انحرافات مذهبی؛

تاریخ دقیق مرگ عُمَر بن خطاب کی است؟

طبق منابع تاریخی شیعه و سنی، عمر بن الخطاب (خلیفه دوم) در بیست و ششم ذی‌الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت.

تاریخ دقیق مرگ عُمَر بن خطاب کی است؟

به گزارش هشت دی، اسلام ملکی معاف کارشناس علوم قرآن و حدیث در آستانه جشن خرافی موسوم به عیدالزهرا به بررسی تاریخ دقیق مرگ عمر بن خطاب (خلیفه دوم) پرداخت:

طبق منابع تاریخی شیعه و سنی، عمر بن الخطاب (خلیفه دوم) در بیست و ششم ذی‌الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت. بنابراین وی در آخر ذی‌حجه یا اول محرم درگذشته است. این مطلب را همه مورخان اعم از شیعه و سنی در آثار خود آورده‌اند. بنابراین اقلیت قلیلی که در نهم ربیع‌الاول مراسم عمر کشان (عیدالزهرا یا فرح الزهراء) برگزار می‌کنند اساساً حدود هفتاد روز تأخیر می‌کنند و کارشان دستکم از نظر تاریخی دچار اشکال است.
برای اطمینان می‌توانید به منابع تاریخی زیر مراجعه فرمایید که همگی آخر ذی‌الحجه را به‌عنوان تاریخ قتل عُمَر بیان کرده‌اند:

* منابع تاریخی شیعه یا متمایل به تشیع:

۱. تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۱۵۹ قرن: سوم مؤلف آن شیعه است.
تاریخ یعقوبی/ترجمه، ج ۲، ص ۴۹

۲. التنبیه و الإشراف، مسعودی، ص ۲۵۰ قرن: چهارم، مؤلف آن شیعه یا متمایل به تشیع است

۳. مروج الذهب، مسعودی، ج ۲ ص ۳۰۴ و ص ۳۲۱، قرن: چهارم، مؤلف آن شیعه یا متمایل به تشیع است.

۴. الفتوح، ابن اعثم کوفی، ج ۲، ص: ۳۲۳ قرن: چهارم، مؤلف متمایل به تشیع است.

۵. مَسارّ الشیعه، اوایل قرن پنجم، مؤلف: شیخ مفید (ره) پیشوای بزرگ شیعیان (که خوشبختانه نسخه خطی اصلی این کتاب با دستخط مؤلف موجود است. در این کتاب نیز مرگ عمر در ذیحجه ذکر شده است. می دانیم که شیخ مفید (ره) از نظر عظمت علمی و تقوایی در حد عالی هستند تا جایی که طبق عقیده رایج به دریافت نامه از امام عصر (عج) مشرف شده‌اند)

* برخی دیگر از منابع تاریخی:

۶. الإمامه و السیاسه ج ۱ ص ۳۹ قرن: سوم، مذهب مؤلف: نامعلوم

۷. المعارف، ص ۱۸۳ قرن: سوم، مذهب مؤلف: سنی

۸. أنساب الأشراف، ج ۱۰، ص: ۴۱۷ قرن: سوم، مذهبِ مؤلف: سنی

۹. الطبقات الکبری، ج ۳، ص: ۲۵۸، قرن: سوم مذهب مؤلف: سنی

۱۰. تاریخ الطبری، ج ۴، ص: ۱۹۱ قرن: چهارم، مذهب مؤلف: سنی

بد نیست بدانیم که علمای متقدّم شیعه بر اینکه عمر در ذیحجه کشته شده اتفاق نظر داشته‌اند و حتی علامه مجلسی (ره) نیز به این موضوع اعتراف دارد (ر.ک. بحارالانوار، ج ۳۱، ص ۱۱۸)

البته مجلسی (ره) خود سعی کرده‌اند به هر قیمت شده نهم ربیع الاول را تأیید فرمایند!! (بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می‌زیستند از سوی حکومت تحت فشار بوده‌اند و لذا به روایتی که از نظر سندی کاملاً ضعیف است استناد کرده، اجماع مورخان شیعه و سنی را به کناری نهاده‌اند! روایتی که ایشان به آن استناد کرده‌اند از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی (ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است).

ابن ادریس حلی (صاحب کتاب السرائر) درباره تاریخ نهم ربیع می‌گوید: مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ (هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است.) سپس وی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته، می‌فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعهِ و أهلِ السنّهِ علی ذلک (شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند). ر.ک. بحارالانوار، ج ۳۱، ص ۱۱۹

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه