محمدرضا رنجبر چوبه

وقتی فرهنگ ما برای پیشرفت آماده نیست …

بازارهای سکه و ارز در هفته‌های گذشته دستخوش تحولاتی شد و در راستای افزایش قیمت گام برداشت و به‌مانند دفعات پیشین بازهم نقش یک سری دلالان سودجو در افزایش شدت این نابسامانی دیده می‌شد

وقتی فرهنگ ما برای پیشرفت آماده نیست …

به گزارش ۸دی، محمدرضا رنجبر چوبه دانشجو کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی در یادداشتی نوشت:

بازارهای سکه و ارز در هفته‌های گذشته دستخوش تحولاتی شد و در راستای افزایش قیمت گام برداشت. به‌مانند دفعات پیشین بازهم نقش یک سری دلالان سودجو در افزایش شدت این نابسامانی دیده می‌شد. به‌راستی چرا زمانی که ارزش پول یک کشور در مقابل ارزهای خارجی کاهش می‌یابد برخی از افراد این روند را به‌منظور سودجویی بیشتر تسهیل می‌کنند؟ چرا برخی از افراد با صف کشیدن در مقابل صرافی‌ها به‌مانند یک کاتالیزگر با افزایش تقاضا برای سود بیشتر این روند کاهش ارزش پول ملی را ولو به‌طور کوتاه‌مدت تقویت می‌کنند؟

ریشه این مسئله به فرهنگ اقتصادی جامعه بر می‌گردد. اگرچه نمی‌توان نقش فشارها و مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه را نادیده گرفت اما این قابل‌قبول نیست که برخی از افراد با فشار تقاضا بر بازار و خرید ارز به نیت سودجویی از آشفتگی بازار، قیمت ارز را افزایش داده و درنهایت گرانی در سایر اقلام را برای جامعه به ارمغان بیاورند. دود این مسئله مستقیماً به چشم مردم می‌رود و فشار ناشی از این گرانی و افزایش قیمت را اقشار مختلف جامعه به دوش می‌کشند.

اگر به نحوه برخورد مردم کشورهای مختلف با این مسئله توجه کنیم (کشورهای پیشرفته یا در حال پیشرفت) نکات قابل‌تأملی را مشاهده می‌کنیم. راه دوری نمی‌رویم. همین کشور همسایه ترکیه! پس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه محمد شیشمک، معاون نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سیان ان ترک» اعلام می‌کند که مردم ترکیه نه‌تنها از کودتا نظامی جلوگیری کردند، بلکه مقابل کودتای اقتصادی در این کشور نیز ایستادند. موضوع ازاین‌قرار بود که پس از کودتا ارزش لیر ترکیه کاهش چشمگیری پیدا کرد. در این میان مردم ترکیه به جای اینکه دلارها را ذخیره کنند یا تقاضای دلار را افزایش دهند در یک حرکتی ارزشمند دلار خود را به لیر تبدیل کردند تا از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کنند. آن‌ها توانستند در کمتر از دو روز بیش از ۹ میلیارد دلار خود را به لیر ترکیه تبدیل کنند. این کار مردم ترکیه در وهله اول باعث شد که از نوسان شدید نرخ ارز جلوگیری شود و همچنین در ادامه باعث شد که کودتای نافرجام تأثیر بزرگ و بلندمدتی بر اقتصاد کشور ترکیه نداشته باشد.

آنچه باید در جامعه مورد توجه قرار بگیرد این است که اقتصاد یک کشور وقتی‌که با مشکلاتی نظیر افزایش نرخ ارز، تورم و یا کاهش ارزش پول ملی روبرو می‌شود در واقع این پایه‌های اقتصادی آن کشور است که به لرزه درآمده است و تلاش برای شدت دادن به این لرزش‌ها موجب فروریختن آوار اقتصادی بر روی افراد جامعه می‌شود. آنچه برای پیشرفت یک جامعه در وهله اول لازم است فرهنگ پیشرفت است. تا زمانی که این فرهنگ در بین مردم نهادینه نشود نمی‌توان مراحل مختلف پیشرفت و توسعه را در هیچ‌کدام از جنبه‌های مختلف یک جامعه مشاهده کرد.

هدف از بیان این مسئله به‌هیچ‌وجه سیاه نمایی در خصوص فرهنگ اقتصادی جامعه نیست. چه‌بسا مردم همین جامعه با ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود به زلزله‌زدگان استان‌های غربی نشان دادند که از چه فرهنگ انسان دوستانه بالایی برخوردارند اما باید در نظر داشته باشیم که این ما هستیم که با تصمیمات و رفتارهای خود جنبه‌های مختلف جامعه را می‌سازیم؛ بنابراین لازم است که در خصوص این‌گونه رفتارها دقت بیشتری از خود نشان دهیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه