علی لاریجانی از دو «اذن» راهگشای رهبری خبر داد

رییس مجلس از تدبیر روسای قوا و تایید آن از سوی رهبری برای حل مشکل طلبکاران موسسات مالی اعتباری و همچنین روستاییان خبر داد

علی لاریجانی از دو «اذن» راهگشای رهبری خبر داد

به گزارش ۸دی به نقل ازخبر آنلاین : رییس مجلس از تدبیر روسای قوا و تایید آن از سوی رهبری برای حل مشکل طلبکاران موسسات مالی اعتباری و همچنین روستاییان خبر داد.

علی لاریجانی به مناسبت روز مجلس همزمان با شهادت مدرس، گفت و گوی تلویزیونی با صداوسیما در محل مجلس پیشین شورای ملی داشت. مجلسی که مدرس در همان جا نماینده تهران بود.

او در پاسخ به سوالی که به سرنوشت سپرده گذاران موسسه‎های مالی و اعتباری اشاره داشت، از دو راهبرد مجلس مبنی بر ایجاد فضای آرام و باطمانینه در کشور و توجه به چالش‎های اصلی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‎ها همین موسسات بود که به دلایلی در گذشته پایه گذاری شده و با سودهای کلانی که امکان پرداختش نبود، شکل گرفتند.

باید دو موضوع قصور برخی دستگاه ها در این زمینه و قصور در پرداخت سودها را از یکدیگر جدا می‎کردیم. مجلس از روزهای نخست ورود کرد و گفت و گوهای بسیاری داشت و با قوه قضاییه هم رایزنی کردیم. قوه قضاییه میگفت باید منتظر حکم نهایی دادگاه بر اساس کارشناسی اموال بود. ما مجبور شدیم از سازوکار دیگه‎ای در جلسه سران قوا، استفاده کنیم. به گونه‌ای که اول اموال مردم را بپردازیم و بعد به مجازات متخلفین برسیم. نیاز به نظر موافق رهبری بود که خوشبختانه ایشان هم پذیرفتند. ابتدا موسسه کاسپین را بررسی کردیم و بعد سراغ دیگر موسسات رفتیم تا این فشار از روی سپرده گذاران برداشته شود.

به گفته وی، در آینده بانک مرکزی موظف شده است که مانع تشکیل چنین موسساتی شود. همین امروز هم رییس کل بانک مرکزی گفت که جلوی تشکیل یه صندوق جدید را گرفته است.

لاریجانی خطاب به مردم یادآور شد که موسساتی با ارائه سودهای آنچنانی عموما مشکل دارند و نباید به سراغ آنها بروند.

رییس مجلس سخنان مجری درباره اینکه مردم نگران نباشند و حتما به پولهایشان خواهند رسید را تایید کرد و گفت: ابتدا کسانی که زیر ۲۰۰ میلیون سرمایه گذاری کرده بودند، پولشان را دریافت می کنند و بعد هم دیگران.

اهم سخنان رییس مجلس از این قرار است:

*۲۵درصد جمعیت کشور ما روستاییان هستند که کمتر از متوسط جهانی است. تخلیه روستاها، حاشیه نشینی در شهرها و مسائل و آسیب های اجتماعی زیادی به همراه دارد. مشکل مهاجرت از روستاها و علل آن را بررسی کردیم که شامل کم آبی و عدم چرخه اقتصادی در آنجا بود. با اذن رهبری، یک و نیم میلیارد از صندوق ذخیره ارزی گرفتیم تا از طریق چند بانک به کشاورزان و روستاییان، وام بدهند.

*به روستاییان و دانشجویان رشته کشاورزی توصیه می کنم که از این فرصت استفاده کنند تا روند احیا و توسعه روستاها تکمیل شود.

*صندوق‎های بازنشستگی دچار مشکلات متنوعی هستند که باید روی آنها تمرکز کنیم چون مربوط به آتیه مردم است. مثل صندوق تامین اجتماعی که متعلق به کارگران است. این صندوق ها دچار چند عارضه شده اند. متاسفانه دولت های گذشته از منابع این صندوق ها برای حل مشکلاتشان برداشت کرده اند یا سهم دولت به این صندوق ها را نپرداخته اند. ۱۵۰-۱۶۰ هزار بدهی این صندوق هاست که سبب شده حقوق بازنشستگی افراد تناسبی با حقوق فعلی کارمندان و کارگران نداشته باشد. باید این صندوق ها را توانمند کرد. برخی واحدهای کم سود ده را به عنوان بدهی دولت به این صندوق ها داده اند که فایده ندارد. رییس جمهور هم اخیرا گفته اند که این واحدها به مردم واگذار شوند نه اینکه این صندوق ها مدام فربه شود.

*مجلس به دنبال تامین بدهی صندوق های بازنشستگی است. پیشنهاد مرکز پژوهش ها با کمک دولت که در قالب طرحی به مجلس ارائه می شود، سبب خواهد شد که ظرف یکی دو سال آینده این مساله حل شود.صندوق بازنشستگان لشگری هم مشکلات زیادی دارد که از وزیر دفاع خواسته ام پیگیر رفع آن باشد. در مجلس پیگیر این موضوع هستیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه