در نمازهای جمعه گیلان مطرح شد؛

رهبری لعن خلفا را حرام اعلام کرده‌اند اما آیت‌الله انگلیسی می‌گوید لعن کنید/ چرا نمایندگان حقوق مردم را استیفا نمی‌کنند؟

ائمه جمعه گیلان در خطبه‌های امروز  نماز جمعه بر حفظ وحدت بین اهل سنت و شیعه تأکید کردند.

رهبری لعن خلفا را حرام اعلام کرده‌اند اما آیت‌الله انگلیسی می‌گوید لعن کنید/ چرا نمایندگان حقوق مردم را استیفا نمی‌کنند؟

به گزارش ۸دی، ائمه جمعه گیلان در خطبه های امروز  نماز جمعه بر حفظ وحدت بین اهل سنت و شیعه تأکید کردند. مشروح خطبه های نماز جمعه شهرستان های مختلف به شرح زیر است:

امام‌جمعه موقت رشت: در طول عمر انقلاب اسلامی انسانهایی را دیده ایم که در مسئولیت خود غره شده و سلام کسی را پاسخگو نیستند

به گزارش خبرنگار ۸دی حجت الاسلام صدیق عربانی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته شهرستان رشت با تبیین آثار اصرار بر گناه اظهار کرد: هیچ‌گناهی نباید کوچک شمرده شود زیرا همه گناهان کوچک انسان را به گناهان بزرگ سوق داده و او را نابود میکند.

وی با بیان اینکه دل حرم خداست و چیزی که خدا را از ما دور می کند موجبات بیچارگی انسان را فراهم می‌کند به چهار مورد که از خود گناه خطرناک تر است اشاره کرد و افزود: کوچک شمردن گناه، افتخار به انجام آن ، شادمانی از ارتکاب به گناه و اصرار برآن اثرات زیانباری را برای انسان به ارمغان می آورد.

خطیب جمعه رشت با تاکید بر اینکه انجام گناه روی گناه دیگر ، دل را می میراند به ریاست طلبی سپاه دشمن در روز عاشورا اشاره کرد و افزود :در روایتی از امام حسن علیه السلام آمده است “آنکه به دنبال ریاست برود ، هلاک می‌شود مگر آن که برای خدا آن را برگزیند و اگر برای خدا باشد ،خداوند دستش را میگیرد و پیروز می‌شود”

صدیق عربانی با بیان اینکه ما در طول عمر انقلاب اسلامی انسانهایی را دیده ایم که در مسئولیت خود غره شده و سلام کسی را پاسخگو نیستند به اثرات منفی غفلت انسان اشاره و خاطر نشان کرد: غفلت موجبات نابودی انسان را فراهم ی کند.

امام جمعه موقت رشت در خطبه دوم نماز جمعه ضمن دعوت همگان به تقوای الهی به میلاد پیامبر عظیم‌الشأن اسلام اشاره کرد و افزود: باید موجبات وحدت مسلمان ها را در جهان اسلام فراهم کرده و از رفتاری که باعث تفرقه بین مسلمانان می‌شود دوری جست ، زیرا بر اساس آیه “و اعتصموا بحبل الله جمیعا” باید بانگ وحدت را در جهان سرداد.

خطیب جمعه رشت با اشاره به شرایط وضعیت جسمی شیخ عیسی قاسم که دوران مریضی را طی می‌کند ،تصریح کرد :حکومت ننگین آل خلیفه مراجعه او را به پزشک ممنوع کرده و گوش به فرمان صهیونیسم و آل سعود مانده و آنگاه ادعای مسلمانی هم می‌کند.

وی با اشاره به جنایات آل سعود و آل خلیفه خطاب به آنها گفت :شما چگونه ادعای مسلمانی می‌کنید ؟

صدیق عربانی با اشاره به مجاهدت های امام خمینی رحمه الله علیه در تاریخ انقلاب خاطرنشان کرد: امام خمینی رحمت الله علیه به تمام دنیا و بشریت فهماند که اسلام دین پیروز است.

امام جمعه موقت رشت با اشاره به ۱۱ آذر شهادت میرزا کوچک جنگلی، بیان کرد: تاریخ هرگز او و مجاهدت های ارزشمند او را فراموش نخواهد کرد.

وی تصریح کرد:میرزا کوچک جنگلی به عنوان یک طلبه معتقد به این بود که وقتی در کشوری زیست می‌کند که حضانت سرزمینش در اختیار آن کشور نیست و بیگانگان در آن سیطره دارند نباید به لباس طلبگی بسنده کند،لذا لباس رزم پوشید و قیام کرد.

صدیق عربانی با بیان اینکه رخنه نفاق در تشکیلات میرزا کوچک جنگلی موجبات تنهایی او را فراهم کرد، به مسیر یادمان میرزای جنگلی که بدون آسفالت است اشاره کرد و افزود: امیدوارم که با آسفالت کردن آن مسیر ،از مشکلات رفت و آمد کاسته شده تا کلیه گردشگران با سفر به آن مکان یاد او را زنده نگه دارند.

خطیب جمعه رشت با اشاره به کمک ستودنی مردم به زلزله‌زدگان کرمانشاه خاطرنشان کرد :بعد از آن اتفاق دردناک تحمل این سرما قطعاً مشکل است و با توجه به تلاش‌های قابل تقدیر دست‌اندرکاران جهت تهیه کانکس برای استقرار موقت آنان ، فکر تحمل شرایط سخت آنان ، اشک را از چشمانم جاری کرد.

صدیق عربانی با تبریک روز ۱۶ آذر که به نام روز دانشجو نام گذاری شده است گفت: من سالها در دانشگاه تدریس کرده و از نزدیک، با خواستِ دانشجویان آشنایی دارم .

وی خطاب به دانشجویان گفت: صرف شرکت در کلاسهای دانشگاه ، کفایت درستیِ تصمیمات را برای شما فراهم نمی کند ،لذا می طلبد همیشه گوش به فرمان باشید، و از علم و تجربه ی بزرگترها بهره مند شوید.

خطیب جمعه رشت با تاکید بر اینکه آینده کشور از آن شما جوانان و دانشجویان است گفت: تفاوت زمان تحصیل شما با دانشجویان زمان طاغوت این است که شما در حکومتی تحصیل می کنید که همه ی مسئولان آن منتخب رای شما می باشند.

وی خطاب به اساتید دانشگاه گفت: درکلاسها مطالبی را بازگو نکنید که موجبات وهن اسلام و انقلاب اسلامی باشد زیراانقلاب اسلامی ایران خون دلها خورده و هنوز جوانانی برای حفظ تمامیت ارضی آن جان خود را تقدیم می کنند.

وی به تلاشهای ارزشمند سردارسلیمانی اشاره کرد وافزود: سلیمانی چشم رهبری معظم نظام است وباید قدر دان تلاشها و مجاهدت های این مرد الهی باشیم.


امام جمعه انزلی: دولت به جای لفاظی درباره تصویت لایحه تحریم مالی تروریسم توضیح دهد

امام‌جمعه بندرانزلی گفت: ای‌کاش مجلس ما انقلابی بود و ای‌کاش نمایندگان ما هم مثل مدرس بودند.

به گزارش ۸دی، امام‌جمعه بندرانزلی در نماز عبادی سیاسی جمعه شهرستان با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس تصریح کرد: برجام که متنش نوشته یک جاسوس بود را شبیه یک نشستن و بلند شدن ساده تصویب کردند و حالا نیز در پی تصویب لایحه کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم هستند، ای کاش مجلس ما انقلابی بود و ای‌کاش نمایندگان ما هم مثل مدرس بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالجواد شمس‌الدین با اشاره به سخنان طرفداران برجام تأکید کرد: گفتند بعد از برجام همه تحریم‌ها برداشته می‌شود و رفع تمام مشکلات نظیر تحریم‌های بانکی و حتی مشکلات آب‌وهوا را مشروط به اجرای آن دانستند که درعین‌حال دشمن نگاهش به برجام، نگاه یک حلقه از زنجیر اسارت است.

وی با گلایه از عملکرد نمایندگان مجلس در قبال برجام نیز خاطرنشان کرد: چرا نمایندگان ما حقوق مردم را استیفا نمی‌کنند؟ آیا واقعاً نماینده‌ای پیدا نمی‌شود که مدافع حقوق ازدست‌رفته مردم باشد و به داد آنان برسد؟ دولت نیز باید به‌جای لفاظی ضرورت تصویب این لایحه را به مردم توضیح دهد.


امام جمعه منجیل:با مجریان کوهنوردی‌های مختلط برخورد کنید

امام جمعه منجیل گفت: بعضاً از مرکز استان یا استان‌های هم‌جوار به نام کوهنوردی زن و مرد به‌صورت مختلط و بی‌حجاب به کوه‌های شهرستان می‌روند و بی‌بندوباری می‌کنند که باید با این گروه ها برخورد شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید اعلا خضری در خطبه های نماز عبادی و سیاسی جمعه منجیل که با حضور نمازگزاران ولایی این شهر در مسجد طاهریه برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت، اظهار کرد: هرکس بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد، خائن اسلام است.

وی در ادامه خواستار برخورد با مجریان برگزاری ‌کوهنوردی مختلط در شهرستان شد و افزود: بعضاً از مرکز استان یا استان‌های هم‌جوار به نام کوهنوردی زن و مرد به‌صورت مختلط و بی‌حجاب به کوه‌های شهرستان می‌روند و بی‌بندوباری می‌کنند.

خطیب جمعه منجیل، رسیدگی به امور نیازمندان را مورد تأکید قرارداد و گفت: دین مبین اسلام برای محرومین و مستضعفین است لذا باید بداد فقرا برسیم.

خضری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم و شهید نوید صفری طلابری اظهار کرد: شهید صفری همانند شهید حججی بی‌سر به میهن برگشت.

وی آمریکا را حامی داعش خواند و گفت: شهادت شهید صفری‌ها حاصل حمایت آمریکا از داعش است.


امام جمعه لاهیجان: رهبری لعن خلفا را حرام اعلام کرده‌اند اما آیت الله انگلیسی می‌گوید لعن کنید

امام جمعه لاهیجان گفت: رهبر اسلام می‌گوید توهین به مقدسات اسلام و خلفای راشدین حرام  است ولی آن آیت‌الله انگلیسی می‌گوید نه لعن کنید.

به گزارش ۸دی به نقل از لاهیجان، حجت الاسلام و المسلمین مهدی صدیق امام جمعه لاهیجان ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر با اشاره به نابودی داعش اظهار داشت:  مستضعفین عالم اگر می‌خواهند پیروز باشند باید دست‌به‌دست دهند  همانطور که در دفاع مقدس هشت‌ساله همه‌ی دنیا آمدند ما با اتحاد پیروز شدیم و در عراق و سوریه با انسجام و اتحاد  ملت‌ها پیروز شدیم.

وی افزود:  اگر می‌بینید تمام هم‌وغم استکبار و جهان‌خواران برای روی کار آوردن وهابیت صرف شد برای این است که به نفع بقای رژیم صهیونیستی است.

امام جمعه لاهیجان گفت: آقای ترامپ، ای مدعیان حقوق بشر و دمکراسی مرگ بر شما باد که دروغ می‌گویید و خود را طرفدار حقوق بشر می‌دانید.

صدیق با بیان اینکه وقتی عامل نفوذی استکبار وارد ایران می‌شوند و قضات او را محاکمه می‌کنند، تمام دنیا دولت های دنیا صدایشان بلند است اظهار کرد: چرا در زمان فروش زنان ایزدی توسط داعش فریاد نزنید؟

امام جمعه لاهیجان ادامه داد: شیعه انگلیسی و آیت‌الله انگلیسی ساختند، رهبر فریاد می‌زند قمه نزنید ولی آن آیت‌الله می‌گوید قمه بزنید.  رهبر اسلام می‌گوید توهین به مقدسات اسلام و خلفای راشدین حرام  است ولی آن آیت‌الله انگلیسی می‌گوید نه لعن کنید.

وی تأکید کرد: با در پیش گرفتن منویات آن آیت الله انگلیسی همه مسلمانان به جان هم افتند و نتانیاهو برای ما خنده خواهد کرد.


امام جمعه ماسال:دشمنان با تفرقه بین مسلمانان برای رژیم صهیونیستی حاشیه امن درست می‌کنند

امام جمعه ماسال گفت: شمنان با برجسته‌سازی اختلافات جزئی، جامعه اسلامی را به جان هم می‌اندازند. درحالی‌که با این کارها حاشیه امن مناسبی برای رژیم وحشی‌ای همچون اسرائیل ایجاد می‌شود.

به گزارش ۸دی به نقل از ماسال نیوز حجت‌الاسلام سید هادی موسوی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان وجود اهل بیت (ع) را مایه امنیت زمینیان عنوان کرد و گفت: در روایتی از امام سجاد (ع) داریم که اگر اهل بیت در زمین نباشند و یک لحظه زمین از حجت خدا خالی باشد، زمین اهلش را می بلعد.

امام جمعه ماسال درباره نحوه منتفع شدن از امام غایب گفت: امام صادق (ع) فرموده اند آنچنان که مردم از نور خورشید از پس ابر منتفع می شوند ما اهل بیت هم در ظاهر و غایب به مردم نفع می رسانیم.

وی با طرح این سوال که چه نیازی به نبی و امام وجود دارد، عنوان کرد: در آیه ۳۳ سوره انفال خداوند به پیامبر اکرم (ص) خطاب می کند که   تا زمانی که شما در بین مردم هستی و تا زمانی که از تو طلب دعا برای استغفار می‌کنند، این‌ها را عذاب نمی‌کنم.

خطیب نماز جمعه ماسال بقای عالم را یکی از علل نیاز به امام در احادیث وارده برشمرد و تأکید کرد: در دعای ندبه هم این مفهوم را مرور می‌کنیم که خدایا به‌واسطه امام زمان نماز و اعمال ما را مقبول کن.

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر گیلان با اشاره به ۱۲ ربیع‌الاول میلاد نبی اکرم (ص) به روایت اهل سنت و آغاز هفته وحدت گفت: در شرایط خاصی که دشمنان با امت اسلامی به وجود آورده‌اند، احساس می‌شود نسبت به هر زمان دیگری نیاز به وحدت و انسجام و اخوت در جامعه اسلامی داریم.

وی افزود: با همه اشتراکات که امت اسلامی دارند، دشمنان با برجسته‌سازی اختلافات جزئی، جامعه اسلامی را به جان هم می‌اندازند. درحالی‌که با این کارها حاشیه امن مناسبی برای رژیم وحشی‌ای همچون اسرائیل ایجاد می‌شود.

امام جمعه ماسال تأکید کرد: ما دینی داریم که ۱۴۰۰ سال قبل نه‌تنها هم دینان که همه مسیحیان و یهودیان را به‌واسطه داشتن خدای واحد دعوت به اجماع و وحدت می کند.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به وجود سفارت‌خانه‌های کشورهای مختلف اروپایی در ایران، اظهار داشت: چرا باوجود سفارتخانه‌ها باید دفتر اتحادیه اروپا را در ایران افتتاح کنیم؟

وی طرف‌های اروپایی را در مسائل گوناگون و در تعامل با ایران غیر صادق عنوان کرد و گفت: لایحه‌ای را دولت محترم تحت عنوان لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مجلس داده است که به ذات این کار خوب است اما آیا تعریف ما از تروریسم با تعریف اروپا و آمریکا تفاوت نمی‌کند؟ این موضوع مشکل‌ساز خواهد شد.

امام جمعه ماسال با اشاره به تحریم سپاه از سوی طرف‌های غربی به بهانه تروریسم اظهار داشت: دولت محترم نیت خیر دارد اما باید هوشیاری به خرج داد.  ظاهر قضیه خوب است و جمهوری اسلامی هم به‌واسطه قربانی تروریسم بودن، تمایل دارد که با تروریسم مقابله کند اما آیا تعریف آنان از تروریسم با تعریف ما یکسان است؟

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: نکند ما با دست خودمان نیروهای خودمان را تحریم کنیم. آنان نیروهای مقاومت و سپاه قدس را تروریسم می‌دانند. بالاخره مجمع عمومی سازمان ملل به‌عنوان ابزاری در دست قدرت‌های جهانی است.

وی با اشاره به بست‌نشینی عده‌ای در کشور گفت: قانون برای همه به‌تساوی است. مگر می‌شود بگوییم قانون برای مردم خوب است اما برای اقویا باید بست‌نشینی کرد . بعد هم آن نامه را به رهبر انقلاب می‌نویسید و تمام وضعیت کشور را سیاه‌نمایی می‌کنید. این کار غلط است و کسی نمی‌پسندد.

امام جمعه ماسال با انتقاد از فضاسازی‌ها علیه دستگاه قضایی اظهار داشت: شما اصلاً چه‌کاره هستید که دستگاه قضایی را قبول داشته باشید یا نه. شما همان زمان هم اگر عزت و احترامی داشتید به‌واسطه توجهات رهبری بود و اگر احساس کنیم کسی با رهبری زاویه دارد دیگر اهمیتی به وی نمی‌دهیم.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: بست‌نشینی بدعت غلطی است. شما قبلاً ۱۱ روز هم بست‌نشینی کرده بودید دیدید که مردم به شما اهمیتی ندادند.


امام جمعه کلاچای: مسلمانان برای پرهیز از اختلاف پیامبر و اهل بیت را محوز قرار دهند 

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/12/امام-جمعه-کلاچای.jpg

به گزارش ۸دی به نقل از رودسری ها، حجت الاسلام محمدحسن لطیفی امام جمعه کلاچای نیز در خطبه های نماز جمعه امروز این  با تبریک فرارسیدن هفته وحدت اظهار داشت: این هفته بهترین فرصت برای کاهش اختلافات بین مسلمانان است و اگر بخواهیم این اختلافات برای همیشه تمام شود باید پیامبر و اهل بیت (ع) را محور قرار دهیم.

وی در ادامه خطبه های نماز به فرارسیدن سالروز شهادت میرزاکوچک خان اشاره کرد و افزود: میرزا کوچک خان یکی از شخصیت های استکبارستیزی ملی ایران است و پیشنهاد می کنیم مسئولین استانی نمادی از ایشان و حضرت ایت الله بهجت در ورودی استان گیلان نصب کنند.

امام جمعه کلاچای روز دانشجو را به دانشجویان بالاخص دانشجویان بصیر و انقلابی تبریک گفت و اذعان داشت: دانشجو علاوه برتحصیل باید به معنویت و تهزیب بپردازد و روحیه انقلابی و بصیرت افزایی خود را افزایش دهند.


امام جمعه رودسر: هرجا وحدت نباشد دشمن فرصت را غنمیت شمرده و نقشه های شوم خود را بکار می بندد

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/12/IMG12084918.jpg

حجت السلام تقی روحانی امام جمعه رودسر نیز در خطبه های نماز جمعه این شهر با بیان اینکه دانشجویان باید به فکر خود و دیگران باشند اظهار داشت: نشانه و هدف دشمن دانشگاهی است که دانشجوی بی دین و غیر انقلابی به جامعه تحویل دهد

وی در بخش دیگری از خطبه های نماز به آغاز هفته وحدت اشاره کرد و گفت: هرجا وحدت نباشد دشمن فرصت را غنمیت شمرده و نقشه های شوم خود را بکار می بندد.

امام جمعه رودسر ادامه داد: این وحدت باید در سران سه قوه بیشتر لمس شود و نباید بر زبان جملات تفرقه انگیزبرانند، زیرا که مردم از اختلافات مسئولین به شدت ناراحت می شوند


امام جمعه صومعه سرا: میرزا کوچک خان جنگلی احیاگر دین اسلام در منطقه بود

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/12/2525846.jpg

به گزارش خبرنگار ۸دی، حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه صومعه سرا با اشاره به هفته وحدت گفت اظهار کرد: بر اساس دو نظر متفاوت اهل تسنن و اهل تشیع در بحث ولادت حضرت رسول (ص) یک هفته را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کرده اند.

صدیقی در ادامه گفت: از دیدگاه پیامبر اسلام، اقتدار و پیشرفت دنیای اسلام در پرتو وحدت وهم بستگی است.

امام جمعه صومعه سرا تاکید کرد: توهین به مقدسات دیگران به فتوای مراجع حرام شرعی است و هرکسی که خلاف این اقدام کند قطعاً آب به آسیاب دشمنان اسلام ریخته است.

خطیب جمعه صومعه سرا به ۱۶ آذرماه و روز دانشجو اشاره و بیان داشت: عقلانیت، نشاط علمی و سیاسی، مطالبه‌گری، فساد ستیزی، آرمان‌خواهی و انقلابی‌گری از ویژگی‌های جنبش دانشجویی است.

صدیقی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا به ویژه میرزا کوچک جنگلی اظهار کرد: برای احیا و حفظ دین اسلام در طول تاریخ خون های بسیاری ریخته شده است.

وی با اشاره به تشکیل نهضت جنگل و فداکاری و رشادت های میرزاکوچک جنگلی در اوج استبداد، اظهار کرد: میرزا کوچک خان جنگلی احیاگر دین اسلام در منطقه بود.

امام‌جمعه صومعه سرا در ادامه با اشاره به روز مجلس تصریح کرد: قطعاً یکی از ارکان مهم کشور، مجلس شورای اسلامی است و  آنچه در مجلس اتفاق می‌افتد می‌تواند حرکت و سرعت کشور به سمت پیشرفت را مهیا کند.


امام جمعه لنگرود: حیات سیاسی و نان و آب استکبار در گرو تفرقه بین ادیان دینی و شیعه و سنی است

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/12/سیدجواد-سلیمانی.jpg

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد سلیمانی در  نماز جمعه لنگرود با اشاره به هفته وحدت اظهار کرد: حیات سیاسی و نان و آب استکبار در گرو تفرقه بین ادیان دینی و شیعه و سنی است.
وی با بیان اینکه بهترین و راحت ترین مایه اتحاد پیروی از سیره ۹۱ است افزود جمهوری اسلامی عنوان منادی وحدت و با تقویت جبهه مقاومت باعث اتحاد در بین تمام صلاحیت دینی در منطقه شده است
امام جمعه لنگرود گفت اشتراک های مثبت شیعه و سنی بیشتر از اختلاف ها است و باید تمرکز بیشتری بر روی اشتراک ها بر اساس سیره نبوی داشته باشیم


امام جمعه املش: در۲۰۰سال اخیر کدام شخصیت لیبرال مسلک و روشنفکر جان خودش را فدای ملت و ارمان این ملت کرد؟

http://8deynews.com/wp-content/uploads/2017/12/امام-جمعه-خشکبیجار1-550x330.jpg

حجت الاسلام صفری قاسم آبادی در خطبه های نماز جمعه ۱۰ آذر املش با تبریک فراررسیدن هفته وحدت گفت: در۲۰۰سال اخیر کدام شخصیت لیبرال مسلک و روشنفکر جان خودش را فدای ملت و ارمان این ملت کرد؟
وی ادامه داد: غیر از اینکه همه شخصیت ها برای ازبین رفتن دین در جامعه خودشان رو تحت تعریف تفکر غرب قرار دادند.

صفری با تبریک به همه دانشجویان بصیر و مدافع حریم این مملکت گفت: در ۱۶آذر جوانان بیدارو بصیر آن زمان دست به راهپیمایی زدند و این راهپیمایی با زندانی و مجروح شدن همراه شد و سه شهید داشتیم .
امام جمعه املش ادامه داد: دولت و حکومت پهلوی برای دلخوشی آمریکا سه دانشجو زیر پای نیکسون قرابانی می کند. امریکا سگ نجسی است که نمیتوان تطهیرش کرد و نجس العین است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه