گفتگوی 8دی با مردم شناس گیلانی:

میرزا انجمن روحانیون را تاسیس کرد/ پاسخ به شبهاتی که این روز ها به میرزا نسبت می دهند+ تصاویر قاتل و خائنین به میرزا

استاد عباسی گفت: همیشه جامعه از دو طیف لطمه میبیند، افراطی ها و تفریطی ها، یک عده میخواهند میرزا را آنقدر بزرگ جلوه دهند که فراتر از ارزش های خود میرزاست، و عده ای هم با بی انصافی او را خائن و … می نامند،اتفاقا همین تفکر ها عامل اصلی فروپاشی نهضت جنگل شد.

میرزا انجمن روحانیون را تاسیس کرد/ پاسخ به شبهاتی که این روز ها به میرزا نسبت می دهند+ تصاویر قاتل و خائنین به میرزا

سرویس فرهنگی هشت دی؛

در سالروز بزرگداشت سردار جنگل میرزا کوچک خان جنگلی، به سراغ استاد هوشنگ عباسی مردم شناس باتعصب گیلانی رفتیم تا با زاویه ای جدید با ابعاد زندگی او آشنا شویم.

 

بحثمان رو با این سوال چالشی شروع کردیم که:

 

استاد، میرزا کوچک قزوینی بود؟

 

نخیر، میرزا گیلان به دنیا اومد و بزرگ شده فرهنگ همین جاست، البته حرف هایی هست که جد او از الموت قزوین یا از طالقان مهاجرت کردند گیلان، ولی توی همین فرهنگ و مرز و بوم بزرگ شد. البته طالقان و قزوین و … خیلی از این نقاط اون زمان جز گیلان بودند

 

میشه کلیاتی راجع به سردار جنگل بگید؟

 

او زاده گیلان بود و عاشق زادگاهش بود. میرزا انجمن روحانیون رو تاسیس کرد، ایشان ابتدا روحانی بود و بعد در جنگل لباس رزم پوشید و هرگز از اعتقادات خودش برنگشت.

 

ناگفته ای از میرزا هست که که قابل گفتن باشه؟

 

حقیقتش رو بخواید بقول مولانا ((هرکسی از ظن خود شد یار من)) ، بعد میرزا هرکسی خودش رو در آیینه میرزا دید، مبارزه او ۳ ویژگی داشت: ۱) ضد استکبار ۲)ضداستبداد ۳) ضد ستم، ماخذشناسی نهضت جنگل خودش یک “تز” است، من معتقدم در مورد شخصیت و زندگی شخصی میرزا کمتر کار شده. متاسفانه افرادی که او را دیده بودن یا از یارانش بودند از دنیا رفته اند، یا خیلی از اسناد در مرکز اسناد بنیاد مستضعفان است و یا در آرشیو کشور های خارجه و…

 

ئ

 

گائوک/ یار آلمانی-اتریشی تبار سردار جنگل که تا آخر با او ماند

 

 

 

 

 

رهبر انقلاب شهید نواب را انگیزه جنبش های انقلابی در خودشون میدونن، میرزا توسط چه کسی یا مشاهده چه چیزایی انگیزه انقلاب در وجودش جرقه خورد؟

 

سابقه مبارزه میرزا در مشروطیت بود، وقتی میدید روس ها روی مردم حکمرانی میکنند و روی سر در خانه ها پرچم روسیه بود. خب این ها او را برانگیخته میکرد.

 

میگن میرزا خائن بود و … از این حرف ها. جریان چیه؟

 

میرزا هرگز به کسی خیانت نکرد، ولی در شرایط مختلف با خیلی مذاکره کرد، اما هرگز از اصل خودش که مسلمانی بود برنگشت، فقط از آنها کمک میگرفت، بروید نامه ای که به لنین داد را مطالعه کنید، سرشار از خط و مسیر اسلامی است.

 

0009288 (1)

 

ولادمیر لنین/ تئوریسین کمونیست روسی، رهبر انقلاب روسیه

 

 

 

 

 

دلیل این هجمه ها علیه میرزا چیست؟

 

همیشه جامعه از دو طیف لطمه میبیند، افراطی ها و تفریطی ها، یک عده میخواهند میرزا را آنقدر بزرگ جلوه دهند که فراتر از ارزش های خود میرزاست، و عده ای هم با بی انصافی او را خائن و … می نامند،اتفاقا همین تفکر ها عامل اصلی فروپاشی نهضت جنگل شد. او اگر خائن بود پیشنهاد انگلیس ها را برای پادشاهی یا ریاست جمهوری ایران را رد نمیکرد. ( سردار جنگل/ابراهیم فخرایی) پس او اساسا تشنه قدرت و جاه و مقام نبود.دلیل اصلی دشمنی ها هم با او همین بود که او به کسی باج نمیداد و پیشنهادات غیر انقلابی بعضی ها که مبتنی بر سودجویی بود را رد میکرد.

 

میدانید او تا کجاها پیشرفت کرده بود؟

 

بله از غرب تا اردبیل، از جنوب تا قزوین و زنجان و از شرق تا مازندران شرقی، ناگفته نماند میرزا اولین جمهوری شورایی ایران را تشکیل داد و بر مناطق نامبرده حکومت میکرد.

 

علت شکست نهضت را همان تفرقه بین یاران میدانید؟

 

نه تنها آن، بلکه فشار دشمنان خارجی و فشار حکومت مرکزی و در آخر تفرقه یاران جنبش را ناکام گذاشت.

 

Screenshot001

 

خالو قربان/ یار نزدیک سردار جنگل که در نهایت به او خیانت کرد

 

 

 

 

 

از یاران ایشان یا نزدیکانش کسی هم مانده؟

 

خیر، آخرین نفر مرحوم فخرایی بودن که اوایل انقلاب فوت کردند، البته آقای کریم کشاورز هم بودند که بنده کتابی از گفته های ایشان را تهیه کردم و بنام”یادبودهای انقلاب جنگل” چاپ کردم/انتشارات بلور

 

گیلان فقط میرزا را بخودش دید یا مبارزان دیگری هم داشت؟

 

بله امثال عادل شاه هم بودند…

 

نزدیک ترین فرد به میرزا کی بود؟

 

دکتر حشمت را میشه نام برد که رهبری شرق گیلان را برعهده داشت

 

Screenshot002

 

دکتر حشمت/ یار سردار جنگل

 

 

 

 

 

میرزا دقیقا چطور شهید شد؟

 

بعد شروع اختلافات میرزا به طرف اردبیل حرکت کرد، همراه حسن خان آلیانی و گائوک( از یاران اتریشی-آلمانی تبار سردار جنگل) سه نفری سمت اردبیل سفر کردند که به برف آذر خوردند و حسن آلیانی رهاشون کرد، که راه بلد هم بود، گائوک از سرما یخ میزند و میرزا در حالی که او را بغل کرده بود علاوه بر خودش، پیکر سرد گائوک رو کشان کشان میبرد، که خودش هم از رمق افتاد تا اینکه از طرف حاکم تالش بالای سرش می آیند و رضا اشکستانی سر او را برید، آن سر را بعد ها خالو قربان از یاران نزدیک میرزا، تحویل رضا خان میدهد و درجه سرهنگی از او دریافت میکند. آلیانی هم که بخاطر این خیانتش سمت فرمانداری را گرفت، در همان زمان ها توسط نیرو های مردمی ترور شد.

 

62058_758

 

رضا اشکستانی/ کسی که سر سردار جنگل را از تن جدا کرد

 

1369133047_mirza-koochakkhan2

 

سر بریده سردار جنگل

 

 

 

چرا میگویند میرزا و تیمش یاغی بوده اند و خانه های مردم و اموالشان را غارت میکردند؟

 

خب ببینید در هر انقلابی سو استفاده هایی میشود، بله بودند افرادی که گاو و گوسفند و اسب مردم را غارت میکرند، به نام نهضت، به نام میرزا، ولی او اگر جایی میرفت و چیزی از محلی ها میگرفت حتما باید هزینه اش را می پرداخت، و چیزی که همه آن را تایید میکنند، شخصیت مهربان ایشان بود. این حرف ها را حالا کسانی میزنند که از اصول انقلاب چیزی نمی دانند.

 

آخرین سوال: انقلاب ۵۷ ایران ربطی به نهضت داشت؟

 

صد در صد، شک نکنید، همانطور که سالها قبل سرور و سالار شهیدان امام حسین شهید شدند و ما از آن بارها الگو گرفتیم، حرکت میرزا به انقلابی های ۵۷ درس های بسیار داد.

 

خب، حرف آخر:

 

ما باید در مورد هر پدیده ای انصاف داشته باشیم و وجدان علمی را در نظر بگیریم، علی الخصوص در مورد کسانی که جانشان را برای مردم فدا کردند.

 

images

 

میرزا کوچک خان جنگلی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه