پیشنهادهای موثر برای کاهش سطح تری گلیسرید

چربی ها منبع مهم انرژی در بدن شما هستند، اما سطوح بالای آنها می تواند به سلامت کلی بدن بخصوص قلب آسیب برساند. مانند کلسترول، تری گلیسرید می تواند منجر به انسداد سرخرگ ها، افزایش احتمال حمله قلبی و سکته مغزی شود. خوشبختانه راه های زیادی برای کاهش سطح تری گلیسرید وجود دارد.

پیشنهادهای موثر برای کاهش سطح تری گلیسرید

به گزارش۸دی به نقل از webmdتری گلیسرید بالا یک عامل خطر عمده برای ابتلا به سندرم متابولیک است. عوامل خطر دیگر عبارتند از: کاهش سطح کلسترول خوب یا اچ دی ال، فشار خون بالا، چربی شکمی، قند خون بالا. سندرم متابولیک شانس ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهد.

نه گفته به شکر: اگر دچار تری گلیسرید بالا هستید، بدانید که دریافت قندهای ساده به ویژه فروکتوز منجر به افزایش سطح تری گلیسرید می شود. از مصرف نوشابه ها، آب نبات، غلات شیرین صبحانه، ماست های طعم دار، و بستنی برای کاهش میزان تری گلیسرید باید پرهیز شود.

کشف منابع پنهان شکر: دقت به برچسب مواد غذایی بسیار مهم است و از انتخاب مواد غذایی که کلمات با پسوندOSEدارند، مانند دکستروز، فروکتوز، گلوکز، لاکتوز، مالتوز، ساکاروز، باید پرهیز کرد.

تمرکز بر روی فیبر: خوردن مواد غذایی حاوی فیبر در هضم بهتر موثر است و جذب چربی ها و قندها را کاهش می دهد. در این صورت همچنین سطح تری گلیسرید و کلسترول نیز کاهش می یابد. از جمله خوراکی های سرشار از فیبر می توان به اسفناج، کلم دکمه ای، پرتقال، نارنگی، سیب، چغندر، گلابی، جو دوسر، غلات سبوس دار و حبوبات اشاره کرد.

مصرف چربی های سالم: مصرف به اندازه چربی های موجود در آووکادو، مرغ بدون پوست، روغن کانولا، روغزن زیتون، از آنجا که اشباع نشده هستند، برای بدن ضروری است. اجتناب از چربی های ترانس موجود در غذاهای فراوری شده، سیب زمینی سرخ شده، کراکرها، کیک، چیپس و … به شدت توصیه می شود. چربی های موجود در گوشت قرمز، بستنی، پنیر، نیز منجر به افزایش تری گلیسرید می شود.

انتخاب ماهی به جای گوشت قرمز: اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی برای کاهش تری گلیسرید بهترین گزنه ها هستند. مصرف حداقل دو وعده ماهی در هفته برای کاهش تری گلیسرید توصیه می شود. ماهی ساردین و قزل آلا حاوی بیشترین میزان امگا ۳ هستند. دیگر منابع عبارتند از: گردو، اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکسل، لوبیا، آجیل. اگر انتخاب های سالم غذایی داشته باشید، امگا ۳ به میزان کافی به بدن تان می رسد و نیازی به دریافت مکمل های امگا ۳ نیست، چون این مکمل ها در برخی افراد با خونریزی همراه است. در مورد مکمل های امگا۳ و مصرف آنها با پزشک تان مشورت کنید.

اجتناب از مصرف الکل: برای برخی افراد حتی مقادیر بسیار اندک از الکل منجر به افزایش سطح تری گلیسرید می شود. بهتر است نوشیدنی های سالم مانند چای سرد را جایگزین این نوشیدنی خطرناک کنید.

اجتناب از نوشیدنی های شیرین: حذف این نوشیدنی ها یکی از ساده ترین روش ها برای کاهش سطح تری گلیسرید است. این نوشیدنی ها حاوی فروکتوز هستند که یک عامل خطر شناخته شده برای افزایش تری گلیسرید است.

از دست دادن وزن: وزن اضافه به ویژه افزایش چربی دور کمر تری گلیسرید را افزایش می دهد. اگر شما دارای اضافه وزن هستید، بدانید که شروع تمرینات منظم ورزشی در کاهش تری گلیسرید بسیار موثر است. هدف، انجام روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی و برای ۵ بار در هفته است و باید مطمئن شوید که فعالیت بدنی شما منجر به تعریق و پمپاژ بیشتر قلب می شود. با این روش شما می توانید میزان تری گلیسرید را تا ۳۰ درصد کاهش دهید.

انجام آزمایش خون: یک آزمایش خون ساده می تواند به شما در شناسایی میزان تری گلیسرید کمک کند. مبتلایان به بیماری های کلیوی، مشکلات تیروئید، دیابت و چاقی بیشتر نیازمند انجام این آزمایش هستند:

سطح عادی: کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر

سطح مرزی: بین ۱۵۰ تا ۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر

سطح بالا: ۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی گرم در دسی لیتر

سطح بسیار بالا: بالای ۵۰۰ میلی گرم در دسی لیتر

شیوه های دارویی: اگر تغییرات شیوه زندگی در کاهش میزان تری گلیسرید موثر نبود، پزشک شما ممکن است تجویزهای دارویی را ضروری بداند. فیبرات، نیاسین و استاتین بعلاوه روغن ماهی در دوزهای بالا، گزینه های دارویی هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه