلایای طبیعی ادامه داد: ضرورت دارد با حفظ آمادگی در صورت نیاز به مأموریت‌های محوله پرداخته شود.

امیر جانبازی فرماندار رودسر نیز در گفتگو با خبرنگار ۸دی در رودسر با اشاره به وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری عصر امروز لنگرود اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان رودسر در نزدیکی کانون زلزله یعنی شهرستان لنگرود قرار دارد خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه خسارت جانی یا مالی در این شهرستان گزارش نشده است.

وی افزود: بعد از وقوع زلزله بلافاصله ستاد مدیریت بحران شهرستان رودسر تشکیل و در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

فرماندار رودسر با اشاره به اینکه زلزله امشب نسبتاً شدید بود، گفت: از شهروندان رودسری ضمن حفظ آرامش تقاضا می‌کنم برای امنیت خود و خانواده‌شان تا صبح فردا آگاه‌تر باشند.

گفتنی است زلزله حادث‌شده در لنگرود در رامسر و تنکابن مازندران نیز احساس شد، اما تاکنون از خسارات آن مناطق نیز گزارشی اعلام‌نشده است.

به گفته نیروهای امدادی، نخستین اقدام، اعزام تیم‌های ارزیابی برای شناسایی مناطق زلزله و خسارات احتمالی است.

به گزارش ۸دی، با توجه پس لرزه‌های احتمالی توصیه می‌شود مردم گیلان امشب را هوشیار بخوابند و حداقل امکانات امدادی را برای خود فراهم کنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
بهتر است مسئولان مربوطه در گزارش اولیه رسانه ای حوادث طبیعی بگویند فعلا گزارشی از خسارات و...دریافت نشده است و در مصاحبه ها لزوم حفظ آرامش را به مردم یادآوری نمایند. طبعا دریافت گزارش خسارات و آسیب دیدن افراد مستلزم طی زمان است.
در حاشیه