حمله آهن‌پاره‌ها به دژ جنگل‌های فومن+ تصاویر

اگر گذرتان به قلعه رودخان افتاده باشد، در بخش ورودی قلعه رودخان با تجمعی از اسکلت آهن پاره‌ها و آلاچیق های نیمه کاره رو به رو شده‌اید. تصویری که اشتیاق برای رفتن به ارتفاعات و کشف زیبایی های این قلعه را از همان ابتدا کور می‌کند.

حمله آهن‌پاره‌ها به دژ جنگل‌های فومن+ تصاویر

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از بهجت نیوز، هرچند که به زعم مسئولان میراث فرهنگی این مصالح قرار بوده مجموعه‌ای از امکانات و تسهیلات گردشگری را برای توریست‌های شهر تاریخ و باران فراهم آورد اما این همه هزینه اکنون به جایی رسیده است که اغتشاش بصری برای گردشگران به وجود می‌آورد.

ghale6

این تصویر سازی اغتشاشگرانه البته به تازگی اتفاق نیافتاده است. نزدیک دو سال است که مجموعه‌ای از ساخت و سازها به بهانه بهسازی و ساماندهی در بخش ورودی قلعه رودخان در حال انجام  بوده که تا کنون به ثمر نرسیده است.

 

گفته می‌شود، طرح این ساماندهی دو سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده است. طرحی که اکنون به دلیل کم کاری شرکت مربوطه نیمه کاره رها شده و حتی زیبایی طبیعی قلعه رودخان را با اغتشاش بصری رو به رو کرده است.مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان پاسخگوی شرایط کنونی قلعه رودخان نیستند و متولیان بخش خصوصی تنها دلیل ناتمام مانده این طرح را نبود اعتبارات می‌دانند.

ghale1

نه تنها بخش ورودی قلعه رودخان نشان از آشفتگی بصری دارد، بلکه برخورد با گردشگران هم با اما و اگرهای بسیاری همراه است.

نشان می‌دهد که در عرض یک ساعت ۳ گردشگر مراجعه کننده به قلعه رودخان با نگهبانان قلعه رودخان درگیر شده و به کارشان به نزاع لفظی کشیده شده است. مسئله‌ای که تنها با وساطت مدیر رسیدگی به امور قلعه رودخان توانست فیصله پیدا کند.

ghale5

به نظر می‌رسد که مسئولان میراث فرهنگی گیلان که این همه از آمار بالای گردشگران نوروزی دم می‌زنند، چندان دل در گرو ایجاد تسهیلات مناسب برای گردشگران نیستند و حتی با ساخت و سازها در حریم آثار تاریخی زیبایی و اصالت آن را هم خدشه دار می‌کنند.

 

کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند که قلعه رودخان میراث مهمی از دژهای نظامی حکومتی در گیلان به شمار می‌رود. این قلعه مهم تاریخی که مدت ها مرکز فرمانروایان گیلان بوده است، از بزرگترین و باعظمت ترین دژهای نظامی گیلان و حتی ایران محسوب می شود.

 

برخی از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان می‌رسانند. در دورهٔ سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان بوده‌است.

دکتر منوچهر ستوده، دانش پژوه در جلد یک کتاب “از آستارا تا استرآباد” قلعه رودخان را سومین بنا از بناهای عجیب هفتگانه گیلان معرفی کرده و می گوید: «من تاکنون دژی به عظمت و استحکام قلعه رودخان ندیده ام. تنها دژی که می تواند برابر همان قلعه باشد، قلعه اصطخر فارس است. دژهای خراسان و الموت رودبار و طارم زنجان در مقابل این دژ، بسیار کوچک و ناچیزند و شاید مساحت ۱۰ یا ۱۲ دژ، مساوی اراضی قلعه رودخان باشد».

ghale11

به گزارش بهجت نیوز ، در همین رابطه سید رضا موسوی ، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فومن در گفتگوی اختصاصی با بهجت نیوز ؛ مسئولیت این نابسامانی را مربوط به بخش خصوصی که این منطقه را اجاره کرده است عنوان کرد و گفت : چندی پیش در سفر آقای نجفی استاندار گیلان به فومن و بازدید ایشان از دژ قلعه رودخان ایشان هم اعلام نارضایتی خود را از وضع به وجود آمده ابراز داشتند و گفتند که ساخت و بهتر است از سازه های چوبی به جای میله های آهنی استفاده شود .

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه