پیام دبیر کل سازمان ملل به حزب الله و رژیم صهیونیستی

دبیرکل سازمان ملل متحد حزب‌الله لبنان را به در اختیار داشتن «تسلیحات غیر مجاز» متهم کرد و «لفاظی تهدیدآمیز» میان این حزب و مقام‌های اسرائیلی را خطری دانست که “محاسبات اشتباه و تشدید تنش” را بیشتر می‌کند.

پیام دبیر کل سازمان ملل به حزب الله و رژیم صهیونیستی

به گزارش ۸دی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از حزب‌الله لبنان و اسرائیل که سال ۲۰۰۶ جنگی با هم داشتند خواست تا “خویشتنداری نشان داده” و از بیان “اظهاراتی که به طور بالقوه آتش‌افروزانه است” خودداری کنند.

گوترش در این گزارش به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: “اتهاماتی مبنی بر انتقال تسلیحات به حزب‌الله همچنان مطرح است که سازمان ملل متحد این مساله را جدی می‌داند، اما به صورتی نیست که بتوان آن را به صورت مستقل اثبات کرد. ”

با این حال گوترش مدعی شد، حزب‌الله این تسلیحات را نشان داده و به استفاده از آن‌ها اذعان کرده است.

قطعنامه سازمان ملل متحد که به جنگ سال ۲۰۰۶ پایان داد از حزب‌الله و تمام نیروهای فعال دیگر در لبنان خواست تا سلاح‌های خود را به دولت لبنان تحویل دهند. این قطعنامه همچنین خواستار نظارت ۱۰ هزار و ۷۰۰ صلحبان سازمان ملل موسوم به یونیفل در منطقه‌ای در جنوب رودخانه لیتانی نزدیک مرز اسرائیل شد جایی که حزب‌الله در آنجا از حضور مسلح منع شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: اسرائیل ما را از حضور نظامی حزب‌الله و ایجاد زیر ساخت‌های نظامی در سه نقطه مشخص در منطقه حضور نیروهای یونیفل مطلع کرده است. اما هیچ مدرکی دال بر اثبات این اتهامات وجود ندارد.

گوترش با اشاره به نمونه‌هایی از تشدید لفاظی‌ها میان رهبران حزب‌الله و مقام‌های ارشد اسرائیلی گفت، به رغم آرامش نسبی در امتداد خط آبی میان سرزمین‌های اشغالی و لبنان که سازمان ملل آن را ترسیم کرده است، سطح تنش‌ها میان دو طرف همچنان بالاست. او گفت: اظهارات دو طرف به افزایش تنش و نگرانی از جمله در میان غیرنظامیان محلی انجامیده است. من همچنین نگران ادامه پروازهای بی حد اسرائیل بر فراز اراضی لبنان هستم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه