در نامه سرگشاده مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان به استاندار مطرح شد؛

اشتغال جوانان گیلانی در گرو بکارگیری از ۲۴۵ هزار هکتار از اراضی مخروبه استان است

مسئول بسیج دانشجویی گیلان خطاب به استاندار گیلان نوشت: در حالی که ۲۴۵ هزار هکتار از اراضی مخروبه منابع طبیعی بلا استفاده است جوانان تحصیلکرده کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در بیکاری به سر می‌برند.

اشتغال جوانان گیلانی در گرو بکارگیری از ۲۴۵ هزار هکتار از اراضی مخروبه استان است

به گزارش ۸دی، مجتبی خورسندی مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان در نامه ای سرگشاده خطاب به استاندار گیلان درباره بیکاری جوانان گیلانی نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

استاندار محترم استان گیلان جناب آقای دکتر سالاری

سلام علیکم؛

همان‌گونه که مستحضرید جنگل‌ها و مراتع ثروت‌هایی ملی هستند که با حفظ تنوع زیستی، جلوگیری از فرسایش خاک، بهره‌برداری اقتصادی و جذب گردشگر نقش قابل توجهی در توسعه‌ی‌ پایدار ایفا می‌کنند. این نعمت‌های الهی در ایران از جمله مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی محسوب می‌شوند که علی‌رغم کاهش محسوس در سه دهه گذشته، همچنان در مناطق شمالی به‌صورت متراکم مشاهده می‌گردند. در این میان جنگل‌های گیلان با مساحتی بالغ‌بر ۵۰۰ هزار هکتار از اصلی‌ترین عوامل جذب گردشگر در استان بوده که در سه دهه گذشته به دلیل اجرای پروژه‌های عمومی عمرانی در دل جنگل‌ها، تجاوز به عرصه‌های جنگلی در حاشیه روستاها، تغییر کاربری مراتع و عوامل دیگر، با کاهشی ۱۰ درصدی مواجه شده است.

از طرفی دیگر همه‌ساله شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از دانشجویان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی از دانشگاه­های استان فارغ­التحصیل و به خیل بیکاران افزوده می­شوند. بسیاری از این جوانان با مشکلاتی از قبیل افسردگی، تأخیر در امر ازدواج، تضعیف بنیان خانواده، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی دیگری که ریشه در بیکاری و فقر دارند، دست‌وپنجه نرم می­کنند. ما در استانی زندگی می­کنیم که مشمول الطاف الهی واقع‌شده و از نظر شرایط اکولوژیک، منابع سرشار طبیعی و نزولات جوی از وضعیت بسیار مطلوبی برخودار است. این شرایط محیطی، بستر مناسبی را برای فعالیت‌هایی نظیر درختکاری فراهم ساخته که می‌تواند با ایجاد اشتغال در این حوزه، هزاران نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را از معضل بیکاری رها سازد.

بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که با به‌کارگیری ۲۴۵ هزار هکتار از اراضی مرتعی و مخروبه استان و کشت درختان سریع مانند پالونیا، صنوبر و اکالیپتوس و تولید، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی چوب برای آن‌ها، می‌توان علاوه بر توسعه‌ی پوشش جنگلی نقش قابل قبولی در اشتغال‌زایی ایفا کرد. توسعه‌ی این‌گونه از جنگل‌ها از مزایای دیگری چون حفاظت از خاک در سیستم­های اگروفارستری، تولید علوفه از برگ گونه پالونیا، پرورش زنبور عسل از گل­های درخت پالونیا، ایجاد پارک­های جنگلی و توسعه گردشگری، زراعت چوب و عدم وابستگی به خارج جهت واردات چوب، تاثیر مثبت بر چرخه آب، کربن و بر نزولات جوی، تبخیر و تعرق، میزان روانآب، میزان نفوذ روانآب، جلوگیری از سیل و خسارات زیان­بار ناشی از برخوردار است. با این حال باعث تأسف است که تاکنون هیچ گونه اقدام جدی از سوی مسئولین استان در این زمینه مشاهده نشده است.

لذا انتظار می‌رود در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) سال “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” نام گرفته است، با فعال کردن چنین ظرفیت‌های محلی، به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد درون‌زا و دانش‌بنیان و استفاده از نیروی انسانی جوان و متخصص در استان، کاهش هر چه بیشتر نرخ بیکاری برای مردم شریف گیلان محسوس‌ گردد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه