نقش حزب موتلفه و اکبرها در عدم وحدت اصولگرایان و جبهه انقلاب

با کنار هم قرار دادن چند خبر، که البته قبل و پس از انتخابات عمومی شد، دلیل اصلی عدم پذیرش طرح وحدتی مورد ادعای آن جماعت توسط جبهه انقلاب اسلامی کاملا آشکار می شودعبرتی برای آینده

نقش حزب موتلفه و اکبرها در عدم وحدت اصولگرایان و جبهه انقلاب

به گزارش ۸دی نیوز، طیف موسوم به اصولگرا که بخشی از لایه های آن را همان جماعت راستی سنتی تشکیل می دهد، در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم شکست خورد و البته با فرار به جلو سعی کرد تا هزینه این شکست را به عهده نیروهای انقلابی و حزب اللهی، به ویژه حامیان دکتر سعید جلیلی بیندازند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی “خیبرآنلاین”، این طیف که در عمل نشان داده برخلاف اعلام ها، لیدر اصلی اش نه علمای به نامی همچون آیت الله مهدوی کنی و… بلکه پیرمردهای حزب موتلفه اسلامی هستند، طی حداقل ۱۰ سال اخیر در هیچکدام از انتخابات های مختلف برگزار شده در سراسر کشور به کمترین توفیقی دست نیافته اند و در تمام انتخابات های ریاست جمهوری نیز عدد حامیان و رای دهندگانشان از مرز ۱ میلیون و اندی افزایش نیافته است.

براساس این گزارش، این افراد که سالهاست با نزدیک شدن به هر انتخاباتی، به ویژه ریاست جمهوری و مجلس، از وحدت میان اصولگرایان سخن به زبان می آورند، با پشت سرهم ردیف کردن چند عبارت همه پسند که در ظاهر، حتی طیف موسوم به اصلاح طلب نیز آنها را شعار خود قرار می دهد، از سایر طیف ها نیز می خواهند تا حول این ۴ شعار جمع شده و وحدت کنند؛ البته به شرطی که خروجی این وحدت، همان چیزی باشد که موتلفه ای ها می خواهند!

جالب اینجاست که پیرمردهای عالم سیاست و اقتصاد همچنان از پذیرش اشتباهات پرشمار در تصمیم گیری های خود و نیز، کاهش شدید پایگاه اجتماعی حامیان سنتی شان سر باز می زنند و تنها می کوشند با نوعی رفتار قیم مآبانه، نیروهای انقلابی بعضا جوان را وحدت شکن معرفی و هزینه های شکست های متوالی خود و طیف اصولگرا را بر عهده این طیف نوظهور بیفکنند.

3594_705

اما چرا وحدت مدنظر میان طیف های موسوم به اصولگرایی و جبهه انقلاب اسلامی شکل نگرفت؟ برای پاسخ، نیازی به شرح توصیفی و مطول نیست، با کنار هم قرار دادن چند خبر، که البته قبل و پس از انتخابات عمومی شد، دلیل اصلی عدم پذیرش طرح وحدتی مورد ادعای آن جماعت توسط جبهه انقلاب اسلامی کاملا آشکار می شود.

لطفا به خبرهای ذیل با دقت بنگرید:

– بیانیه حزب موتلفه اسلامی در حمایت از اکبر ولایتی برای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم: حزب موتلفه اسلامی پس از بررسی ویژگی‌ها و امتیازهای هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری که نشان دهنده حضور تمامی سلیقه‌های سیاسی در صحنه رقابت انتخاباتی است با نظر دبیران استان‌های این حزب در سراسر کشور و اعضای شورای مرکزی خود با احترام به همه نامزدها از دکتر ولایتی در این دوره از انتخابات حمایت می‌کند (۱۱ خرداد ۱۳۹۲)

– تیمور علی عسگری؛ مشاور روحانی: نقش آقای ناطق در انصراف عارف از انتخابات بسیار مهم بود. تصور همگان بر این است که آقای خاتمی در انصراف آقای عارف نقش مهمی داشته است. آقای خاتمی در نامه ای به آقای ناطق پیشنهاد کرد که ۳ نفر از طرف آقای روحانی و ۳ نفر از طرف آقای عارف معرفی شوند و چند نفر هم مرضی الطرفین باشند و این شورا تصمیم بگیرند. بعد آقای ناطق در جلسه ای (مراسم عروسی نوه شهید صدوقی) به آقای خاتمی گفته بود فرصتی برای تشکیل این چنین شورایی وجود ندارد و گفته بود که مگر غیر از این است که آقای عارف گفته که «اگر آقای خاتمی به من بگویند، من کنار می روم» این موضوع را مکتوب کنید. بنابراین آقای ناطق نقش اثرگذاری داشت که آن نامه را آقای خاتمی بنویسد. از سوی دیگر نیز بحث این بود که آقای ولایتی کنار برود. آقای ولایتی به هر دلیلی کنار رفتن برایش سخت بود بعضی از بزرگان جریان اصولگرا از جمله آقای مهدوی کنی به وی گفتند که کنار برود. وقتی آقای ولایتی با آقای ناطق در این باره مشورت کرد، آقای ناطق در پاسخ گفته بود که مگر غیر از این است که بزرگان اصولگرا می خواهند که جریان اصولگرا پیروز شود شما (ولایتی) بگوید من مشروط کنار می روم آن هم به این شرط که آقای جلیلی و من با هم کنار برویم (مصاحبه با روزنامه خراسان ۵ مهرماه ۱۳۹۲)

– محمدرضا باهنر، رییس ستاد انتخاباتی علی اکبر ولایتی: روز آخر ولایتی خود را از دسترس آیت الله مهدوی کنی خارج کرد. من در حدی نبودم که به ولایتی بگویم بنشیند از آیت الله مهدوی کنی تبعیت کند اما اصرار داشتم که ملاقات صورت بگیرد و نتیجه آن یک تصمیم واحد شود؛ اینکه ملاقات انجام نشد اتفاق بدی بود. آیت الله مهدوی کنی تلاش داشت که ولایتی را پیدا کند اما میسر نشد (مصاحبه با خانه ملت ۲۷ مهرماه ۱۳۹۲)

– و این خبر که به صورت تصویری منتشر می شود:

13920818000561_PhotoL

– اکبر ناطق نوری سخنران مراسم ختم دو نفر از چهره های سرشناس حزب موتلفه اسلامی شد و در این سخنرانی ها، سخنان تندی برعلیه منتقدین توافق ژنو مذاکرات هسته ای و افرادی که آنها را افراطی می دانست، به زبان آورد (۱۷ آبان ۱۳۹۲ ختم مرحوم عسگراولادی – ۴ اسفند ۱۳۹۲ ختم مرحوم حاجی حیدری)

به نظر می رسد با کنارهم قراردادن اخبار فوق، دیگر نیازی به تفسیر و تحلیل اضافه نیست و همه چیز کاملا آشکار است.

وقتی حزبی از فردی حمایت می کند که آن فرد قبلا در یک ائتلاف (۱+۲) عهد کرده بودند تا خروجی نهایی یک نفر باشد و در ادامه، بر ماندن تا آخر تاکید می کند. همچنین، در جریان مناظرات، ضمن اتحاد گفتمانی با فرد حامی قطعی رفسنجانی، نسبت به مواضع کاندیدای نیروهای انقلابی و حزب اللهی مواضع انتقادی عجیب اتخاذ می کند، و نیز، خود را از دسترس شیخ بزرگ و مورد احترام اصولگرایان خارج می کند و در نهایت، مزد خود را از دست هاشمی رفسنجانی می گیرد، با چنین حزب بصیری(!) چگونه باید متحد شد؟

وقتی حزبی، می داند که در پشت پرده انصراف عارف در انتخابات و نیز عدم انصراف اکبر ولایتی، فردی همچون اکبر ناطق نوری نقش ویژه و برجسته ای ایفا کرده است و در عوض، منبر سخنرانی  های مراسم های مهم خود را به چنین فردی با مشخصات امروزی که دیگر برای همگان آشکار شده، می سپارد، چگونه می توان با این حزب و جریان همسو با آن متحد شد؟

وقتی اینگونه شد، باید به بصیرت و دوراندیشی نیروهای انقلابی تبریک گفت که اگرچه در انتخابات کاندیدای موردنظر آنها موفق به کسب آرای لازم نشد اما در عوض، بسیاری از پشت پرده ها کنار رفت و راه برای ادامه مسیر پیش رو، شفاف تر و آشکارتر شد.

اتفاقات فوق که همگی براساس اخبار موجود و مورداطلاع همگانی و نه محرمانه ها، جمع بندی شده است وط ی سال های گذشته شبیه آن به مراتب اتفاق افتاده است، یکی از علل اصلی عدم وحدت حداکثری در میان طیف موسوم به اصولگرایان و جبهه انقلاب اسلامی را به خوبی نمایان کرده است.

با این حساب، پیرمردهای حزب موتلفه اسلامی بهتر است بی آنکه خود و دیگران را به زحمت بیندازند، برای انتخابات های آتی، از همینک، به فکر ائتلاف با اعتدالیون باشند تا مردم نیز در چگونگی تصمیم گیری خود دچار تشکیک و تردید نشوند. یادمان باشد، خطر جریان تردید و تشکیک از دیگران بیشتر است…/ خیبرآنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه