آقای ارشاد! خلاف قانون همان خلاف شرع است

احترام به قانون و رعایت بدون تنازل آن توسط همه افراد یک اصل اساسی و مبتنی بر منطق دمکراتیک و احترام به حقوق دیگران است و از طرفی دیگر بنابر قول بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی «خلاف قانون، خلاف شرع است» و به این ترتیب عضویت در شبکه‌ای که به واسطه قوانین جاریه کشور فیلترینگ شده است، جرم محسوب می‌شود.

آقای ارشاد! خلاف قانون همان خلاف شرع است

به گزارش ۸دی نیوز، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته طی یک صبحانه کاری در اتاق بازرگانی به دیدار رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق رفت و مباحث مختلف فرهنگی را مورد بررسی، تبیین و البته انتقاد قرار داد. «شبکه‌های اجتماعی» و به صورت خاص سایت «فیس بوک» یکی از محورهای سخنان چندوجهی وزیر ارشاد در این صبحانه کاری بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره‌ فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی در کشور گفته است: من شخصاً با مجموعه‌ای از فرهیختگان در کشور اعتقاد داریم که نمی‌توانیم افراد را در محیطی محدود محصور و ادعا کنیم، هیچ ارتباطی با دنیا نداریم[!] و به بهانه‌ حفظ ارزش‌های اسلامی جلوی چیزی را بگیریم[!]. اگر به گذشته برگردیم، کارهایی یادمان می‌افتد که الان به آن فکر می‌کنیم خودمان خنده مان می‌گیرد، مثلاً استفاده از ویدئو، نوار یا حتی فکس ممنوع بود. در دنیا حدود ۷۰۰‌میلیون نفر در فیس بوک هستند و در خود کشور ما نیز ۴‌میلیون‌نفر عضو این شبکه اجتماعی هستند، در مجموعه دولت در مورد این مسئله مشکلی وجود ندارد[!]. در مجلس یک کارگروهی تصویب شد به عنوان کارگروه تعیین مصداق مجرمانه که شش وزیر عضو این کارگروه هستند و از دستگاه‌های دیگر نیز در آن حضور دارند. ما به تفصیل صحبت‌هایمان را بیان‌ کرده‌ایم و گفته‌ایم که ما نمی‌توانیم دور خودمان حصار بکشیم[!] و خودمان را محصور کنیم[!] از همین رو اگر در فیس بوک صفحات مبتذل وجود دارد اما باید آن طرف قضیه را هم دید که چقدر می‌شود ارتباطات برقرار کرد. ما افکارمان را می‌توانیم از این طریق منتقل کنیم و البته این کار احتیاج به مرور زمان دارد.»

درباره جملاتی که جناب وزیر به آنها اشاره کرده است، نکاتی وجود دارد که پاسخ دادن به آنها خیلی نیازمند تعیین یا تشکیل کار گروه، کمیته و… نیست! چه اینکه به طور مثال جنتی در بخشی از حرف‌هایش به نظر خود و مجموعه‌ای از فرهیختگان کشور استناد کرده و گفته نمی‌توانیم افراد را محصور کنیم و به بهانه ارزش‌های اسلامی جلوی چیزی را بگیریم! خود جناب وزیر به عنوان کسی که در حوزه علمیه سابقه تلمذ و کسب فیض از مَدرَسِ علمای متعدد و متبحری داشته‌اند، به خوبی می‌داند که ارزش‌های اسلامی بهانه یا دستاویز نیستند بلکه بر پایه اصول و مبناهایی عقلی و نظری استوار هستند که قطعاً نمی‌توان نام آن را «بهانه» گذاشت. نکته دیگر اینکه حتماً جناب وزیر به خوبی اطلاع دارند که در کشورهای مدعی دمکراسی که بر پایه آرای مردمی تشکیل شده و پا گرفته‌اند، مسائل را در چارچوب چیزی تحت عنوان «قانون» که توسط منتخبین مردم در مجالس و پارلمان‌ها بر اساس اصول اولیه نوع نظام حاکم بر هر کشوری، تصویب می‌شود، تأیید یا رد می‌کنند، نه خواست و گعده گرفتن تعدادی از فرهیختگان! چه اینکه ممکن است فرهیختگان دیگری باشند که متمایل به سمت و جهتی بر خلاف رویکرد مقبول عده دیگر باشند! بنابراین قانونگذار و قانون است که می‌تواند بود و نبود موضوع یا مسئله‌ای را تأیید یا رد کند.

در جای دیگر جنتی با استناد به اینکه در جهان ۷۰۰ میلیون نفر عضو شبکه فیس بوک هستند که ۴ میلیون نفر آنها ایرانی است، سعی دارد تا تسری و همه‌گیر بودن این پدیده را موسع و در عین حال غیر‌قابل جلوگیری عنوان کند. اولاً آقای وزیر به خوبی می‌دانند که حُرمت برخی مسائل در قانون و کشور جمهوری اسلامی ایران توسط شرع و شارع مقدس تعیین شده است و ملاک آن هم کثرت افراد استفاده‌کننده یا بهره‌بردار نبوده و نیست! دوم اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا خوردن و استفاده از مشروبات الکلی مجاز و قانونی است اما در کشور ما بر حسب احکام اسلام و مسلمان بودن اکثریت مطلق جامعه و نیز تدوین قوانین مختلف بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام، حرام و ممنوع است. بنابراین کثرت استفاده‌کنندگان از فیس بوک اصلاً دلیل درستی برای تسری و آزاد بودن آن در کشور نیست.

وکلام دیگر اینکه احترام به قانون و رعایت بدون تنازل آن توسط همه افراد یک اصل اساسی و مبتنی بر منطق دمکراتیک و احترام به حقوق دیگران است و از طرفی دیگر بنابر قول بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی «خلاف قانون، خلاف شرع است» و به این ترتیب عضویت در شبکه‌ای که به واسطه قوانین جاریه کشور فیلترینگ شده است، جرم محسوب می‌شود. حال اگر آقای وزیر که در گذشته توفیق کسب علوم اسلامی از حوزه علمیه را در پیشینه خود داشته و از طرفی یکی از مسئولان ارشد دولتی محسوب گردیده که مسئول اجرای «قانون اساسی» نیز هستند، باید توضیح بدهند که بر اساس کدام قانون عضو یک شبکه اجتماعی غیرقانونی هستند؟

منبع : روزنامه جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه