شهردار انزلی در مراسمی با عنوان آیین رونمایی از لوح سپاس از مردم ایران در لهستان

شهردار انزلی در آیین رونمایی از لوح سپاس از مردم ایران برای کمک به ۱۲۱ هزار اتباع لهستان در جنگ جهانی دوم که از سوی وزارت امور خارجه لهستان و شهرداری ورشو برگزار شد، حضور یافت.

شهردار انزلی در مراسمی با عنوان آیین رونمایی از لوح سپاس از مردم ایران در لهستان

به گزارش ۸دی نیوز، در متن لوح سنگی سپاس از ملت ایران در محدوده شهرداری ورشو که توسط معاون وزیر امور خارجه لهستان قرائت شد، آمده است : در گرامیداشت ملت ایران که در سرزمین مهمان نوازش تعداد ۱۲۱ هزار نفر اتباع لهستان از جمله قریب ۲۰ هزار کودک نجات یافتند .

لهستانی های نجات یافته و بازماندگان آنها در ادامه این لوح تقدیر از ملت ایران یاداور شده اند : یاری و حمایت ایران اسباب رهایی آوارگان لهستانی از سرکوب ، گرسنگی و مرگ و بیماری را فراهم ساخته بود .

آوارگان لهستانی که سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۱ بدست نیروهای امنیتی شوروی سابق از کرانه های شرقی کشور لهستان به مناطق دوردست اتحاد شوروی تبعید شده بودند، سال ۱۹۴۲ توسط ایران پذیرفته و ابتدا در بندرانزلی پناه یافتند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری انزلی؛ شهردار انزلی نیز در آیین رونمایی از لوح تقدیر گفت : مفتخرم که به نمایندگی از ملت بزرگ ایران و شهروندان فهیم و مهمان نواز شهر زیبای بندرانزلی در این مراسم حضور دارم .

ˈرضا پورشعبانˈ اظهار کرد : زمانی که کشور ما نیز درگیر جنگ جهانی دوم بود؛ مردم فهیم، نوعدوست و مهمان نواز بندرانزلی پذیرای بیش از یکصد هزار نفر از همنوعان خود از کشور شما شدند.

وی افزود: شهروندان لهستانی که پس از هفته ها ، ماه ها و بلکه سالها تبعید ، آوارگی ، گرسنگی و بیماری وارد ساحل زیبای بندرانزلی شده بودند ، به گرمی از سوی شهروندان انزلی مورد استقبال قرار گرفتند.

پورشعبان تصریح کرد: مردم با فرهنگ انزلی بدون توجه به نگاه های قومی ، ملی و مذهبی و صرفا بخاطر حس نوعدوستی که ریشه در سرشت ایران زمین دارد ، از هیچگونه کمک و مساعدتی خودداری نکردند .

وی خاطرنشان کرد : مایلم آرزو کنم همه ملت های دنیا به تاسی از دو ملت بزرگ ایران و لهستان که بیش از ۵۰۰ سال روابط دوستانه و خدشه ناپذیر دارند ، با احترام به استقلال ، عزت و سربلندی و هویت دینی خود ، زندگی همراه با صلح و آرامش را تجربه کنند تا شاهد جنگ و خونریزی و گرسنگی و آوارگی در دنیا نباشیم.

شهردار انزلی در ادامه ابراز امیدواری کرد که اهدای این لوح تقدیر موجب نزدیکی و همکاری های بیشتر بین انزلی و پراگ پایتخت لهستان شود.

گورستان لهستانی ها در انزلی مدفن ۶۳۹ نفر از پناهندگان این کشور به ایران است .

مهر ماه سال ۹۱ ، هیاتی ۸۰ نفره از سفیر لهستان ، وزیر امور کهنه سربازان جنگ، نماینده مجلس سنا و رییس کمیسون ارتباط با لهستانی های مقیم خارج، تعدادی از کهنه سربازان، بازماندگان مهاجران جنگ جهانی دوم و خانواده های درگذشتگان لهستانی هفتادمین سالگرد ورود پناهندگان لهستانی جنگ جهانی دوم به ایران را بر مزار لهستانی های درگذشته در بندرانزلی گرامی داشتند.

این هیات لهستانی همچنین با حضور بر مزار شهدای انزلی و تقدیم تاج گل به شهدای ایران، ادای احترام کردند.

شهردار بندرانزلی در سفر به لهستان علاوه بر شرکت در مراسم رونمایی لوح تقدیر از ملت ایران در شهر ورشو، با سفیر جمهوری اسلامی ایران در لهستان ، چاپسکی مسوول انجمن بچه های اصفهان ( یکی از عوامل اصلی برپایی مراسم) و با مسوولان شهرداری ورشو و پراگ دیدار کرد.

چاپسکی مسوول انجمن بچه های اصفهان و پیگیر اصلی برگزاری مراسم تقدیر از مردم ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر ورشو سال ۱۳۲۱ در سن شش سالگی به اتفاق خواهر ، مادر و پدر خود در میان پناهندگان بود.

در این مراسم همچنین آلبوم عکس پناهندگان لهستانی به بندر انزلی به چاپسکی در سفارت جمهوری اسلامی ایران – لهستان ، ورشو اهداء شد.

حمل دسته های گل به محل نصب لوح تقدیر از دیگر بخش های این برنامه بود.

چاپسکی مسوول انجمن بچه های اصفهان و پیگیر اصلی برگزاری مراسم نیز در آیین رونمایی از لوح طی سخنانی از ملت ایران تقدیر کرد .

رییس بنیاد کهنه سربازان و قربانیان جنگ جهانی دوم و عضو کابینه دولت لهستان نیز در این مراسم طی سخنانی از ملت ایران به پاس کمک در آن سال ها قدردانی کرد.

جمعی از کهنه سربازان و بازماندگان پناهندگان لهستانی نیز با حضور در مراسم رونمایی از لوح تقدیر به ملت ایران ادای احترام کردند.

در ادامه این برنامه همچنین مراسم نیایش توسط روحانی مسلمان از این کشور و کشیش های مسیحی برای جانباختگان جنگ جهانی دوم اجرا شد.

همچنین ضیافت نهار به افتخار رونمایی از لوح تقدیر و حضور شهردار انزلی در مراسم ، با حضور بازماندگان پناهندگان و کهنه سربازان برپا شد.

در این مراسم یک قطعه فرش دستباف ایرانی توسط سفیر ایران و شهردار انزلی به چخانوفسکی رییس بنیاد کهنه سربازان و قربانیان جنگ جهانی دوم و عضو کابینه دولت لهستان اهداء شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه