مصائب افشای «فهرست مقدس» از لبنان تا ایران

پویانمایی سینمایی«فهرست مقدس»که به خاطر نمایش داستانی در «یمن» پیش از این برای اکران در لبنان، کشورهای عربی و حتی داخل کشور بامشکلاتی برای اکران مواجه شده بود، به زودی روی پرده سینماهای کشورخواهد رفت.

مصائب افشای «فهرست مقدس» از لبنان تا ایران

به گزارش ۸دی، پویانمایی سینمایی «فهرست مقدس» که به خاطر نمایش داستانی در «یمن» پیش از این برای اکران در لبنان، کشورهای عربی و حتی داخل کشور با مشکلاتی برای اکران مواجه شده بود، به زودی روی پرده سینماهای کشور خواهد رفت.

این انیمیشن ضدصهیونیستی که روایتگر داستانی در یمن باستان است به کارگردانی محمدامین همدانی که پیش از این در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر و سی و ششمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان نیز به نمایش درآمده و با استقبال همراه شده بود، به لحاظ فنی و ساختار گرافیکی قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی است. با این حال، مدتی از اکران آن توسط دولت جلوگیری شده بود.

همدانی پیش از این درباره چرایی توقف اکران این پویانمایی گفته بود: «مشکل این بود که وزارت ارشاد نسبت به عنوان «فهرست مقدس»‌اشکال گرفت. استدلال وزارت ارشاد این بود که این اسم، حساسیت زاست و الان کشور در شرایط خاصی به سر می‌برد. البته مشکل حل شد.»

«فهرست مقدس» همچنین در لبنان نیز مدتی اکران شده بود که به رغم استقبال بالای مردم از این کار اما به خاطر مخالفت برخی از گروه‌ها، از ادامه نمایش بازماند. همچنین برخی از کشورهای عربی منطقه نیز به خاطر قرار داشتن داستان این اثر در «یمن» اجازه اکران آن را نداده بودند.

اگر باز هم مشکلی پیش نیاید «فهرست مقدس» از روز ۱۵ آذر (۱۷ ربیع الاول) مصادف با میلاد پیامبر اکرم (ص) و ولادت حضرت امام جعفر صادق(ع) روی پرده سینماها خواهد رفت.

این انیمیشن سینمایی تاکنون موفق شده رتبه نخست را در جشنواره‌های بین‌المللی مانند جشنواره نیویورک، فیلم مادرید، هالیوود اینترنشنال مووینگ پیکچرز (کالیفرنیا)، جیپور هندوستان، ۱۲ ماه رومانی و رتبه سوم را در جشنوار ۱۲ ماه فیلم لندن کسب نماید.

انتهای پیام/

منبع: کیهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه